ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4698 |
Resumo: | This master's thesis has as main research objective to describe and analyze historical aspects of secondary mathematics teaching in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, in the first decades of the 20th century. The sources used included digitized records in the Digital Hemeroteca of the National Library, regional historical books, documents obtained from document collections in the region, as well as bibliographical indications. The general organization of the work and the carrying out of the analyzes were conceived based on concepts proposed by cultural historian Peter Burke and by other authors who follow the same orientation. Part of a critical methodological approach, structured in the heptagonal scheme described by Professor Luiz Carlos Pais. It was possible to highlight the outstanding performance of professors Jorge Nachreiner and Mucio Teixeira Júnior, who contributed to the objectification of knowledge to teach mathematics in educational institutions in Campo Grande, in the period considered, taking as a reference the major parameters in force in the country as well as the specifics of the context social and cultural in which they were inserted. |
id |
UFMS_29967146b6b67caa365ff75c7f86e40d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/4698 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2022-04-13T20:01:54Z2022-04-13T20:01:54Z2022https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4698This master's thesis has as main research objective to describe and analyze historical aspects of secondary mathematics teaching in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, in the first decades of the 20th century. The sources used included digitized records in the Digital Hemeroteca of the National Library, regional historical books, documents obtained from document collections in the region, as well as bibliographical indications. The general organization of the work and the carrying out of the analyzes were conceived based on concepts proposed by cultural historian Peter Burke and by other authors who follow the same orientation. Part of a critical methodological approach, structured in the heptagonal scheme described by Professor Luiz Carlos Pais. It was possible to highlight the outstanding performance of professors Jorge Nachreiner and Mucio Teixeira Júnior, who contributed to the objectification of knowledge to teach mathematics in educational institutions in Campo Grande, in the period considered, taking as a reference the major parameters in force in the country as well as the specifics of the context social and cultural in which they were inserted.Esta dissertação de mestrado tem como objetivo principal de pesquisa descrever e analisar aspectos históricos do ensino da matemática secundária em Campo Grande, Mato Grosso do Sul, nas primeiras décadas do século XX. As fontes utilizadas incluíram registros digitalizados na Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional, livros históricos regionais, documentos obtidos em acervos documentais da região, assim como em indicações bibliográficas. A organização geral do trabalho e a realização das análises foram concebidas a partir de conceitos propostos pelo historiador cultural Peter Burke e por outros autores que sequem a mesma orientação. A parte de uma abordagem metodológica crítica, estruturada no esquema heptagonal descrito pelo professor Luiz Carlos Pais. Foi possível destacar a atuação marcante dos professores Jorge Nachreiner e Mucio Teixeira Júnior, que contribuíram na objetivação dos saberes para ensinar matemática em instituições educacionais de Campo Grande, no período considerado, tomando como referência os grandes parâmetros em vigor no país assim as especificidades do contexto social e cultural no qual eles estavam inseridos.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilEducação Matemática em Campo Grande. História do Ensino da Matemática. Professores de Matemática. Educação em Campo Grande.ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLuiz Carlos PaisJulio Veloso dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSTHUMBNAILDissertação_Julio_versão_final.pdf.jpgDissertação_Julio_versão_final.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1246https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4698/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Julio_vers%c3%a3o_final.pdf.jpg96dbaba305303d07825135dd6512da03MD53TEXTDissertação_Julio_versão_final.pdf.txtDissertação_Julio_versão_final.pdf.txtExtracted texttext/plain297657https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4698/2/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Julio_vers%c3%a3o_final.pdf.txta31a6bff4faa4c52a905944808653fb8MD52ORIGINALDissertação_Julio_versão_final.pdfDissertação_Julio_versão_final.pdfapplication/pdf8562351https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4698/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Julio_vers%c3%a3o_final.pdf9d880bd774ce51a97e47f0cd45d1d99aMD51123456789/46982022-04-14 03:01:27.774oai:repositorio.ufms.br:123456789/4698Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242022-04-14T07:01:27Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
title |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
spellingShingle |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. Julio Veloso dos Santos Educação Matemática em Campo Grande. História do Ensino da Matemática. Professores de Matemática. Educação em Campo Grande. |
title_short |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
title_full |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
title_fullStr |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
title_full_unstemmed |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
title_sort |
ASPECTOS HISTÓRICOS DO ENSINO SECUNDÁRIO DA MATEMÁTICA EM CAMPO GRANDE NO SUL DE MATO GROSSO NA PRIMEIRA METADE DO SÉCULO XX. |
author |
Julio Veloso dos Santos |
author_facet |
Julio Veloso dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Luiz Carlos Pais |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Julio Veloso dos Santos |
contributor_str_mv |
Luiz Carlos Pais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática em Campo Grande. História do Ensino da Matemática. Professores de Matemática. Educação em Campo Grande. |
topic |
Educação Matemática em Campo Grande. História do Ensino da Matemática. Professores de Matemática. Educação em Campo Grande. |
description |
This master's thesis has as main research objective to describe and analyze historical aspects of secondary mathematics teaching in Campo Grande, Mato Grosso do Sul, in the first decades of the 20th century. The sources used included digitized records in the Digital Hemeroteca of the National Library, regional historical books, documents obtained from document collections in the region, as well as bibliographical indications. The general organization of the work and the carrying out of the analyzes were conceived based on concepts proposed by cultural historian Peter Burke and by other authors who follow the same orientation. Part of a critical methodological approach, structured in the heptagonal scheme described by Professor Luiz Carlos Pais. It was possible to highlight the outstanding performance of professors Jorge Nachreiner and Mucio Teixeira Júnior, who contributed to the objectification of knowledge to teach mathematics in educational institutions in Campo Grande, in the period considered, taking as a reference the major parameters in force in the country as well as the specifics of the context social and cultural in which they were inserted. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-04-13T20:01:54Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-04-13T20:01:54Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4698 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/4698 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4698/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Julio_vers%c3%a3o_final.pdf.jpg https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4698/2/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Julio_vers%c3%a3o_final.pdf.txt https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4698/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o_Julio_vers%c3%a3o_final.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
96dbaba305303d07825135dd6512da03 a31a6bff4faa4c52a905944808653fb8 9d880bd774ce51a97e47f0cd45d1d99a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552823981768704 |