Praticando Matemática com o Scratch

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CAMILA PERES DE SOUZA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8017
Resumo: Contemporary society is immersed in notable scientific and technological advancement, which poses significant challenges to education. Faced with this digital era, the school faces the challenge of adapting to the new generation of students, encouraging them to use technological resources to learn and understand institutionalized content, especially in the field of mathematics. In this context, the initiative to use the educational software Scratch, developed by the MIT Media Lab, shows promise. With this tool, it is possible to create games that encourage the practice of solving first degree equations in a competitive manner, increasing student interaction and interest in the subject. This playful and challenging approach makes learning more attractive and dynamic, contributing to better student performance in the teaching-learning process.
id UFMS_25b5bbc80e05c9ea88d6a40b36fd4329
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/8017
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-07T15:10:38Z2023-12-07T15:10:38Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8017Contemporary society is immersed in notable scientific and technological advancement, which poses significant challenges to education. Faced with this digital era, the school faces the challenge of adapting to the new generation of students, encouraging them to use technological resources to learn and understand institutionalized content, especially in the field of mathematics. In this context, the initiative to use the educational software Scratch, developed by the MIT Media Lab, shows promise. With this tool, it is possible to create games that encourage the practice of solving first degree equations in a competitive manner, increasing student interaction and interest in the subject. This playful and challenging approach makes learning more attractive and dynamic, contributing to better student performance in the teaching-learning process.A sociedade contemporânea está imersa em um notável avanço científico e tecnológico, o que impõe desafios significativos à educação. Diante dessa era digital, a escola enfrenta o desafio de adaptar-se à nova geração de estudantes, incentivando-os a utilizar recursos tecnológicos para aprender e compreender conteúdos institucionalizados, especialmente no campo da matemática. Nesse contexto, a iniciativa de empregar o software educacional Scratch, desenvolvido pelo MIT Media Lab, mostra-se promissora. Com essa ferramenta, é possível criar jogos que estimulam a prática da resolução de equações de primeiro grau de forma competitiva, aumentando a interação e o interesse dos alunos na disciplina. Essa abordagem lúdica e desafiadora torna o aprendizado mais atraente e dinâmico, contribuindo para um melhor desempenho dos estudantes no processo de ensino-aprendizagem.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Exatas e da TerraEducaçãoTecnologiaScratchPraticando Matemática com o Scratchinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectVITOR MORETTO FERNANDES DA SILVACAMILA PERES DE SOUZAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL10098.pdf10098.pdfapplication/pdf479749https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8017/-1/10098.pdff92b93de3a90ecebc74967d0072912efMD5-1123456789/80172023-12-07 11:10:38.342oai:repositorio.ufms.br:123456789/8017Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-07T15:10:38Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Praticando Matemática com o Scratch
title Praticando Matemática com o Scratch
spellingShingle Praticando Matemática com o Scratch
CAMILA PERES DE SOUZA
Educação
Tecnologia
Scratch
Ciências Exatas e da Terra
title_short Praticando Matemática com o Scratch
title_full Praticando Matemática com o Scratch
title_fullStr Praticando Matemática com o Scratch
title_full_unstemmed Praticando Matemática com o Scratch
title_sort Praticando Matemática com o Scratch
author CAMILA PERES DE SOUZA
author_facet CAMILA PERES DE SOUZA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv VITOR MORETTO FERNANDES DA SILVA
dc.contributor.author.fl_str_mv CAMILA PERES DE SOUZA
contributor_str_mv VITOR MORETTO FERNANDES DA SILVA
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Tecnologia
Scratch
topic Educação
Tecnologia
Scratch
Ciências Exatas e da Terra
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
description Contemporary society is immersed in notable scientific and technological advancement, which poses significant challenges to education. Faced with this digital era, the school faces the challenge of adapting to the new generation of students, encouraging them to use technological resources to learn and understand institutionalized content, especially in the field of mathematics. In this context, the initiative to use the educational software Scratch, developed by the MIT Media Lab, shows promise. With this tool, it is possible to create games that encourage the practice of solving first degree equations in a competitive manner, increasing student interaction and interest in the subject. This playful and challenging approach makes learning more attractive and dynamic, contributing to better student performance in the teaching-learning process.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-07T15:10:38Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-07T15:10:38Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8017
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/8017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/8017/-1/10098.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f92b93de3a90ecebc74967d0072912ef
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552807625031680