A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631 |
Resumo: | The study analyzed through teachers and students, the processes of indiscipline in the school Norberto Shwantes. This is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which 27 students constituted the sample by composing groups with higher incidence of attitudes considered to be undisciplined. The sample was also composed of 11 teachers who teach to the selected students, chosen at random. Data were collected through the Indiscipline Assessment Scale in School Physical Education, a closed questionnaire, adapted for this study, containing 15 statements involving school indiscipline. Data analysis followed the Likert scale guidelines, being tabulated from three classes. The results show that, according to the teachers, the greatest cause of indiscipline is related to the family, followed by the students' attitudes. These, in turn, assumed responsibility for attitudes of indiscipline, still affirming that the teacher / student relationship is the second cause of school indiscipline. The study suggests a deeper understanding of the subject, associated with a greater dialogue between teachers, students and the family. |
id |
UFMT-1_6836716b8b11a6156a5eacabb8a74278 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1631 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto ShwantesCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAIndisciplinaAlunoProfessorFamíliaEscolaIndisciplineStudentTeacherFamilySchoolThe study analyzed through teachers and students, the processes of indiscipline in the school Norberto Shwantes. This is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which 27 students constituted the sample by composing groups with higher incidence of attitudes considered to be undisciplined. The sample was also composed of 11 teachers who teach to the selected students, chosen at random. Data were collected through the Indiscipline Assessment Scale in School Physical Education, a closed questionnaire, adapted for this study, containing 15 statements involving school indiscipline. Data analysis followed the Likert scale guidelines, being tabulated from three classes. The results show that, according to the teachers, the greatest cause of indiscipline is related to the family, followed by the students' attitudes. These, in turn, assumed responsibility for attitudes of indiscipline, still affirming that the teacher / student relationship is the second cause of school indiscipline. The study suggests a deeper understanding of the subject, associated with a greater dialogue between teachers, students and the family.O estudo analisou através de professores e estudantes, os processos de indisciplina na escola Norberto Shwantes. Trata-se de uma pesquisa de campo de caráter exploratório, com abordagem qualitativa, onde 27 alunos constituíram a amostragem por compor turmas com maior incidência de atitudes consideradas indisciplinadas. A amostra também foi composta por 11 docentes que lecionam para os estudantes selecionados, escolhidos aleatoriamente. Os dados foram coletados através da Escala de Avaliação da Indisciplina na Educação Física Escolar, um questionário fechado, adaptado para este estudo, contendo 15 afirmativas envolvendo a indisciplina escolar. A análise dos dados obedeceu às orientações da escala Likert, sendo tabulados a partir de três classes. Os resultados obtidos atestam que, segundo os docentes a maior causa da indisciplina está relacionado à família, seguido das atitudes dos alunos. Estes, por sua vez, assumiram a responsabilidade pelas atitudes de indisciplina, afirmando ainda ser a relação professor/aluno a segunda causa da indisciplina escolar. O estudo sugere maior aprofundamento sobre a temática, associado a um maior diálogo entre professores, alunos e família.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUASouza, Mauro José dehttp://lattes.cnpq.br/6373606398388352Souza, Mauro José dehttp://lattes.cnpq.br/6373606398388352Neto, Anibal Monteiro de Magalhãeshttp://lattes.cnpq.br/5023174064373373Guirra, Frederico Jorge Saadhttp://lattes.cnpq.br/1529623142626012Carvalho, Eduardo Silva2020-01-31T13:07:35Z2019-04-162020-01-31T13:07:35Z2019-04-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetCARVALHO, Eduardo Silva. A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes. 2019. 38 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-04-19T16:22:40Zoai:localhost:1/1631Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2021-04-19T16:22:40falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2021-04-19T16:22:40Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
title |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
spellingShingle |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes Carvalho, Eduardo Silva CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Indisciplina Aluno Professor Família Escola Indiscipline Student Teacher Family School |
title_short |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
title_full |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
title_fullStr |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
title_full_unstemmed |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
title_sort |
A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes |
author |
Carvalho, Eduardo Silva |
author_facet |
Carvalho, Eduardo Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Souza, Mauro José de http://lattes.cnpq.br/6373606398388352 Souza, Mauro José de http://lattes.cnpq.br/6373606398388352 Neto, Anibal Monteiro de Magalhães http://lattes.cnpq.br/5023174064373373 Guirra, Frederico Jorge Saad http://lattes.cnpq.br/1529623142626012 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Eduardo Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Indisciplina Aluno Professor Família Escola Indiscipline Student Teacher Family School |
topic |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Indisciplina Aluno Professor Família Escola Indiscipline Student Teacher Family School |
description |
The study analyzed through teachers and students, the processes of indiscipline in the school Norberto Shwantes. This is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which 27 students constituted the sample by composing groups with higher incidence of attitudes considered to be undisciplined. The sample was also composed of 11 teachers who teach to the selected students, chosen at random. Data were collected through the Indiscipline Assessment Scale in School Physical Education, a closed questionnaire, adapted for this study, containing 15 statements involving school indiscipline. Data analysis followed the Likert scale guidelines, being tabulated from three classes. The results show that, according to the teachers, the greatest cause of indiscipline is related to the family, followed by the students' attitudes. These, in turn, assumed responsibility for attitudes of indiscipline, still affirming that the teacher / student relationship is the second cause of school indiscipline. The study suggests a deeper understanding of the subject, associated with a greater dialogue between teachers, students and the family. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-16 2019-04-04 2020-01-31T13:07:35Z 2020-01-31T13:07:35Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CARVALHO, Eduardo Silva. A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes. 2019. 38 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019. http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, Eduardo Silva. A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes. 2019. 38 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Educação Física - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Educação Física - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012954330693632 |