GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: AMANDA SPÍNDOLA LEAL FERREIRA
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7670
Resumo: This text aims to study the relationship between educational management of school spaces and the care of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this sense, it aims to establish an analysis of the production of knowledge in Brazil about the relationship between educational management and autism. Therefore, in order to achieve this objective, it was decided to methodologically structure the work as an analytical-descriptive exercise supported by the Document Analysis technique, through bibliographic review. Thus, this research points out that the production of research and legislation in Brazil on education, from the perspective of inclusion, is broad and consistent, but that it does not find greater adherence when the legislation in this area and scientific production specifically deals with the role of management. educational from the perspective of inclusion, more specifically, when this inclusion concerns students with Autism Spectrum Disorder.
id UFMS_dd43579ccc12740221674d8a48b3cb1f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/7670
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-12-03T11:56:43Z2023-12-03T11:56:43Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7670This text aims to study the relationship between educational management of school spaces and the care of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this sense, it aims to establish an analysis of the production of knowledge in Brazil about the relationship between educational management and autism. Therefore, in order to achieve this objective, it was decided to methodologically structure the work as an analytical-descriptive exercise supported by the Document Analysis technique, through bibliographic review. Thus, this research points out that the production of research and legislation in Brazil on education, from the perspective of inclusion, is broad and consistent, but that it does not find greater adherence when the legislation in this area and scientific production specifically deals with the role of management. educational from the perspective of inclusion, more specifically, when this inclusion concerns students with Autism Spectrum Disorder.Este texto tem por objeto o estudo da relação entre gestão educacional dos espaços escolares e o atendimento dos estudantes com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Nesse sentido, tem por objetivo estabelecer uma análise da produção de conhecimento no Brasil sobre a relação entre gestão educacional e autismo. Sendo assim, para que se alcance tal objetivo, optou-se por, metodologicamente, estruturar o trabalho como um exercício analítico-descritivo com aporte na técnica da Análise Documental, por meio da revisão bibliográfica. Desse modo, essa pesquisa aponta que a produção de pesquisas e legislações no Brasil sobre a educação, na perspectiva da inclusão, é amplo e consistente, mas que não encontra maior aderência quando a legislação dessa área e a produção científica trata especificamente do papel da gestão educacional na perspectiva da inclusão, mais especificamente ainda, quanto esta inclusão se trata dos estudantes com Transtorno do Espectro Autista.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasGestão Educacional. Autismo. Produção de ConhecimentoGESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimentoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisPAULO FIORAVANTE GIARETAAMANDA SPÍNDOLA LEAL FERREIRAinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL6723.pdf6723.pdfapplication/pdf323210https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7670/-1/6723.pdf74476f0b65cb27e64593618c132e9b26MD5-1123456789/76702023-12-03 07:56:44.004oai:repositorio.ufms.br:123456789/7670Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-12-03T11:56:44Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
title GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
spellingShingle GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
AMANDA SPÍNDOLA LEAL FERREIRA
Gestão Educacional. Autismo. Produção de Conhecimento
Ciências Humanas
title_short GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
title_full GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
title_fullStr GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
title_full_unstemmed GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
title_sort GESTÃO EDUCACIONAL E AUTISMO: uma análise sobre a produção de conhecimento
author AMANDA SPÍNDOLA LEAL FERREIRA
author_facet AMANDA SPÍNDOLA LEAL FERREIRA
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv PAULO FIORAVANTE GIARETA
dc.contributor.author.fl_str_mv AMANDA SPÍNDOLA LEAL FERREIRA
contributor_str_mv PAULO FIORAVANTE GIARETA
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão Educacional. Autismo. Produção de Conhecimento
topic Gestão Educacional. Autismo. Produção de Conhecimento
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This text aims to study the relationship between educational management of school spaces and the care of students with Autism Spectrum Disorder (ASD). In this sense, it aims to establish an analysis of the production of knowledge in Brazil about the relationship between educational management and autism. Therefore, in order to achieve this objective, it was decided to methodologically structure the work as an analytical-descriptive exercise supported by the Document Analysis technique, through bibliographic review. Thus, this research points out that the production of research and legislation in Brazil on education, from the perspective of inclusion, is broad and consistent, but that it does not find greater adherence when the legislation in this area and scientific production specifically deals with the role of management. educational from the perspective of inclusion, more specifically, when this inclusion concerns students with Autism Spectrum Disorder.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-03T11:56:43Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-03T11:56:43Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7670
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7670/-1/6723.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 74476f0b65cb27e64593618c132e9b26
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552845994524672