Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105 |
Resumo: | This article aims to identify the place of Physical Education (PE) in the National Common Curricular Base (BNCC). This work was characterized as a literature review through research related to the National Common Curricular Base document. a qualitative research was carried out with PE course students, seeking to understand what would be the students' understanding of the BNCC. Thus, we set out to find answers about the place of Physical Education in the Common Base. The results of the literature review indicate that PE is not aligned with the BNCC. The way in which PE is inserted in the BNCC, aimed at meeting skills and abilities, has little to contribute to fundamental changes in human experiences and values, in the search for the appreciation of body cultures that are directed towards human emancipation. Therefore, it is essential to recognize the body as a space of expression, which is re-signified in the face of world understandings. |
id |
UFMT-1_42178afdc65e17cc4d50672f92c12d1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3105 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAEducação FísicaBNCCReforma do Ensino MédioPhysical educationBNCCHigh School ReformThis article aims to identify the place of Physical Education (PE) in the National Common Curricular Base (BNCC). This work was characterized as a literature review through research related to the National Common Curricular Base document. a qualitative research was carried out with PE course students, seeking to understand what would be the students' understanding of the BNCC. Thus, we set out to find answers about the place of Physical Education in the Common Base. The results of the literature review indicate that PE is not aligned with the BNCC. The way in which PE is inserted in the BNCC, aimed at meeting skills and abilities, has little to contribute to fundamental changes in human experiences and values, in the search for the appreciation of body cultures that are directed towards human emancipation. Therefore, it is essential to recognize the body as a space of expression, which is re-signified in the face of world understandings.Este artigo tem como objetivo identificar o lugar da Educação Física (EF) na Base Nacional Comum Curricular (BNCC).O presente trabalho foi caracterizado como uma revisão de literatura por meio de pesquisas relacionadas ao documento da Base Nacional Curricular Comum. foi realizada uma pesquisa qualitativa com alunos do curso de EF, buscando o entendimento sobre qual seria a compreensão dos alunos sobre a BNCC. Assim, partimos em busca para dar respostas sobre o lugar da Educação Física na Base Comum, Os resultados da revisão da literatura indicam que a EF não está alinhada com a BNCC. A forma como a EF está inserida na BNCC, voltada para atender competências e habilidades, tem pouco a contribuir para mudanças fundamentais nas vivências e valores humanos, na busca pela valorização das culturas corporais que se direcionam à emancipação humana. Portanto é fundamental que se reconheça o corpo como espaço de expressão, que se ressignifica diante das compreensões do mundo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUAGuirra, Frederico Jorge Saad1529623142626012http://lattes.cnpq.br/1529623142626012Guirra, Frederico Jorge Saad1529623142626012http://lattes.cnpq.br/1529623142626012Magalhães Neto, Aníbal Monteiro de5023174064373373http://lattes.cnpq.br/5023174064373373Silva, Carolina Solon da5927032326118933http://lattes.cnpq.br/5927032326118933Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes2023-06-14T13:13:25Z2023-05-152023-06-14T13:13:25Z2023-05-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetMARANHÃO, Kayo Alejhandro Roberto Moraes. Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? 2023. 41 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-29T07:03:26Zoai:localhost:1/3105Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-06-29T07:03:26falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-06-29T07:03:26Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
title |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
spellingShingle |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Educação Física BNCC Reforma do Ensino Médio Physical education BNCC High School Reform |
title_short |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
title_full |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
title_fullStr |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
title_full_unstemmed |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
title_sort |
Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? |
author |
Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes |
author_facet |
Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Guirra, Frederico Jorge Saad 1529623142626012 http://lattes.cnpq.br/1529623142626012 Guirra, Frederico Jorge Saad 1529623142626012 http://lattes.cnpq.br/1529623142626012 Magalhães Neto, Aníbal Monteiro de 5023174064373373 http://lattes.cnpq.br/5023174064373373 Silva, Carolina Solon da 5927032326118933 http://lattes.cnpq.br/5927032326118933 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Educação Física BNCC Reforma do Ensino Médio Physical education BNCC High School Reform |
topic |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Educação Física BNCC Reforma do Ensino Médio Physical education BNCC High School Reform |
description |
This article aims to identify the place of Physical Education (PE) in the National Common Curricular Base (BNCC). This work was characterized as a literature review through research related to the National Common Curricular Base document. a qualitative research was carried out with PE course students, seeking to understand what would be the students' understanding of the BNCC. Thus, we set out to find answers about the place of Physical Education in the Common Base. The results of the literature review indicate that PE is not aligned with the BNCC. The way in which PE is inserted in the BNCC, aimed at meeting skills and abilities, has little to contribute to fundamental changes in human experiences and values, in the search for the appreciation of body cultures that are directed towards human emancipation. Therefore, it is essential to recognize the body as a space of expression, which is re-signified in the face of world understandings. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-14T13:13:25Z 2023-05-15 2023-06-14T13:13:25Z 2023-05-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARANHÃO, Kayo Alejhandro Roberto Moraes. Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? 2023. 41 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105 |
identifier_str_mv |
MARANHÃO, Kayo Alejhandro Roberto Moraes. Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? 2023. 41 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Educação Física - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Educação Física - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1804658259202670592 |