Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMS |
Texto Completo: | https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779 |
Resumo: | This article aims to promote reflection on the exercise of alterity in school space and its relevance for the teaching-learning process of children, which share their individualities with each other. The research is justified by the emergence of practices that effectively value the uniqueness of the individual in the school space, in in line with the humanizing theoretical bases present in the professionals’ discourse of education. The methodology used is bibliographic, developed from references contemporary theorist on the topic discussed. The texts that support the discussion address themes such as individuality, culture and society, otherness and the social function of school. In its structure, the work begins with the presentation of a concept of alterity, followed by a topic about the child “as a no” to, finally, discuss the otherness in the school space. We conclude that alterity, in addition to contributing to the learning and development of the child in the school space, in all its aspects (cognitive, physical, affective, social, emotional), is necessary for the construction of a cultural space that embraces diversity as a premise for the growth of all subjects who live together and build the school in their daily relationships, from the practice of tolerance and acceptance. |
id |
UFMS_fc13e35d809dab6a97c13024bba083b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufms.br:123456789/6779 |
network_acronym_str |
UFMS |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMS |
repository_id_str |
2124 |
spelling |
2023-11-07T20:42:50Z2023-11-07T20:42:50Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779This article aims to promote reflection on the exercise of alterity in school space and its relevance for the teaching-learning process of children, which share their individualities with each other. The research is justified by the emergence of practices that effectively value the uniqueness of the individual in the school space, in in line with the humanizing theoretical bases present in the professionals’ discourse of education. The methodology used is bibliographic, developed from references contemporary theorist on the topic discussed. The texts that support the discussion address themes such as individuality, culture and society, otherness and the social function of school. In its structure, the work begins with the presentation of a concept of alterity, followed by a topic about the child “as a no” to, finally, discuss the otherness in the school space. We conclude that alterity, in addition to contributing to the learning and development of the child in the school space, in all its aspects (cognitive, physical, affective, social, emotional), is necessary for the construction of a cultural space that embraces diversity as a premise for the growth of all subjects who live together and build the school in their daily relationships, from the practice of tolerance and acceptance.Este artigo tem como objetivo promover uma reflexão sobre o exercício da alteridade no espaço escolar e sua relevância para o processo de ensino-aprendizagem das crianças, que compartilham entre si as suas individualidades. A pesquisa se justifica pela emergência de práticas que valorizem efetivamente a singularidade do indivíduo no espaço escolar, em consonância com as bases teóricas humanizadoras presentes no discurso dos profissionais da educação. A metodologia utilizada é bibliográfica, desenvolvida a partir de referencial teórico contemporâneo sobre a temática discutida. Os textos que subsidiam a discussão abordam temas como individualidade, cultura e sociedade, alteridade e função social da escola. Na sua estrutura, o trabalho tem início com a apresentação de um conceito de alteridade, seguido de tópico sobre a criança “comoum não” para, por fim, discorrer sobre a alteridade no espaço escolar. Concluímos que a alteridade, além de contribuir para a aprendizagem e o desenvolvimento da criança no espaço escolar, em todos os seus aspectos (cognitivo, físico, afetivo, social, emocional), se faz necessária para a construção de um espaço cultural que acolha a diversidade como premissa para o crescimento de todos os sujeitos que convivem e constroem a escola em suas relações cotidianas, a partir da prática da tolerância e do acolhimento.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasAlteridade. Espaço escolar. DiversidadeReflexão sobre alteridade no espaço escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLIGIANE APARECIDA DA SILVAHELOISA RIBEIRO SOARESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL2941.pdf2941.pdfapplication/pdf377537https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6779/-1/2941.pdf993a2bece86deb69e808f519bd501738MD5-1123456789/67792023-11-07 16:42:50.678oai:repositorio.ufms.br:123456789/6779Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-07T20:42:50Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
title |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
spellingShingle |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar HELOISA RIBEIRO SOARES Alteridade. Espaço escolar. Diversidade Ciências Humanas |
title_short |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
title_full |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
title_fullStr |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
title_full_unstemmed |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
title_sort |
Reflexão sobre alteridade no espaço escolar |
author |
HELOISA RIBEIRO SOARES |
author_facet |
HELOISA RIBEIRO SOARES |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
LIGIANE APARECIDA DA SILVA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
HELOISA RIBEIRO SOARES |
contributor_str_mv |
LIGIANE APARECIDA DA SILVA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alteridade. Espaço escolar. Diversidade |
topic |
Alteridade. Espaço escolar. Diversidade Ciências Humanas |
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
description |
This article aims to promote reflection on the exercise of alterity in school space and its relevance for the teaching-learning process of children, which share their individualities with each other. The research is justified by the emergence of practices that effectively value the uniqueness of the individual in the school space, in in line with the humanizing theoretical bases present in the professionals’ discourse of education. The methodology used is bibliographic, developed from references contemporary theorist on the topic discussed. The texts that support the discussion address themes such as individuality, culture and society, otherness and the social function of school. In its structure, the work begins with the presentation of a concept of alterity, followed by a topic about the child “as a no” to, finally, discuss the otherness in the school space. We conclude that alterity, in addition to contributing to the learning and development of the child in the school space, in all its aspects (cognitive, physical, affective, social, emotional), is necessary for the construction of a cultural space that embraces diversity as a premise for the growth of all subjects who live together and build the school in their daily relationships, from the practice of tolerance and acceptance. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-07T20:42:50Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-11-07T20:42:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779 |
url |
https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFMS |
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv |
|
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMS instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) instacron:UFMS |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
instacron_str |
UFMS |
institution |
UFMS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMS |
collection |
Repositório Institucional da UFMS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6779/-1/2941.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
993a2bece86deb69e808f519bd501738 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ri.prograd@ufms.br |
_version_ |
1807552839938998272 |