EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GEISIBELI ROSA RODRIGUES SALU
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7147
Resumo: This article, entitled "Graduates of Youth and Adult Education in higher education: an analysis based on dissertations", sets out to analyze dissertations on Youth and Adult Education (EJA) in higher education. The general objective of this work is to analyze what the research echoes about the relationship between graduates of the EJA and the continuity or discontinuity of this public in their studies. The entry of these individuals into public or private institutions has largely been boosted by programs and actions aimed at guaranteeing access to education for all. However, the unevenness of opportunities corroborates the accentuation of social inequalities, directly impacting on the conditions of access and permanence in higher education. To this end, the study analyzed five dissertations selected from the database of the Digital Library of Theses and Dissertations. The methodology used in this study was bibliographical and documentary research, and the nature of this work was defined as exploratory-descriptive. As a result, we identified that the dissertations point to the need for actions and policies that guarantee not only access, but above all, permanence in higher education, since there are still conditions that need to be reorganized and that contribute to the discontinuation of studies by graduates of the EJA. The educational structure urgently needs to take a closer look at the specificities of the working classes, especially students in this category.
id UFMS_8f98a9d6978d452f32fa110257cf480a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7147
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-27T19:30:56Z2023-11-27T19:30:56Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7147This article, entitled "Graduates of Youth and Adult Education in higher education: an analysis based on dissertations", sets out to analyze dissertations on Youth and Adult Education (EJA) in higher education. The general objective of this work is to analyze what the research echoes about the relationship between graduates of the EJA and the continuity or discontinuity of this public in their studies. The entry of these individuals into public or private institutions has largely been boosted by programs and actions aimed at guaranteeing access to education for all. However, the unevenness of opportunities corroborates the accentuation of social inequalities, directly impacting on the conditions of access and permanence in higher education. To this end, the study analyzed five dissertations selected from the database of the Digital Library of Theses and Dissertations. The methodology used in this study was bibliographical and documentary research, and the nature of this work was defined as exploratory-descriptive. As a result, we identified that the dissertations point to the need for actions and policies that guarantee not only access, but above all, permanence in higher education, since there are still conditions that need to be reorganized and that contribute to the discontinuation of studies by graduates of the EJA. The educational structure urgently needs to take a closer look at the specificities of the working classes, especially students in this category.O presente artigo, intitulado “Egressos da Educação de Jovens e Adultos na educação superior: uma análise a partir de dissertações" propõe como objetivo de pesquisa analisar dissertações sobre a Educação de Jovens e Adultos (EJA) na educação superior. O objetivo geral deste trabalho é analisar o que as pesquisas ecoam sobre a relação dos egressos da EJA e a continuidade ou descontinuidade desse público nos estudos. O ingresso desses sujeitos nas instituições públicas ou privadas, em grande parte, tem sido ampliado por programas e ações que visam garantir o acesso à educação para todos. Contudo, o desnivelamento de oportunidades corrobora para acentuação das desigualdades sociais, impactando diretamente nas condições de acesso e permanência na educação superior. Para isso, a investigação conta com a análise de cinco dissertações, selecionadas no banco de dados da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. A metodologia utilizada neste estudo foi pesquisa bibliográfica e documental, além disso, a natureza desse trabalho foi definida como exploratória-descritiva. Como resultados, identificamos que as dissertações sinalizam sobre a necessidade de ações e políticas que garantam não somente o acesso, mas, sobretudo, a permanência na educação superior, uma vez que, ainda há condições que precisam ser reorganizadas e que contribuem com a descontinuidade dos estudos de egressos da EJA. A estrutura educacional necessita urgentemente de um olhar mais atento às especificidades das camadas populares, sobretudo para com os alunos desta modalidade.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasEducação de Jovens e AdultosAcessoPermanênciaEducação SuperiorEgressosEGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕESinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisCARINA ELISABETH MACIELGEISIBELI ROSA RODRIGUES SALUinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL971.pdf971.pdfapplication/pdf134511https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7147/-1/971.pdf845e44e86d8bcbbf9ba0fd395abb3987MD5-1123456789/71472023-11-27 15:30:56.378oai:repositorio.ufms.br:123456789/7147Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-27T19:30:56Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
title EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
spellingShingle EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
GEISIBELI ROSA RODRIGUES SALU
Educação de Jovens e Adultos
Acesso
Permanência
Educação Superior
Egressos
Ciências Humanas
title_short EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
title_full EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
title_fullStr EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
title_full_unstemmed EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
title_sort EGRESSOS DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UMA ANÁLISE A PARTIR DE DISSERTAÇÕES
author GEISIBELI ROSA RODRIGUES SALU
author_facet GEISIBELI ROSA RODRIGUES SALU
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv CARINA ELISABETH MACIEL
dc.contributor.author.fl_str_mv GEISIBELI ROSA RODRIGUES SALU
contributor_str_mv CARINA ELISABETH MACIEL
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Acesso
Permanência
Educação Superior
Egressos
topic Educação de Jovens e Adultos
Acesso
Permanência
Educação Superior
Egressos
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This article, entitled "Graduates of Youth and Adult Education in higher education: an analysis based on dissertations", sets out to analyze dissertations on Youth and Adult Education (EJA) in higher education. The general objective of this work is to analyze what the research echoes about the relationship between graduates of the EJA and the continuity or discontinuity of this public in their studies. The entry of these individuals into public or private institutions has largely been boosted by programs and actions aimed at guaranteeing access to education for all. However, the unevenness of opportunities corroborates the accentuation of social inequalities, directly impacting on the conditions of access and permanence in higher education. To this end, the study analyzed five dissertations selected from the database of the Digital Library of Theses and Dissertations. The methodology used in this study was bibliographical and documentary research, and the nature of this work was defined as exploratory-descriptive. As a result, we identified that the dissertations point to the need for actions and policies that guarantee not only access, but above all, permanence in higher education, since there are still conditions that need to be reorganized and that contribute to the discontinuation of studies by graduates of the EJA. The educational structure urgently needs to take a closer look at the specificities of the working classes, especially students in this category.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-27T19:30:56Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-27T19:30:56Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7147
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7147/-1/971.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 845e44e86d8bcbbf9ba0fd395abb3987
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815447989247803392