“OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LUCIANO DA SILVA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7616
Resumo: This course conclusion work aims to analyze the development of expressions and communication through sensitive listening, in two workshops held at the Toy Library of the Faculty of Education (FAED), at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), with children aged between 05 (five) and 08 (eight) years old. To achieve this purpose, I carried out bibliographical research and studies on the pedagogical approach of schools in Reggio Emilia and the systematic planning and implementation of two Workshops with storytelling and a game. The development of the Expressing Feelings Workshops allowed the appropriation of an approach aimed at validating feelings, welcoming and sensitive listening to the child and the mediation of the educator/teacher, in the case of the Toy Library, the monitor. Through the workshops, the child had the opportunity to express their understanding of feelings such as fear, anger and love, and also contributed to communication and interaction between peers and monitors.
id UFMS_c6b1f66b60965987dadbbfbbdf463271
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7616
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-01T23:49:22Z2023-12-01T23:49:22Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7616This course conclusion work aims to analyze the development of expressions and communication through sensitive listening, in two workshops held at the Toy Library of the Faculty of Education (FAED), at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), with children aged between 05 (five) and 08 (eight) years old. To achieve this purpose, I carried out bibliographical research and studies on the pedagogical approach of schools in Reggio Emilia and the systematic planning and implementation of two Workshops with storytelling and a game. The development of the Expressing Feelings Workshops allowed the appropriation of an approach aimed at validating feelings, welcoming and sensitive listening to the child and the mediation of the educator/teacher, in the case of the Toy Library, the monitor. Through the workshops, the child had the opportunity to express their understanding of feelings such as fear, anger and love, and also contributed to communication and interaction between peers and monitors..Este trabalho de conclusão de curso tem por objetivo analisar o desenvolvimento das expressões e da comunicação por meio da escuta sensível, em duas oficinas aplicadas na Brinquedoteca da Faculdade de Educação (FAED), da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), com crianças de idade entre 05 (cinco) e 08 (oito) anos. Para atingir esse propósito, realizei pesquisas bibliográficas e estudos sobre a abordagem pedagógica das escolas em Reggio Emilia e o planejamento sistemático e aplicação de duas Oficinas com contação de história e um jogo. O desenvolvimento das Oficinas Expressando os Sentimentos permitiu a apropriação de uma abordagem voltada para validação de sentimentos, acolhimento e escuta sensível da criança e a mediação do educador/professor, no caso da Brinquedoteca, do monitor. Por meio das oficinas, a criança teve oportunidade de expressar a compreensão de sentimentos como medo, raiva e amor, contribuiu ainda para a comunicação e interação entre pares e monitores.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasBrinquedoteca. Abordagem Reggio Emilia. Escuta sensível.“OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSTELLA SANCHES DE OLIVEIRA SILVALUCIANO DA SILVAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL3152.pdf3152.pdfapplication/pdf1172800https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7616/-1/3152.pdff9d8916fbf49f97c626c7851ba593e36MD5-1123456789/76162023-12-01 19:49:22.411oai:repositorio.ufms.br:123456789/7616Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-01T23:49:22Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
title “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
spellingShingle “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
LUCIANO DA SILVA
Brinquedoteca. Abordagem Reggio Emilia. Escuta sensível.
Ciências Humanas
title_short “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
title_full “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
title_fullStr “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
title_full_unstemmed “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
title_sort “OFICINA EXPRESSANDO OS SENTIMENTOS”: UMA ESCUTA SENSÍVEL NA BRINQUEDOTECA DA FAED/UFMS
author LUCIANO DA SILVA
author_facet LUCIANO DA SILVA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv STELLA SANCHES DE OLIVEIRA SILVA
dc.contributor.author.fl_str_mv LUCIANO DA SILVA
contributor_str_mv STELLA SANCHES DE OLIVEIRA SILVA
dc.subject.por.fl_str_mv Brinquedoteca. Abordagem Reggio Emilia. Escuta sensível.
topic Brinquedoteca. Abordagem Reggio Emilia. Escuta sensível.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This course conclusion work aims to analyze the development of expressions and communication through sensitive listening, in two workshops held at the Toy Library of the Faculty of Education (FAED), at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), with children aged between 05 (five) and 08 (eight) years old. To achieve this purpose, I carried out bibliographical research and studies on the pedagogical approach of schools in Reggio Emilia and the systematic planning and implementation of two Workshops with storytelling and a game. The development of the Expressing Feelings Workshops allowed the appropriation of an approach aimed at validating feelings, welcoming and sensitive listening to the child and the mediation of the educator/teacher, in the case of the Toy Library, the monitor. Through the workshops, the child had the opportunity to express their understanding of feelings such as fear, anger and love, and also contributed to communication and interaction between peers and monitors.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-01T23:49:22Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-01T23:49:22Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7616
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7616
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7616/-1/3152.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f9d8916fbf49f97c626c7851ba593e36
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552824728354816