Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944 |
Resumo: | This study aimed to analyze approaches to teaching genetics in the context of primary and secondary education, through proposals and classroom experiences published in Revista Genética na Escola. This type of research is necessary, as there are several aspects that hinder the teaching of genetics in Brazilian schools, including the scarce use of innovative approaches that are not tied to traditional teaching. We selected 99 articles that describe classroom proposals and experiences, through a review of publications in the magazine Genética na Escola (volume 01 to volume 18). We classified the articles in the categories of teaching concepts: “Technical teaching” (57% of the articles), “Practical teaching” (30% of the articles) and “Critical/emancipatory teaching” (12% of the articles). we found 14 (fourteen) types of different teaching approaches: didactic game, simulation, investigation, didactic model, experiment, film, online tool, scientific theater, narrated story, video and folder, comic book, interdisciplinary project, case study and Flipped classroom. Most of the magazine's teaching approaches are developed with concepts of "Technical teaching" primarily promoting the fixation of content, leading us to reflect on the importance of encouraging the use of innovative methodologies such as those developed in the category of concepts of "Critical teaching / emancipatory”. |
id |
UFMT-1_0e92c7aa2a431d35f2ed6de8b2e25cac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3944 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genéticaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASensino de Biologiaestratégias de ensinoensino básicoBiology teachingteaching strategiesbasic educationThis study aimed to analyze approaches to teaching genetics in the context of primary and secondary education, through proposals and classroom experiences published in Revista Genética na Escola. This type of research is necessary, as there are several aspects that hinder the teaching of genetics in Brazilian schools, including the scarce use of innovative approaches that are not tied to traditional teaching. We selected 99 articles that describe classroom proposals and experiences, through a review of publications in the magazine Genética na Escola (volume 01 to volume 18). We classified the articles in the categories of teaching concepts: “Technical teaching” (57% of the articles), “Practical teaching” (30% of the articles) and “Critical/emancipatory teaching” (12% of the articles). we found 14 (fourteen) types of different teaching approaches: didactic game, simulation, investigation, didactic model, experiment, film, online tool, scientific theater, narrated story, video and folder, comic book, interdisciplinary project, case study and Flipped classroom. Most of the magazine's teaching approaches are developed with concepts of "Technical teaching" primarily promoting the fixation of content, leading us to reflect on the importance of encouraging the use of innovative methodologies such as those developed in the category of concepts of "Critical teaching / emancipatory”.O presente trabalho teve o objetivo de analisar abordagens de ensino de genética no contexto do ensino fundamental e médio, por meio de propostas e experiências de sala de aula publicadas na Revista Genética na Escola. Esse tipo de pesquisa é necessário, pois existem vários aspectos que dificultam o ensino de genética nas escolas brasileiras, entre eles o escasso uso de abordagens inovadoras que não se prendam ao ensino tradicional. Selecionamos 99 artigos que descrevem propostas e experiências de sala de aula, por meio de uma revisão das publicações na revista Genética na Escola (volume 01 até o volume 18). Classificamos os artigos nas categorias de concepções de ensino: “Ensino técnico” (57% dos artigos), “Ensino prático” (30% dos artigos) e “Ensino crítico/emancipatório” (12% dos artigos). Encontramos 14 (quatorze) tipos de abordagens de ensino diferentes: jogo didático, simulação, investigação, modelo didático, experimento, filme, ferramenta online, teatro científico, história narrada, vídeo e folder, história em quadrinho, projeto interdisciplinar, estudo de caso e sala de aula invertida. A maioria das abordagens de ensino da revista são desenvolvidas com concepções de “Ensino técnico” promovendo prioritariamente a fixação do conteúdo, nos levando a refletir sobre a importância de incentivar o uso de metodologias inovadoras como as apresentadas na categoria de concepções de “Ensino crítico/emancipatório”.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaCiências Biológicas - CUAAbril, Vanessa Veltrini6948329032282561http://lattes.cnpq.br/6948329032282561Abril, Vanessa Veltrini6948329032282561http://lattes.cnpq.br/6948329032282561Paiva, Ayane de Souza6373963515950534http://lattes.cnpq.br/6373963515950534Pignati, Marina Teófilo8749424208573353http://lattes.cnpq.br/8749424208573353Silva, Carolina Rodrigues da2024-03-08T14:23:14Z2023-06-052024-03-08T14:23:14Z2023-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetSILVA, Carolina Rodrigues da. Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética. 2023. 42 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-09T07:01:04Zoai:localhost:1/3944Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2024-03-09T07:01:04falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2024-03-09T07:01:04Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
title |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
spellingShingle |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética Silva, Carolina Rodrigues da CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS ensino de Biologia estratégias de ensino ensino básico Biology teaching teaching strategies basic education |
title_short |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
title_full |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
title_fullStr |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
title_full_unstemmed |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
title_sort |
Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética |
author |
Silva, Carolina Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Carolina Rodrigues da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Abril, Vanessa Veltrini 6948329032282561 http://lattes.cnpq.br/6948329032282561 Abril, Vanessa Veltrini 6948329032282561 http://lattes.cnpq.br/6948329032282561 Paiva, Ayane de Souza 6373963515950534 http://lattes.cnpq.br/6373963515950534 Pignati, Marina Teófilo 8749424208573353 http://lattes.cnpq.br/8749424208573353 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carolina Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS ensino de Biologia estratégias de ensino ensino básico Biology teaching teaching strategies basic education |
topic |
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS ensino de Biologia estratégias de ensino ensino básico Biology teaching teaching strategies basic education |
description |
This study aimed to analyze approaches to teaching genetics in the context of primary and secondary education, through proposals and classroom experiences published in Revista Genética na Escola. This type of research is necessary, as there are several aspects that hinder the teaching of genetics in Brazilian schools, including the scarce use of innovative approaches that are not tied to traditional teaching. We selected 99 articles that describe classroom proposals and experiences, through a review of publications in the magazine Genética na Escola (volume 01 to volume 18). We classified the articles in the categories of teaching concepts: “Technical teaching” (57% of the articles), “Practical teaching” (30% of the articles) and “Critical/emancipatory teaching” (12% of the articles). we found 14 (fourteen) types of different teaching approaches: didactic game, simulation, investigation, didactic model, experiment, film, online tool, scientific theater, narrated story, video and folder, comic book, interdisciplinary project, case study and Flipped classroom. Most of the magazine's teaching approaches are developed with concepts of "Technical teaching" primarily promoting the fixation of content, leading us to reflect on the importance of encouraging the use of innovative methodologies such as those developed in the category of concepts of "Critical teaching / emancipatory”. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-05 2023-05-25 2024-03-08T14:23:14Z 2024-03-08T14:23:14Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Carolina Rodrigues da. Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética. 2023. 42 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944 |
identifier_str_mv |
SILVA, Carolina Rodrigues da. Da escola para a revista: uma análise das abordagens pedagógicas em publicações sobre ensino de genética. 2023. 42 f. Monografia (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3944 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Ciências Biológicas - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Ciências Biológicas - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012974383661056 |