A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: NANLENNA DO NASCIMENTO PRADO
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6262
Resumo: Faced with the observation of the learning gap of children enrolled in Brazilian public schools, educational policies were affirmed to implement full-time education in Brazil. Full-time education is part of the proposal for a longer stay of children in school, following the curriculum designed for basic education, combined with activities that include different spheres of human development. The objective of the research is to reflect on integral and full-time education from the perspective of historical-critical pedagogy, which defends an omnilateral education based on pedagogical intentionality consistent with a certain conception of the world. This is a qualitative, descriptive research, with input from authors in the area and legislative documents that guide education in Brazil. The results indicated that the fundamentals of historical-critical pedagogy are emerging to think about a critical and transforming human formation in full-time education. It is concluded that there are still countless challenges to break with fragmented education and promote emancipatory education.
id UFMS_e7c647a5dba2db05022034f7385ec2c7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6262
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-07-07T15:32:38Z2023-07-07T15:32:38Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6262Faced with the observation of the learning gap of children enrolled in Brazilian public schools, educational policies were affirmed to implement full-time education in Brazil. Full-time education is part of the proposal for a longer stay of children in school, following the curriculum designed for basic education, combined with activities that include different spheres of human development. The objective of the research is to reflect on integral and full-time education from the perspective of historical-critical pedagogy, which defends an omnilateral education based on pedagogical intentionality consistent with a certain conception of the world. This is a qualitative, descriptive research, with input from authors in the area and legislative documents that guide education in Brazil. The results indicated that the fundamentals of historical-critical pedagogy are emerging to think about a critical and transforming human formation in full-time education. It is concluded that there are still countless challenges to break with fragmented education and promote emancipatory education.Diante da constatação da defasagem de aprendizado das crianças inseridas nas escolas públicas brasileiras, políticas educacionais foram afirmadas para efetivar a educação de tempo integral no Brasil. A educação de tempo integral parte da proposta de maior permanência da criança na escola, seguindo a grade curricular pensada para a educação básica, aliada a atividades que contemplam diferentes esferas da formação humana. O objetivo da pesquisa é refletir sobre a educação integral e de tempo integral sob a perspectiva da pedagogia histórico-crítica, que defende uma educação omnilateral a partir da intencionalidade pedagógica coerente com uma determinada concepção de mundo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva, com aporte de autores da área e de documentos legislativos que norteiam a educação no Brasil. Os resultados indicaram que os fundamentos da pedagogia histórico-crítica são emergentes para se pensar uma formação humana crítica e transformadora na educação de tempo integral. Conclui-se que ainda são inúmeros os desafios para que se possa romper com a educação fragmentada e promover a educação emancipadora.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasEducação integralPráticas PedagógicasPedagogia Histórico-críticaEducação de tempo integral.A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisHELLEN JAQUELINE MARQUESNANLENNA DO NASCIMENTO PRADOinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL940.pdf940.pdfapplication/pdf169079https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6262/-1/940.pdfd0838e5874e7d443dc31e952b0754279MD5-1123456789/62622023-07-07 11:32:38.673oai:repositorio.ufms.br:123456789/6262Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-07-07T15:32:38Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
title A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
spellingShingle A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
NANLENNA DO NASCIMENTO PRADO
Educação integral
Práticas Pedagógicas
Pedagogia Histórico-crítica
Educação de tempo integral.
Ciências Humanas
title_short A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
title_full A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
title_fullStr A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
title_full_unstemmed A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
title_sort A EDUCAÇÃO INTEGRAL E EM TEMPO INTEGRAL: CONTRIBUIÇÕES DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA
author NANLENNA DO NASCIMENTO PRADO
author_facet NANLENNA DO NASCIMENTO PRADO
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv HELLEN JAQUELINE MARQUES
dc.contributor.author.fl_str_mv NANLENNA DO NASCIMENTO PRADO
contributor_str_mv HELLEN JAQUELINE MARQUES
dc.subject.por.fl_str_mv Educação integral
Práticas Pedagógicas
Pedagogia Histórico-crítica
Educação de tempo integral.
topic Educação integral
Práticas Pedagógicas
Pedagogia Histórico-crítica
Educação de tempo integral.
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description Faced with the observation of the learning gap of children enrolled in Brazilian public schools, educational policies were affirmed to implement full-time education in Brazil. Full-time education is part of the proposal for a longer stay of children in school, following the curriculum designed for basic education, combined with activities that include different spheres of human development. The objective of the research is to reflect on integral and full-time education from the perspective of historical-critical pedagogy, which defends an omnilateral education based on pedagogical intentionality consistent with a certain conception of the world. This is a qualitative, descriptive research, with input from authors in the area and legislative documents that guide education in Brazil. The results indicated that the fundamentals of historical-critical pedagogy are emerging to think about a critical and transforming human formation in full-time education. It is concluded that there are still countless challenges to break with fragmented education and promote emancipatory education.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-07T15:32:38Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-07T15:32:38Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6262
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6262/-1/940.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d0838e5874e7d443dc31e952b0754279
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1815447975746338816