Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105
Resumo: This article aims to identify the place of Physical Education (PE) in the National Common Curricular Base (BNCC). This work was characterized as a literature review through research related to the National Common Curricular Base document. a qualitative research was carried out with PE course students, seeking to understand what would be the students' understanding of the BNCC. Thus, we set out to find answers about the place of Physical Education in the Common Base. The results of the literature review indicate that PE is not aligned with the BNCC. The way in which PE is inserted in the BNCC, aimed at meeting skills and abilities, has little to contribute to fundamental changes in human experiences and values, in the search for the appreciation of body cultures that are directed towards human emancipation. Therefore, it is essential to recognize the body as a space of expression, which is re-signified in the face of world understandings.
id UFMT-1_42178afdc65e17cc4d50672f92c12d1f
oai_identifier_str oai:localhost:1/3105
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAEducação FísicaBNCCReforma do Ensino MédioPhysical educationBNCCHigh School ReformThis article aims to identify the place of Physical Education (PE) in the National Common Curricular Base (BNCC). This work was characterized as a literature review through research related to the National Common Curricular Base document. a qualitative research was carried out with PE course students, seeking to understand what would be the students' understanding of the BNCC. Thus, we set out to find answers about the place of Physical Education in the Common Base. The results of the literature review indicate that PE is not aligned with the BNCC. The way in which PE is inserted in the BNCC, aimed at meeting skills and abilities, has little to contribute to fundamental changes in human experiences and values, in the search for the appreciation of body cultures that are directed towards human emancipation. Therefore, it is essential to recognize the body as a space of expression, which is re-signified in the face of world understandings.Este artigo tem como objetivo identificar o lugar da Educação Física (EF) na Base Nacional Comum Curricular (BNCC).O presente trabalho foi caracterizado como uma revisão de literatura por meio de pesquisas relacionadas ao documento da Base Nacional Curricular Comum. foi realizada uma pesquisa qualitativa com alunos do curso de EF, buscando o entendimento sobre qual seria a compreensão dos alunos sobre a BNCC. Assim, partimos em busca para dar respostas sobre o lugar da Educação Física na Base Comum, Os resultados da revisão da literatura indicam que a EF não está alinhada com a BNCC. A forma como a EF está inserida na BNCC, voltada para atender competências e habilidades, tem pouco a contribuir para mudanças fundamentais nas vivências e valores humanos, na busca pela valorização das culturas corporais que se direcionam à emancipação humana. Portanto é fundamental que se reconheça o corpo como espaço de expressão, que se ressignifica diante das compreensões do mundo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUAGuirra, Frederico Jorge Saad1529623142626012http://lattes.cnpq.br/1529623142626012Guirra, Frederico Jorge Saad1529623142626012http://lattes.cnpq.br/1529623142626012Magalhães Neto, Aníbal Monteiro de5023174064373373http://lattes.cnpq.br/5023174064373373Silva, Carolina Solon da5927032326118933http://lattes.cnpq.br/5927032326118933Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes2023-06-14T13:13:25Z2023-05-152023-06-14T13:13:25Z2023-05-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetMARANHÃO, Kayo Alejhandro Roberto Moraes. Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? 2023. 41 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-29T07:03:26Zoai:localhost:1/3105Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-06-29T07:03:26falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-06-29T07:03:26Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
title Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
spellingShingle Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Educação Física
BNCC
Reforma do Ensino Médio
Physical education
BNCC
High School Reform
title_short Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
title_full Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
title_fullStr Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
title_full_unstemmed Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
title_sort Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular?
author Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes
author_facet Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guirra, Frederico Jorge Saad
1529623142626012
http://lattes.cnpq.br/1529623142626012
Guirra, Frederico Jorge Saad
1529623142626012
http://lattes.cnpq.br/1529623142626012
Magalhães Neto, Aníbal Monteiro de
5023174064373373
http://lattes.cnpq.br/5023174064373373
Silva, Carolina Solon da
5927032326118933
http://lattes.cnpq.br/5927032326118933
dc.contributor.author.fl_str_mv Maranhão, Kayo Alejhandro Roberto Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Educação Física
BNCC
Reforma do Ensino Médio
Physical education
BNCC
High School Reform
topic CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Educação Física
BNCC
Reforma do Ensino Médio
Physical education
BNCC
High School Reform
description This article aims to identify the place of Physical Education (PE) in the National Common Curricular Base (BNCC). This work was characterized as a literature review through research related to the National Common Curricular Base document. a qualitative research was carried out with PE course students, seeking to understand what would be the students' understanding of the BNCC. Thus, we set out to find answers about the place of Physical Education in the Common Base. The results of the literature review indicate that PE is not aligned with the BNCC. The way in which PE is inserted in the BNCC, aimed at meeting skills and abilities, has little to contribute to fundamental changes in human experiences and values, in the search for the appreciation of body cultures that are directed towards human emancipation. Therefore, it is essential to recognize the body as a space of expression, which is re-signified in the face of world understandings.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-14T13:13:25Z
2023-05-15
2023-06-14T13:13:25Z
2023-05-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/dataset
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARANHÃO, Kayo Alejhandro Roberto Moraes. Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? 2023. 41 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105
identifier_str_mv MARANHÃO, Kayo Alejhandro Roberto Moraes. Qual o lugar da Educação Física na Base Nacional Comum Curricular? 2023. 41 f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, 2023.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1804658259202670592