Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ana Maria de Almeida
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5737
Resumo: This work refers to the research to obtain the title of doctor, with the objective of mobilizing and analyzing the research on the mapping project of teacher training courses that teach mathematics, with a view to exploring marks and lines of force in movements politicians in Brazil. The study sources, we used 11 theses and 9 dissertations, produced by researchers members of the research groups of the Oral History and Mathematics Education Group - GHOEM from 2002 to 2018, and the Research Group History of Mathematics Education at HEMEP - HEMEP from 2011 to 2018. The movements of analysis, we count on the collaboration of historical discussions about the educational context political/economic scope, laws and resolutions, in order to evidence traces of the coloniality of power that crossed/crossed and naturally led the production the produtions of courses of training mathematics teachers. About the methodology, a qualitative approach we pursue, which involvement of the researcher constitutes in the trajectory, in the construction of their research. Therefore, we defend the exercise of researcher similar to that of the cartographer, who creates his path in the course of the research while constituting an attempt to decolonize his knowledge. From these conceptions, this proposal intends to constitute with another piece, in the project of mapping the formation of teachers, who teach and teach Mathematics in Brazil, a work that has been developed by these two research groups.
id UFMS_50e227185b1e3142d8a3585c9937649e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/5737
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-03-30T17:46:24Z2023-03-30T17:46:24Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5737This work refers to the research to obtain the title of doctor, with the objective of mobilizing and analyzing the research on the mapping project of teacher training courses that teach mathematics, with a view to exploring marks and lines of force in movements politicians in Brazil. The study sources, we used 11 theses and 9 dissertations, produced by researchers members of the research groups of the Oral History and Mathematics Education Group - GHOEM from 2002 to 2018, and the Research Group History of Mathematics Education at HEMEP - HEMEP from 2011 to 2018. The movements of analysis, we count on the collaboration of historical discussions about the educational context political/economic scope, laws and resolutions, in order to evidence traces of the coloniality of power that crossed/crossed and naturally led the production the produtions of courses of training mathematics teachers. About the methodology, a qualitative approach we pursue, which involvement of the researcher constitutes in the trajectory, in the construction of their research. Therefore, we defend the exercise of researcher similar to that of the cartographer, who creates his path in the course of the research while constituting an attempt to decolonize his knowledge. From these conceptions, this proposal intends to constitute with another piece, in the project of mapping the formation of teachers, who teach and teach Mathematics in Brazil, a work that has been developed by these two research groups.Este trabalho refere-se a uma pesquisa, para a obtenção do título de doutorado, com o objetivo de mobilizar e analisar as pesquisas vinculadas ao projeto de mapeamento de cursos de formação de professores que ensinam matemática, com vistas a explorar marcas e linhas de força em movimentos políticos no Brasil. Quanto às fontes de estudo, utilizamos 11 teses e 9 dissertações, produzidas por pesquisadores membros dos Grupos de pesquisa Grupo História Oral e Educação Matemática - GHOEM de 2002 a 2018, e Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa – HEMEP de 2011 a 2018. Nos movimentos de análise contamos com a colaboração de discussões históricas sobre o contexto educacional e do âmbito político/econômico, leis e resoluções, de modo a evidenciar vestígios da colonialidade de poder que atravessaram/atravessam e conduziram os contextos de produção dos cursos de formação de professores de Matemática. Quanto à metodologia, buscamos abordagem qualitativa que permite o envolvimento do pesquisador, que se constitui em trajetória, enquanto constrói sua pesquisa. Sendo assim, defendemos o exercício de pesquisar, que se assemelha ao do cartógrafo, que vai criando seu traçado em percurso de pesquisa enquanto se constitui em uma tentativa de descolonizar seus conhecimentos. A partir dessas concepções essa proposta pretende constituir mais uma peça, no projeto de mapeamento da formação de professores, que ensinam e ensinaram Matemática no Brasil, um trabalho que vem sendo desenvolvido por esses dois grupos de pesquisa.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSBrasilMapeamento da Formação de Professores de MatemáticaGHOEMHEMEPCursos Emergenciais.Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamentoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisLuzia Aparecida de SouzaAna Maria de Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINALTese_Ana Maria de Almeida_versão final.pdfTese_Ana Maria de Almeida_versão final.pdfapplication/pdf6352129https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5737/-1/Tese_Ana%20Maria%20de%20Almeida_vers%c3%a3o%20final.pdf331e781ed7310d46a17ff5fddb91c17dMD5-1123456789/57372023-03-30 13:46:26.065oai:repositorio.ufms.br:123456789/5737Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-03-30T17:46:26Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
title Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
spellingShingle Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
Ana Maria de Almeida
Mapeamento da Formação de Professores de Matemática
GHOEM
HEMEP
Cursos Emergenciais.
title_short Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
title_full Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
title_fullStr Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
title_full_unstemmed Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
title_sort Histórias de formação de professores de matemática: alinhavos em um projeto de mapeamento
author Ana Maria de Almeida
author_facet Ana Maria de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Luzia Aparecida de Souza
dc.contributor.author.fl_str_mv Ana Maria de Almeida
contributor_str_mv Luzia Aparecida de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Mapeamento da Formação de Professores de Matemática
GHOEM
HEMEP
Cursos Emergenciais.
topic Mapeamento da Formação de Professores de Matemática
GHOEM
HEMEP
Cursos Emergenciais.
description This work refers to the research to obtain the title of doctor, with the objective of mobilizing and analyzing the research on the mapping project of teacher training courses that teach mathematics, with a view to exploring marks and lines of force in movements politicians in Brazil. The study sources, we used 11 theses and 9 dissertations, produced by researchers members of the research groups of the Oral History and Mathematics Education Group - GHOEM from 2002 to 2018, and the Research Group History of Mathematics Education at HEMEP - HEMEP from 2011 to 2018. The movements of analysis, we count on the collaboration of historical discussions about the educational context political/economic scope, laws and resolutions, in order to evidence traces of the coloniality of power that crossed/crossed and naturally led the production the produtions of courses of training mathematics teachers. About the methodology, a qualitative approach we pursue, which involvement of the researcher constitutes in the trajectory, in the construction of their research. Therefore, we defend the exercise of researcher similar to that of the cartographer, who creates his path in the course of the research while constituting an attempt to decolonize his knowledge. From these conceptions, this proposal intends to constitute with another piece, in the project of mapping the formation of teachers, who teach and teach Mathematics in Brazil, a work that has been developed by these two research groups.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-03-30T17:46:24Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-03-30T17:46:24Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5737
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/5737
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/5737/-1/Tese_Ana%20Maria%20de%20Almeida_vers%c3%a3o%20final.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 331e781ed7310d46a17ff5fddb91c17d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448066345402368