A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Strutz, Talia Souza
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/2440
Resumo: We are essentially communicative and expressive beings, characteristics that denote our survival. Among the forms of communication, non-verbal stands out, it is an expressive language and is present in body expressions. This work aimed to present a bibliographical research about shame and humiliation as an interference of body expression, as well as its importance for the teaching-learning of physical education classes and the establishment of effective communication. Emotions are manifested in different ways through body reactions and each body movement performed can convey meanings and information, which can complement verbal language, contradict or go beyond. Body expression is nothing more than the sum of all the expressions of our body and, in the school environment, it is seen as an element of pedagogical practice that seeks the development not only of motor skills, but also of imaginative and creative capacity and that, For both teachers and students, body language is critical for communication as well as understanding. The feeling of shame as a factor of inhibition of body expression prevents students from participating in physical education classes through the insecurity generated, negatively influencing student learning and performance.
id UFMT-1_12eccf33a77c43e695cc36b97feacf12
oai_identifier_str oai:localhost:1/2440
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporalCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAComunicaçãoExpressão corporalVergonhaEducação física escolarCommunicationBody languageShameSchool physical educationWe are essentially communicative and expressive beings, characteristics that denote our survival. Among the forms of communication, non-verbal stands out, it is an expressive language and is present in body expressions. This work aimed to present a bibliographical research about shame and humiliation as an interference of body expression, as well as its importance for the teaching-learning of physical education classes and the establishment of effective communication. Emotions are manifested in different ways through body reactions and each body movement performed can convey meanings and information, which can complement verbal language, contradict or go beyond. Body expression is nothing more than the sum of all the expressions of our body and, in the school environment, it is seen as an element of pedagogical practice that seeks the development not only of motor skills, but also of imaginative and creative capacity and that, For both teachers and students, body language is critical for communication as well as understanding. The feeling of shame as a factor of inhibition of body expression prevents students from participating in physical education classes through the insecurity generated, negatively influencing student learning and performance.Somos essencialmente seres comunicativos e expressivos, características que denotam a nossa sobrevivência. Entre as formas de comunicação, destaca-se a não-verbal, trata-se de uma linguagem expressiva e, está presente nas expressões corporais. Este trabalho teve por objetivo apresentar uma pesquisa bibliográfica acerca da vergonha e humilhação como interferente da expressão corporal, bem como a sua importância para o ensino-aprendizagem das aulas de educação física e estabelecimento de uma comunicação efetiva. As emoções se manifestam de diferentes maneiras através de reações do corpo e cada movimento do corpo realizado pode transmitir significados e informações, que podem complementar a linguagem verbal, contradizer ou ir além. A expressão corporal nada mais é do que a soma de todas as expressões do nosso corpo e, no âmbito escolar, é tida como elemento da prática pedagógica que busca o desenvolvimento não somente das capacidades motoras, mas também da capacidade imaginária e criativas e que, tanto para professores quanto para os alunos, a expressão corporal é fundamental para a comunicação, bem como para o entendimento. O sentimento de vergonha enquanto fator de inibição da expressão corporal impede a participação dos alunos nas aulas de educação física por meio da insegurança gerada, influenciando de forma negativa o aprendizado e o desempenho do aluno.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUASouza, Warley Carlos de5082809234439322http://lattes.cnpq.br/5082809234439322Souza, Warley Carlos de5082809234439322http://lattes.cnpq.br/5082809234439322Magalhães Neto, Anibal Monteiro de5023174064373373http://lattes.cnpq.br/5023174064373373Silva, Carolina Solon da5927032326118933http://lattes.cnpq.br/5927032326118933Strutz, Talia Souza2022-08-22T18:15:27Z2022-07-152022-08-22T18:15:27Z2022-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetSTRUTZ, Talia Souza. A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal. 2022. 45 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.http://bdm.ufmt.br/handle/1/2440porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-08-27T07:03:08Zoai:localhost:1/2440Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2022-08-27T07:03:08falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2022-08-27T07:03:08Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
title A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
spellingShingle A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
Strutz, Talia Souza
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Comunicação
Expressão corporal
Vergonha
Educação física escolar
Communication
Body language
Shame
School physical education
title_short A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
title_full A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
title_fullStr A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
title_full_unstemmed A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
title_sort A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal
author Strutz, Talia Souza
author_facet Strutz, Talia Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Warley Carlos de
5082809234439322
http://lattes.cnpq.br/5082809234439322
Souza, Warley Carlos de
5082809234439322
http://lattes.cnpq.br/5082809234439322
Magalhães Neto, Anibal Monteiro de
5023174064373373
http://lattes.cnpq.br/5023174064373373
Silva, Carolina Solon da
5927032326118933
http://lattes.cnpq.br/5927032326118933
dc.contributor.author.fl_str_mv Strutz, Talia Souza
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Comunicação
Expressão corporal
Vergonha
Educação física escolar
Communication
Body language
Shame
School physical education
topic CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Comunicação
Expressão corporal
Vergonha
Educação física escolar
Communication
Body language
Shame
School physical education
description We are essentially communicative and expressive beings, characteristics that denote our survival. Among the forms of communication, non-verbal stands out, it is an expressive language and is present in body expressions. This work aimed to present a bibliographical research about shame and humiliation as an interference of body expression, as well as its importance for the teaching-learning of physical education classes and the establishment of effective communication. Emotions are manifested in different ways through body reactions and each body movement performed can convey meanings and information, which can complement verbal language, contradict or go beyond. Body expression is nothing more than the sum of all the expressions of our body and, in the school environment, it is seen as an element of pedagogical practice that seeks the development not only of motor skills, but also of imaginative and creative capacity and that, For both teachers and students, body language is critical for communication as well as understanding. The feeling of shame as a factor of inhibition of body expression prevents students from participating in physical education classes through the insecurity generated, negatively influencing student learning and performance.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22T18:15:27Z
2022-07-15
2022-08-22T18:15:27Z
2022-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/dataset
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv STRUTZ, Talia Souza. A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal. 2022. 45 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/2440
identifier_str_mv STRUTZ, Talia Souza. A interferência da vergonha e humilhação na expressão corporal. 2022. 45 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2022.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/2440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1784991313304748032