A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314 |
Resumo: | This work sought to answer the following question: how does a school in the municipal education network in the city of Brasilândia/MS develop Specialized Educational Assistance? Its general objective was to analyze whether the AEE developed in a municipal school follows the guidelines of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education PNEEPEI (BRASIL, 2008). The research developed had a qualitative approach and the participants in this study were defined as one AEE teacher and two teachers from the common room. As a data collection instrument, a questionnaire was used and then a structured interview so that some points could be better clarified. Based on the results analyzed, it was possible to analyze that the service offered at this school could bring better results in the student's development if there was support, collaboration and partnership from the AEE teacher and the regular classroom, support provided for in PNEEPEI (BRASIL, 2008 ). Keywords: Inclusion,Specialized Educational Service,Teaching. |
id |
UFMS_f8c40c60deb804b76e3f3f361c57e649 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/7314 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-11-29T20:21:26Z2023-11-29T20:21:26Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314This work sought to answer the following question: how does a school in the municipal education network in the city of Brasilândia/MS develop Specialized Educational Assistance? Its general objective was to analyze whether the AEE developed in a municipal school follows the guidelines of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education PNEEPEI (BRASIL, 2008). The research developed had a qualitative approach and the participants in this study were defined as one AEE teacher and two teachers from the common room. As a data collection instrument, a questionnaire was used and then a structured interview so that some points could be better clarified. Based on the results analyzed, it was possible to analyze that the service offered at this school could bring better results in the student's development if there was support, collaboration and partnership from the AEE teacher and the regular classroom, support provided for in PNEEPEI (BRASIL, 2008 ). Keywords: Inclusion,Specialized Educational Service,Teaching.Este trabalho buscou responder a seguinte pergunta: como uma escola da rede municipal de ensino da cidade de Brasilândia/MS desenvolve o Atendimento Educacional Especializado? Teve como objetivo geral analisar se o AEE desenvolvido em uma escola da rede municipal segue as diretrizes da Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva PNEEPEI (BRASIL, 2008). A pesquisa desenvolvida teve abordagem qualitativa e como participantes deste estudo foram definidos uma professora do AEE e duas professoras da sala comum. Como instrumento de coleta de dados foi utilizado um questionário e depois uma entrevista estruturada para que alguns pontos fossem melhores esclarecidos. Com base nos resultados analisados, foi possível analisar que o atendimento ofertado nesta escola poderia trazer melhores resultados no desenvolvimento do aluno se existisse apoio da família, apoio este previsto na PNEEPEI (BRASIL, 2008). Palavras-chave: Inclusão, Atendimento Educacional Especializado, EnsinoFundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasInclusãoAtendimento Educacional EspecializadoEnsino.A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professoresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisJOSE EDUARDO DE OLIVEIRA EVANGELISTA LANUTIALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL5787.pdf5787.pdfapplication/pdf823183https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7314/-1/5787.pdfce1f4e5f8baf23b1ba0522a441787316MD5-1123456789/73142023-11-29 16:21:27.902oai:repositorio.ufms.br:123456789/7314Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-29T20:21:27Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
title |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
spellingShingle |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES Inclusão Atendimento Educacional Especializado Ensino. Ciências Humanas |
title_short |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
title_full |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
title_fullStr |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
title_full_unstemmed |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
title_sort |
A importância do Atendimento Educacional Especializado em uma escola no municípiode Brasilândia-MS:A Perspectiva dos professores |
author |
ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES |
author_facet |
ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
JOSE EDUARDO DE OLIVEIRA EVANGELISTA LANUTI |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ALINE VITÓRIA DA CRUZ TELLES |
contributor_str_mv |
JOSE EDUARDO DE OLIVEIRA EVANGELISTA LANUTI |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Atendimento Educacional Especializado Ensino. |
topic |
Inclusão Atendimento Educacional Especializado Ensino. Ciências Humanas |
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
description |
This work sought to answer the following question: how does a school in the municipal education network in the city of Brasilândia/MS develop Specialized Educational Assistance? Its general objective was to analyze whether the AEE developed in a municipal school follows the guidelines of the National Policy for Special Education from the Perspective of Inclusive Education PNEEPEI (BRASIL, 2008). The research developed had a qualitative approach and the participants in this study were defined as one AEE teacher and two teachers from the common room. As a data collection instrument, a questionnaire was used and then a structured interview so that some points could be better clarified. Based on the results analyzed, it was possible to analyze that the service offered at this school could bring better results in the student's development if there was support, collaboration and partnership from the AEE teacher and the regular classroom, support provided for in PNEEPEI (BRASIL, 2008 ). Keywords: Inclusion,Specialized Educational Service,Teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-29T20:21:26Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-29T20:21:26Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/7314 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv |
|
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/7314/-1/5787.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ce1f4e5f8baf23b1ba0522a441787316 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552824832163840 |