Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3390 |
Resumo: | For cultural, societal, or economic reasons, as well as the inequality and lack of diversity in these professions, it can be difficult for young people and youngsters to get interested in science occupations, especially those connected to science, technology, engineering, and mathematics (STEM). One technique to pique young people's interest in science is to introduce them to scientific ideas. The goal of this research was to see if it was possible to teach some cell biology concepts using a toy microscope that is available for purchase. In order to achieve this, the toy device's ability to capture images of plant and human cell blades was compared to that of a real microscope. The toy, which lacks crucial parts like the charriot and condenser but can display cells, fibers, and other microscopic structures in various extensions, was noted to be a simplification of real equipment. It is obvious that using a procedure that is appropriately orientated and guided, this toy can serve as a guiding element to explain principles of cellular, physical, and chemical biology. |
id |
UFMT-1_656ad068e0c7f090d12ec1f437f177fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3390 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedoCNPQ::OUTROS::BIOMEDICINASTEMbrinquedomicroscópiobiologia celularcell biologySTEMmicroscopeFor cultural, societal, or economic reasons, as well as the inequality and lack of diversity in these professions, it can be difficult for young people and youngsters to get interested in science occupations, especially those connected to science, technology, engineering, and mathematics (STEM). One technique to pique young people's interest in science is to introduce them to scientific ideas. The goal of this research was to see if it was possible to teach some cell biology concepts using a toy microscope that is available for purchase. In order to achieve this, the toy device's ability to capture images of plant and human cell blades was compared to that of a real microscope. The toy, which lacks crucial parts like the charriot and condenser but can display cells, fibers, and other microscopic structures in various extensions, was noted to be a simplification of real equipment. It is obvious that using a procedure that is appropriately orientated and guided, this toy can serve as a guiding element to explain principles of cellular, physical, and chemical biology.A descoberta das carreiras científicas, especialmente aquelas relacionadas à ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM) por jovens e crianças é desafiadora, seja por questões culturais, sociais ou econômicas, nota-se desigualdade e pouca diversidade nessas carreiras. Introduzir conceitos científicos na infância é uma das maneiras de despertar a curiosidade e o interesse pela ciência. O objetivo deste trabalho foi verificar a viabilidade de introduzir alguns conceitos de biologia celular a partir de um microscópio de brinquedo disponível comercialmente. Para tanto, foram realizadas comparações entre o dispositivo de brinquedo e um microscópio profissional e analisada sua capacidade produzir imagens de lâminas de células vegetais e humanas. Observou-se que o brinquedo é uma simplificação do equipamento real, deixando de ter componentes importantes como charriot e condensador, mas capaz de mostrar células, fibras e outras estruturas microscópicas em diferentes ampliações. Percebe-se que esse brinquedo pode ser um elemento norteador para introduzir conceitos de biologia celular, física e química, desde num processo que devidamente orientado e guiado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaBiomedicina - CUAFonseca Filho, Paulo Roberto da2893682941511355http://lattes.cnpq.br/2893682941511355Fonseca Filho, Paulo Roberto da2893682941511355http://lattes.cnpq.br/2893682941511355França, Adenilda Cristina Honorio1037328323116064http://lattes.cnpq.br/1037328323116064França, Eduardo Luzía3786649407711566http://lattes.cnpq.br/3786649407711566Odilon, Janete Santiago de Medeiros2023-08-31T15:24:13Z2023-06-032023-08-31T15:24:13Z2023-05-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetODILON, Janete Santiago de Medeiros. Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo. 2023. 27 f. Monografia (Bacharelado em Biomedicina) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Barra do Garças, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3390porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-09-07T07:00:34Zoai:localhost:1/3390Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-09-07T07:00:34falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-09-07T07:00:34Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
title |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
spellingShingle |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo Odilon, Janete Santiago de Medeiros CNPQ::OUTROS::BIOMEDICINA STEM brinquedo microscópio biologia celular cell biology STEM microscope |
title_short |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
title_full |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
title_fullStr |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
title_full_unstemmed |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
title_sort |
Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo |
author |
Odilon, Janete Santiago de Medeiros |
author_facet |
Odilon, Janete Santiago de Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fonseca Filho, Paulo Roberto da 2893682941511355 http://lattes.cnpq.br/2893682941511355 Fonseca Filho, Paulo Roberto da 2893682941511355 http://lattes.cnpq.br/2893682941511355 França, Adenilda Cristina Honorio 1037328323116064 http://lattes.cnpq.br/1037328323116064 França, Eduardo Luzía 3786649407711566 http://lattes.cnpq.br/3786649407711566 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Odilon, Janete Santiago de Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::OUTROS::BIOMEDICINA STEM brinquedo microscópio biologia celular cell biology STEM microscope |
topic |
CNPQ::OUTROS::BIOMEDICINA STEM brinquedo microscópio biologia celular cell biology STEM microscope |
description |
For cultural, societal, or economic reasons, as well as the inequality and lack of diversity in these professions, it can be difficult for young people and youngsters to get interested in science occupations, especially those connected to science, technology, engineering, and mathematics (STEM). One technique to pique young people's interest in science is to introduce them to scientific ideas. The goal of this research was to see if it was possible to teach some cell biology concepts using a toy microscope that is available for purchase. In order to achieve this, the toy device's ability to capture images of plant and human cell blades was compared to that of a real microscope. The toy, which lacks crucial parts like the charriot and condenser but can display cells, fibers, and other microscopic structures in various extensions, was noted to be a simplification of real equipment. It is obvious that using a procedure that is appropriately orientated and guided, this toy can serve as a guiding element to explain principles of cellular, physical, and chemical biology. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-31T15:24:13Z 2023-06-03 2023-08-31T15:24:13Z 2023-05-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ODILON, Janete Santiago de Medeiros. Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo. 2023. 27 f. Monografia (Bacharelado em Biomedicina) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Barra do Garças, 2023. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3390 |
identifier_str_mv |
ODILON, Janete Santiago de Medeiros. Viabilidade de introdução às STEM (science, technology, engeneering and mathematics) a partir de um brinquedo. 2023. 27 f. Monografia (Bacharelado em Biomedicina) - Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Mato Grosso, Barra do Garças, 2023. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Biomedicina - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Biomedicina - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012971630100480 |