Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VIVIAN CAMPOS MARTINS DE SOUZA
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5326
Resumo: The present research havethe following objectives to produce narratives based on the initial training of mathematics teachers, based on the concerns of a recently graduated teacher. Initial discussions about the adequacy (or not) of some disciplines of the Mathematics Degree led us to read two Pedagogical Course Projects (PPCs) of Degrees in Mathematics at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). This reading produced some strangeness in us, although with several similarities, the way of organizing the disciplines of these normative documents was quite different. After these estrangements, we chose to bring to the debate the other PPCs of Mathematics Degree courses at UFMS and to interview professors (4) who had participated in the production of these documents or were ahead of the course at that time. Based on Oral History, we produced narratives that allowed us to discuss the organization of these courses, their curricular matrices, Practice as a Curricular Component, strategies for integrating the different curricular components foreseen in courses, how changes occur in a PPC, homogenization of the curricular matrices of courses homonyms at UFMS and differences between the courses taken by the deponents and those who work. All these questions allowed us to highlight perspectives on the formation of Mathematics teachers at UFMS.
id UFMS_206f0d639df9b0001f065ac34b98249a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/5326
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2022-10-27T18:35:07Z2022-10-27T18:35:07Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5326The present research havethe following objectives to produce narratives based on the initial training of mathematics teachers, based on the concerns of a recently graduated teacher. Initial discussions about the adequacy (or not) of some disciplines of the Mathematics Degree led us to read two Pedagogical Course Projects (PPCs) of Degrees in Mathematics at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). This reading produced some strangeness in us, although with several similarities, the way of organizing the disciplines of these normative documents was quite different. After these estrangements, we chose to bring to the debate the other PPCs of Mathematics Degree courses at UFMS and to interview professors (4) who had participated in the production of these documents or were ahead of the course at that time. Based on Oral History, we produced narratives that allowed us to discuss the organization of these courses, their curricular matrices, Practice as a Curricular Component, strategies for integrating the different curricular components foreseen in courses, how changes occur in a PPC, homogenization of the curricular matrices of courses homonyms at UFMS and differences between the courses taken by the deponents and those who work. All these questions allowed us to highlight perspectives on the formation of Mathematics teachers at UFMS.A presente pesquisa teve por objetivo disparador produzir narrativas pautadas na formação inicial de professores de Matemática a partir das inquietações de uma professora recém-formada. Discussões iniciais sobre a adequação (ou não) de algumas disciplinas da Licenciatura em Matemática nos levaram à leitura de dois Projetos Pedagógicos de Curso (PPCs) de Licenciaturas em Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Esta leitura nos produziu alguns estranhamentos, ainda que com diversas semelhanças, o modo de organização das disciplinas destes documentos normativos era bastante distinto. Após esses estranhamentos, optamos por trazer ao debate os demais PPCs de cursos de Licenciatura em Matemática da UFMS e por entrevistar docentes (4) que haviam participado da produção destes documentos ou estavam à frente do curso naquele momento. Pautados na História Oral, produzimos narrativas que nos propiciaram discutir a organização destes cursos, suas matrizes curriculares, a Prática como Componente Curricular, estratégias para integração das diferentes componentes curriculares previstas em cursos, como acontecem alterações em um PPC, homogeneização das matrizes curriculares de cursos homônimos na UFMS e diferenças entre os cursos realizados pelos depoentes e os que atuam. Todas estas questões nos propiciaram evidenciar perspectivas sobre a formação de professores de Matemática na UFMS.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilFormação de Professores, História Oral, Prática como componente curricular.Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisThiago Pedro PintoVIVIAN CAMPOS MARTINS DE SOUZAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALdissertação_viviancampos_2022_defesa.pdfdissertação_viviancampos_2022_defesa.pdfapplication/pdf2978723https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5326/-1/disserta%c3%a7%c3%a3o_viviancampos_2022_defesa.pdfc7b41cb053411a1637159a7b85b63165MD5-1123456789/53262022-10-27 14:35:08.594oai:repositorio.ufms.br:123456789/5326Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-10-27T18:35:08Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
title Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
spellingShingle Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
VIVIAN CAMPOS MARTINS DE SOUZA
Formação de Professores, História Oral, Prática como componente curricular.
title_short Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
title_full Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
title_fullStr Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
title_full_unstemmed Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
title_sort Entre Projetos e Entrevistas: exercitando “um novo olhar” para as Licenciaturas em Matemática da UFMS
author VIVIAN CAMPOS MARTINS DE SOUZA
author_facet VIVIAN CAMPOS MARTINS DE SOUZA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Thiago Pedro Pinto
dc.contributor.author.fl_str_mv VIVIAN CAMPOS MARTINS DE SOUZA
contributor_str_mv Thiago Pedro Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores, História Oral, Prática como componente curricular.
topic Formação de Professores, História Oral, Prática como componente curricular.
description The present research havethe following objectives to produce narratives based on the initial training of mathematics teachers, based on the concerns of a recently graduated teacher. Initial discussions about the adequacy (or not) of some disciplines of the Mathematics Degree led us to read two Pedagogical Course Projects (PPCs) of Degrees in Mathematics at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). This reading produced some strangeness in us, although with several similarities, the way of organizing the disciplines of these normative documents was quite different. After these estrangements, we chose to bring to the debate the other PPCs of Mathematics Degree courses at UFMS and to interview professors (4) who had participated in the production of these documents or were ahead of the course at that time. Based on Oral History, we produced narratives that allowed us to discuss the organization of these courses, their curricular matrices, Practice as a Curricular Component, strategies for integrating the different curricular components foreseen in courses, how changes occur in a PPC, homogenization of the curricular matrices of courses homonyms at UFMS and differences between the courses taken by the deponents and those who work. All these questions allowed us to highlight perspectives on the formation of Mathematics teachers at UFMS.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-27T18:35:07Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-27T18:35:07Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5326
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5326/-1/disserta%c3%a7%c3%a3o_viviancampos_2022_defesa.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv c7b41cb053411a1637159a7b85b63165
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552863298125824