REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CAROLINE CRISTINA DOS SANTOS
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7582
Resumo: This article presents theoretical research that aimed to reflect on the dynamics of the family and school relationship in Early Childhood Education. To this end, this work was based on considering the importance of early childhood, as well as understanding the meaning conceived for the family institution and the Early Childhood Education stage. The proposed investigation acquired the character of a theoretical study in the light of productions and studies such as Sarmento (2005), as well as Emmi Pikler and Magda Gerber, presented in the works of Bassedas, Huguet and Solé (1999) and Gonzalez-Mena and Eyer (2014), and current Brazilian regulations, such as the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI), 2009. It was concluded, taking into account the fundamental development that occurred in early childhood, that families must collaborate in the responsibility of care with the institutions, this joint action being crucial to achieving the purposes of Early Childhood Education, considering the relevance of relationships that value the environments that the child frequents as enriching and are based on mutual respect, in addition to conceiving that communication is the aspect that enables integrated work between the two spheres, through varied strategies, without forgetting that each family is unique.
id UFMS_368bb92ebb56eca3bd5e193f385ee72d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7582
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-01T16:14:41Z2023-12-01T16:14:41Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7582This article presents theoretical research that aimed to reflect on the dynamics of the family and school relationship in Early Childhood Education. To this end, this work was based on considering the importance of early childhood, as well as understanding the meaning conceived for the family institution and the Early Childhood Education stage. The proposed investigation acquired the character of a theoretical study in the light of productions and studies such as Sarmento (2005), as well as Emmi Pikler and Magda Gerber, presented in the works of Bassedas, Huguet and Solé (1999) and Gonzalez-Mena and Eyer (2014), and current Brazilian regulations, such as the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI), 2009. It was concluded, taking into account the fundamental development that occurred in early childhood, that families must collaborate in the responsibility of care with the institutions, this joint action being crucial to achieving the purposes of Early Childhood Education, considering the relevance of relationships that value the environments that the child frequents as enriching and are based on mutual respect, in addition to conceiving that communication is the aspect that enables integrated work between the two spheres, through varied strategies, without forgetting that each family is unique.O presente artigo apresenta uma pesquisa teórica que visou refletir sobre a dinâmica da relação entre família e escola na Educação Infantil. Para tal, este trabalho fundamentou-se na consideração da importância da primeira infância, bem como no entendimento do sentido concebido à instituição família e à etapa da Educação Infantil. A investigação proposta adquiriu caráter de estudo teórico à luz de produções e estudos como de Sarmento (2005), bem como de Emmi Pikler e Magda Gerber, apresentados nas obras de Bassedas, Huguet e Solé (1999) e Gonzalez-Mena e Eyer (2014), e das normativas brasileiras vigentes, como as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI), de 2009. Concluiu-se, levando em consideração o fundamental desenvolvimento ocorrido na primeira infância, que as famílias devem colaborar na responsabilidade dos cuidados junto às instituições, sendo crucial esta ação conjunta para o alcance dos propósitos da Educação Infantil, considerando a relevância de relações que valorizam os ambientes que a criança frequenta como enriquecedores e tem como base o respeito mútuo, além de conceber que a comunicação é a vertente que possibilita o trabalho integrado entre as duas esferas, através de variadas estratégias, sem deixar de observar que cada família é única.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasFamíliaEscolaEducação InfantilRelações respeitosas.REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTILinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisDANIELA CRISTINA BARROS DE SOUZA MARCATOCAROLINE CRISTINA DOS SANTOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL1732.pdf1732.pdfapplication/pdf305475https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7582/-1/1732.pdf5cd77a10d17d1593400aedda4d9bfc95MD5-1123456789/75822023-12-01 12:14:42.475oai:repositorio.ufms.br:123456789/7582Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-01T16:14:42Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
spellingShingle REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
CAROLINE CRISTINA DOS SANTOS
Família
Escola
Educação Infantil
Relações respeitosas.
Ciências Humanas
title_short REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_full REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_fullStr REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_full_unstemmed REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title_sort REFLEXÕES SOBRE A RELAÇÃO FAMÍLIA E ESCOLA NA EDUCAÇÃO INFANTIL
author CAROLINE CRISTINA DOS SANTOS
author_facet CAROLINE CRISTINA DOS SANTOS
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv DANIELA CRISTINA BARROS DE SOUZA MARCATO
dc.contributor.author.fl_str_mv CAROLINE CRISTINA DOS SANTOS
contributor_str_mv DANIELA CRISTINA BARROS DE SOUZA MARCATO
dc.subject.por.fl_str_mv Família
Escola
Educação Infantil
Relações respeitosas.
topic Família
Escola
Educação Infantil
Relações respeitosas.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This article presents theoretical research that aimed to reflect on the dynamics of the family and school relationship in Early Childhood Education. To this end, this work was based on considering the importance of early childhood, as well as understanding the meaning conceived for the family institution and the Early Childhood Education stage. The proposed investigation acquired the character of a theoretical study in the light of productions and studies such as Sarmento (2005), as well as Emmi Pikler and Magda Gerber, presented in the works of Bassedas, Huguet and Solé (1999) and Gonzalez-Mena and Eyer (2014), and current Brazilian regulations, such as the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI), 2009. It was concluded, taking into account the fundamental development that occurred in early childhood, that families must collaborate in the responsibility of care with the institutions, this joint action being crucial to achieving the purposes of Early Childhood Education, considering the relevance of relationships that value the environments that the child frequents as enriching and are based on mutual respect, in addition to conceiving that communication is the aspect that enables integrated work between the two spheres, through varied strategies, without forgetting that each family is unique.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-01T16:14:41Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-01T16:14:41Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7582
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7582/-1/1732.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5cd77a10d17d1593400aedda4d9bfc95
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552806139199488