Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carolina Rodrigues da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944
Resumo: This study aimed to analyze approaches to teaching genetics in the context of primary and secondary education, through proposals and classroom experiences published in Revista Genética na Escola. This type of research is necessary, as there are several aspects that hinder the teaching of genetics in Brazilian schools, including the scarce use of innovative approaches that are not tied to traditional teaching. We selected 99 articles that describe classroom proposals and experiences, through a review of publications in the magazine Genética na Escola (volume 01 to volume 18). We classified the articles in the categories of teaching concepts: “Technical teaching” (57% of the articles), “Practical teaching” (30% of the articles) and “Critical/emancipatory teaching” (12% of the articles). we found 14 (fourteen) types of different teaching approaches: didactic game, simulation, investigation, didactic model, experiment, film, online tool, scientific theater, narrated story, video and folder, comic book, interdisciplinary project, case study and Flipped classroom. Most of the magazine's teaching approaches are developed with concepts of "Technical teaching" primarily promoting the fixation of content, leading us to reflect on the importance of encouraging the use of innovative methodologies such as those developed in the category of concepts of "Critical teaching / emancipatory”.
id UFMT-1_0e92c7aa2a431d35f2ed6de8b2e25cac
oai_identifier_str oai:localhost:1/3944
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genéticaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASensino de Biologiaestratégias de ensinoensino básicoBiology teachingteaching strategiesbasic educationThis study aimed to analyze approaches to teaching genetics in the context of primary and secondary education, through proposals and classroom experiences published in Revista Genética na Escola. This type of research is necessary, as there are several aspects that hinder the teaching of genetics in Brazilian schools, including the scarce use of innovative approaches that are not tied to traditional teaching. We selected 99 articles that describe classroom proposals and experiences, through a review of publications in the magazine Genética na Escola (volume 01 to volume 18). We classified the articles in the categories of teaching concepts: “Technical teaching” (57% of the articles), “Practical teaching” (30% of the articles) and “Critical/emancipatory teaching” (12% of the articles). we found 14 (fourteen) types of different teaching approaches: didactic game, simulation, investigation, didactic model, experiment, film, online tool, scientific theater, narrated story, video and folder, comic book, interdisciplinary project, case study and Flipped classroom. Most of the magazine's teaching approaches are developed with concepts of "Technical teaching" primarily promoting the fixation of content, leading us to reflect on the importance of encouraging the use of innovative methodologies such as those developed in the category of concepts of "Critical teaching / emancipatory”.O presente trabalho teve o objetivo de analisar abordagens de ensino de genética no contexto do ensino fundamental e médio, por meio de propostas e experiências de sala de aula publicadas na Revista Genética na Escola. Esse tipo de pesquisa é necessário, pois existem vários aspectos que dificultam o ensino de genética nas escolas brasileiras, entre eles o escasso uso de abordagens inovadoras que não se prendam ao ensino tradicional. Selecionamos 99 artigos que descrevem propostas e experiências de sala de aula, por meio de uma revisão das publicações na revista Genética na Escola (volume 01 até o volume 18). Classificamos os artigos nas categorias de concepções de ensino: “Ensino técnico” (57% dos artigos), “Ensino prático” (30% dos artigos) e “Ensino crítico/emancipatório” (12% dos artigos). Encontramos 14 (quatorze) tipos de abordagens de ensino diferentes: jogo didático, simulação, investigação, modelo didático, experimento, filme, ferramenta online, teatro científico, história narrada, vídeo e folder, história em quadrinho, projeto interdisciplinar, estudo de caso e sala de aula invertida. A maioria das abordagens de ensino da revista são desenvolvidas com concepções de “Ensino técnico” promovendo prioritariamente a fixação do conteúdo, nos levando a refletir sobre a importância de incentivar o uso de metodologias inovadoras como as apresentadas na categoria de concepções de “Ensino crítico/emancipatório”.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaCiências Biológicas - CUAAbril, Vanessa Veltrini6948329032282561http://lattes.cnpq.br/6948329032282561Abril, Vanessa Veltrini6948329032282561http://lattes.cnpq.br/6948329032282561Paiva, Ayane de Souza6373963515950534http://lattes.cnpq.br/6373963515950534Pignati, Marina Teófilo8749424208573353http://lattes.cnpq.br/8749424208573353Silva, Carolina Rodrigues da2024-03-08T14:23:14Z2023-06-052024-03-08T14:23:14Z2023-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Carolina Rodrigues da. Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética. 2023. 42 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-09T07:01:04Zoai:localhost:1/3944Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2024-03-09T07:01:04falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2024-03-09T07:01:04Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
title Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
spellingShingle Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
Silva, Carolina Rodrigues da
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
ensino de Biologia
estratégias de ensino
ensino básico
Biology teaching
teaching strategies
basic education
title_short Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
title_full Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
title_fullStr Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
title_full_unstemmed Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
title_sort Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
author Silva, Carolina Rodrigues da
author_facet Silva, Carolina Rodrigues da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Abril, Vanessa Veltrini
6948329032282561
http://lattes.cnpq.br/6948329032282561
Abril, Vanessa Veltrini
6948329032282561
http://lattes.cnpq.br/6948329032282561
Paiva, Ayane de Souza
6373963515950534
http://lattes.cnpq.br/6373963515950534
Pignati, Marina Teófilo
8749424208573353
http://lattes.cnpq.br/8749424208573353
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carolina Rodrigues da
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
ensino de Biologia
estratégias de ensino
ensino básico
Biology teaching
teaching strategies
basic education
topic CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
ensino de Biologia
estratégias de ensino
ensino básico
Biology teaching
teaching strategies
basic education
description This study aimed to analyze approaches to teaching genetics in the context of primary and secondary education, through proposals and classroom experiences published in Revista Genética na Escola. This type of research is necessary, as there are several aspects that hinder the teaching of genetics in Brazilian schools, including the scarce use of innovative approaches that are not tied to traditional teaching. We selected 99 articles that describe classroom proposals and experiences, through a review of publications in the magazine Genética na Escola (volume 01 to volume 18). We classified the articles in the categories of teaching concepts: “Technical teaching” (57% of the articles), “Practical teaching” (30% of the articles) and “Critical/emancipatory teaching” (12% of the articles). we found 14 (fourteen) types of different teaching approaches: didactic game, simulation, investigation, didactic model, experiment, film, online tool, scientific theater, narrated story, video and folder, comic book, interdisciplinary project, case study and Flipped classroom. Most of the magazine's teaching approaches are developed with concepts of "Technical teaching" primarily promoting the fixation of content, leading us to reflect on the importance of encouraging the use of innovative methodologies such as those developed in the category of concepts of "Critical teaching / emancipatory”.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-05
2023-05-25
2024-03-08T14:23:14Z
2024-03-08T14:23:14Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Carolina Rodrigues da. Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética. 2023. 42 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944
identifier_str_mv SILVA, Carolina Rodrigues da. Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética. 2023. 42 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Ciências Biológicas - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Ciências Biológicas - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012974383661056