O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: FLAVIA FERREIRA DA SILVA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7383
Resumo: Teaching and learning science has always been a challenge for teachers and students. The lack of improvement in practical and ludic activities, the lack of resources in schools and often the qualifications of professionals are the main problems in achieving teaching objectives. Methods for teaching science must be designed to build scientific and critical knowledge in students' lives. This article is based on bibliographical reviews that seek to understand the methodologies used by teachers in schools. Articles in the field of education have been consulted that provide teaching alternatives and ideas that can be used to diversify the teaching of science and biology. These methods were chosen with the intention of being easy to use, so as not to take up too much of the teacher's time, and to be of low cost benefit, taking into account the realities of schools.
id UFMS_7eff39b3e6bf6839f0df4eddc242d0c7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7383
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-30T13:44:49Z2023-11-30T13:44:49Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7383Teaching and learning science has always been a challenge for teachers and students. The lack of improvement in practical and ludic activities, the lack of resources in schools and often the qualifications of professionals are the main problems in achieving teaching objectives. Methods for teaching science must be designed to build scientific and critical knowledge in students' lives. This article is based on bibliographical reviews that seek to understand the methodologies used by teachers in schools. Articles in the field of education have been consulted that provide teaching alternatives and ideas that can be used to diversify the teaching of science and biology. These methods were chosen with the intention of being easy to use, so as not to take up too much of the teacher's time, and to be of low cost benefit, taking into account the realities of schools.Ensinar e aprender ciências sempre foi um desafio na vida dos professores e dos alunos. A falta do aperfeiçoamento nas atividades práticas e lúdicas, a falta de recursos das escolas e muitas vezes as qualificações dos profissionais são as grandes problemáticas para conseguir atingir os objetivos de ensino. As metodologias para ensinar ciências devem ser pensadas para a construção do conhecimento científico e crítico na vida dos alunos. O presente artigo é baseado em revisões bibliográficas que buscam compreender as metodologias utilizadas pelos professores no âmbito escolar. Foram consultados artigos na área da educação que trazem alternativas e ideias de ensino, que podem ser usadas para a diversificação das aulas de ciências e biologia. Tais metodologias foram escolhidas com intenção de serem fáceis de aplicar, para não ocupar tanto tempo do professor e que sejam de baixo custo benefício, pensando nas realidades das escolas.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências BiológicasEnsinoLudicidadeAprendizagemO USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL IIinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisDIRCE FERREIRA LUZFLAVIA FERREIRA DA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL1007.pdf1007.pdfapplication/pdf690401https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7383/-1/1007.pdf106bfdb669161ede32d452373ee02a38MD5-1123456789/73832023-11-30 09:44:52.758oai:repositorio.ufms.br:123456789/7383Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-30T13:44:52Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
title O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
spellingShingle O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
FLAVIA FERREIRA DA SILVA
Ensino
Ludicidade
Aprendizagem
Ciências Biológicas
title_short O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
title_full O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
title_fullStr O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
title_full_unstemmed O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
title_sort O USO DE METODOLOGIAS PRÁTICAS DE FÁCIL ELABORAÇÃO PARA ENSINAR CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II
author FLAVIA FERREIRA DA SILVA
author_facet FLAVIA FERREIRA DA SILVA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv DIRCE FERREIRA LUZ
dc.contributor.author.fl_str_mv FLAVIA FERREIRA DA SILVA
contributor_str_mv DIRCE FERREIRA LUZ
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Ludicidade
Aprendizagem
topic Ensino
Ludicidade
Aprendizagem
Ciências Biológicas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Biológicas
description Teaching and learning science has always been a challenge for teachers and students. The lack of improvement in practical and ludic activities, the lack of resources in schools and often the qualifications of professionals are the main problems in achieving teaching objectives. Methods for teaching science must be designed to build scientific and critical knowledge in students' lives. This article is based on bibliographical reviews that seek to understand the methodologies used by teachers in schools. Articles in the field of education have been consulted that provide teaching alternatives and ideas that can be used to diversify the teaching of science and biology. These methods were chosen with the intention of being easy to use, so as not to take up too much of the teacher's time, and to be of low cost benefit, taking into account the realities of schools.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-30T13:44:49Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-30T13:44:49Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7383
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7383
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7383/-1/1007.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 106bfdb669161ede32d452373ee02a38
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815448028829450240