Docência masculina na educação infantil: será esse um espaço somente de mulheres?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7986 |
Resumo: | Brazilian early childhood education was consolidated, over time, with the role of women in caring for young children. Men, when approaching this teaching cycle, cause strangeness, as the peculiar tasks of this stage are not considered typical of the male gender. In this study, the objective was to understand how male teaching can cause strangeness in the school community. The investigation started with a qualitative approach, through interviews with a semi-structured script and interpretative data analysis. It was observed, through the literature and the speech of the subjects, that one of the reasons for the absence of men in the space of early childhood education is that the actionsin relation to the care of children are linked to the female figure. It is noteworthy thatthe male figure in early childhood education impacts the school community, as its presence is important for these teachers to become visible. |
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2023-12-06T15:07:41Z2023-12-06T15:07:41Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7986Brazilian early childhood education was consolidated, over time, with the role of women in caring for young children. Men, when approaching this teaching cycle, cause strangeness, as the peculiar tasks of this stage are not considered typical of the male gender. In this study, the objective was to understand how male teaching can cause strangeness in the school community. The investigation started with a qualitative approach, through interviews with a semi-structured script and interpretative data analysis. It was observed, through the literature and the speech of the subjects, that one of the reasons for the absence of men in the space of early childhood education is that the actionsin relation to the care of children are linked to the female figure. It is noteworthy thatthe male figure in early childhood education impacts the school community, as its presence is important for these teachers to become visible.A educação infantil brasileira consolidou-se, ao longo do tempo, com a atuação feminina no trato de crianças pequenas. Os homens, ao se aproximarem desse ciclo de ensino, causam estranhamento, pois as tarefas peculiares dessa etapa não são consideradas típicas do gênero masculino. Neste estudo, objetivou-se compreender como a docência masculina pode causar estranhamento na comunidade escolar. A investigação partiu da abordagem qualitativa, por meio de entrevistas com roteiro semiestruturado e análise interpretativa dos dados. Observou-se, por meio da literatura e da fala dos sujeitos, que uma das razões da ausência de homens no espaço da educação infantil é que as ações em relação ao cuidado de crianças estão atreladas à figura feminina. Destaca-se que a figura masculina, na educação infantil, causa impactos na comunidade escolar, pois sua presença é importante para que esses docentes se tornem visíveis.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências Humanasdocência masculinaeducação infantilgêneroDocência masculina na educação infantil: será esse um espaço somente de mulheres?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisTELMA ROMILDA DUARTE VAZLEONARDO FELIPE GONÇALVES DUARTEinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL3815.pdf3815.pdfapplication/pdf489775https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7986/-1/3815.pdf2b9d4164893dec26f3bd556ec85c8c7aMD5-1123456789/79862023-12-06 11:07:41.935oai:repositorio.ufms.br:123456789/7986Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-06T15:07:41Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
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