Reflexão sobre alteridade no espaço escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: HELOISA RIBEIRO SOARES
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMS
Texto Completo: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779
Resumo: This article aims to promote reflection on the exercise of alterity in school space and its relevance for the teaching-learning process of children, which share their individualities with each other. The research is justified by the emergence of practices that effectively value the uniqueness of the individual in the school space, in in line with the humanizing theoretical bases present in the professionals’ discourse of education. The methodology used is bibliographic, developed from references contemporary theorist on the topic discussed. The texts that support the discussion address themes such as individuality, culture and society, otherness and the social function of school. In its structure, the work begins with the presentation of a concept of alterity, followed by a topic about the child “as a no” to, finally, discuss the otherness in the school space. We conclude that alterity, in addition to contributing to the learning and development of the child in the school space, in all its aspects (cognitive, physical, affective, social, emotional), is necessary for the construction of a cultural space that embraces diversity as a premise for the growth of all subjects who live together and build the school in their daily relationships, from the practice of tolerance and acceptance.
id UFMS_fc13e35d809dab6a97c13024bba083b4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufms.br:123456789/6779
network_acronym_str UFMS
network_name_str Repositório Institucional da UFMS
repository_id_str 2124
spelling 2023-11-07T20:42:50Z2023-11-07T20:42:50Z2023https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779This article aims to promote reflection on the exercise of alterity in school space and its relevance for the teaching-learning process of children, which share their individualities with each other. The research is justified by the emergence of practices that effectively value the uniqueness of the individual in the school space, in in line with the humanizing theoretical bases present in the professionals’ discourse of education. The methodology used is bibliographic, developed from references contemporary theorist on the topic discussed. The texts that support the discussion address themes such as individuality, culture and society, otherness and the social function of school. In its structure, the work begins with the presentation of a concept of alterity, followed by a topic about the child “as a no” to, finally, discuss the otherness in the school space. We conclude that alterity, in addition to contributing to the learning and development of the child in the school space, in all its aspects (cognitive, physical, affective, social, emotional), is necessary for the construction of a cultural space that embraces diversity as a premise for the growth of all subjects who live together and build the school in their daily relationships, from the practice of tolerance and acceptance.Este artigo tem como objetivo promover uma reflexão sobre o exercício da alteridade no espaço escolar e sua relevância para o processo de ensino-aprendizagem das crianças, que compartilham entre si as suas individualidades. A pesquisa se justifica pela emergência de práticas que valorizem efetivamente a singularidade do indivíduo no espaço escolar, em consonância com as bases teóricas humanizadoras presentes no discurso dos profissionais da educação. A metodologia utilizada é bibliográfica, desenvolvida a partir de referencial teórico contemporâneo sobre a temática discutida. Os textos que subsidiam a discussão abordam temas como individualidade, cultura e sociedade, alteridade e função social da escola. Na sua estrutura, o trabalho tem início com a apresentação de um conceito de alteridade, seguido de tópico sobre a criança “comoum não” para, por fim, discorrer sobre a alteridade no espaço escolar. Concluímos que a alteridade, além de contribuir para a aprendizagem e o desenvolvimento da criança no espaço escolar, em todos os seus aspectos (cognitivo, físico, afetivo, social, emocional), se faz necessária para a construção de um espaço cultural que acolha a diversidade como premissa para o crescimento de todos os sujeitos que convivem e constroem a escola em suas relações cotidianas, a partir da prática da tolerância e do acolhimento.Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do SulUFMSCiências HumanasAlteridade. Espaço escolar. DiversidadeReflexão sobre alteridade no espaço escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisLIGIANE APARECIDA DA SILVAHELOISA RIBEIRO SOARESinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMSinstname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)instacron:UFMSORIGINAL2941.pdf2941.pdfapplication/pdf377537https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6779/-1/2941.pdf993a2bece86deb69e808f519bd501738MD5-1123456789/67792023-11-07 16:42:50.678oai:repositorio.ufms.br:123456789/6779Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufms.br/oai/requestri.prograd@ufms.bropendoar:21242023-11-07T20:42:50Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
title Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
spellingShingle Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
HELOISA RIBEIRO SOARES
Alteridade. Espaço escolar. Diversidade
Ciências Humanas
title_short Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
title_full Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
title_fullStr Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
title_full_unstemmed Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
title_sort Reflexão sobre alteridade no espaço escolar
author HELOISA RIBEIRO SOARES
author_facet HELOISA RIBEIRO SOARES
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv LIGIANE APARECIDA DA SILVA
dc.contributor.author.fl_str_mv HELOISA RIBEIRO SOARES
contributor_str_mv LIGIANE APARECIDA DA SILVA
dc.subject.por.fl_str_mv Alteridade. Espaço escolar. Diversidade
topic Alteridade. Espaço escolar. Diversidade
Ciências Humanas
dc.subject.classification.pt_BR.fl_str_mv Ciências Humanas
description This article aims to promote reflection on the exercise of alterity in school space and its relevance for the teaching-learning process of children, which share their individualities with each other. The research is justified by the emergence of practices that effectively value the uniqueness of the individual in the school space, in in line with the humanizing theoretical bases present in the professionals’ discourse of education. The methodology used is bibliographic, developed from references contemporary theorist on the topic discussed. The texts that support the discussion address themes such as individuality, culture and society, otherness and the social function of school. In its structure, the work begins with the presentation of a concept of alterity, followed by a topic about the child “as a no” to, finally, discuss the otherness in the school space. We conclude that alterity, in addition to contributing to the learning and development of the child in the school space, in all its aspects (cognitive, physical, affective, social, emotional), is necessary for the construction of a cultural space that embraces diversity as a premise for the growth of all subjects who live together and build the school in their daily relationships, from the practice of tolerance and acceptance.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-11-07T20:42:50Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-11-07T20:42:50Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779
url https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/6779
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFMS
dc.publisher.country.pt_BR.fl_str_mv
publisher.none.fl_str_mv Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMS
instname:Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron:UFMS
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
instacron_str UFMS
institution UFMS
reponame_str Repositório Institucional da UFMS
collection Repositório Institucional da UFMS
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/6779/-1/2941.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 993a2bece86deb69e808f519bd501738
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
repository.mail.fl_str_mv ri.prograd@ufms.br
_version_ 1807552839938998272