A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Eduardo Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631
Resumo: The study analyzed through teachers and students, the processes of indiscipline in the school Norberto Shwantes. This is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which 27 students constituted the sample by composing groups with higher incidence of attitudes considered to be undisciplined. The sample was also composed of 11 teachers who teach to the selected students, chosen at random. Data were collected through the Indiscipline Assessment Scale in School Physical Education, a closed questionnaire, adapted for this study, containing 15 statements involving school indiscipline. Data analysis followed the Likert scale guidelines, being tabulated from three classes. The results show that, according to the teachers, the greatest cause of indiscipline is related to the family, followed by the students' attitudes. These, in turn, assumed responsibility for attitudes of indiscipline, still affirming that the teacher / student relationship is the second cause of school indiscipline. The study suggests a deeper understanding of the subject, associated with a greater dialogue between teachers, students and the family.
id UFMT-1_6836716b8b11a6156a5eacabb8a74278
oai_identifier_str oai:localhost:1/1631
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto ShwantesCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAIndisciplinaAlunoProfessorFamíliaEscolaIndisciplineStudentTeacherFamilySchoolThe study analyzed through teachers and students, the processes of indiscipline in the school Norberto Shwantes. This is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which 27 students constituted the sample by composing groups with higher incidence of attitudes considered to be undisciplined. The sample was also composed of 11 teachers who teach to the selected students, chosen at random. Data were collected through the Indiscipline Assessment Scale in School Physical Education, a closed questionnaire, adapted for this study, containing 15 statements involving school indiscipline. Data analysis followed the Likert scale guidelines, being tabulated from three classes. The results show that, according to the teachers, the greatest cause of indiscipline is related to the family, followed by the students' attitudes. These, in turn, assumed responsibility for attitudes of indiscipline, still affirming that the teacher / student relationship is the second cause of school indiscipline. The study suggests a deeper understanding of the subject, associated with a greater dialogue between teachers, students and the family.O estudo analisou através de professores e estudantes, os processos de indisciplina na escola Norberto Shwantes. Trata-se de uma pesquisa de campo de caráter exploratório, com abordagem qualitativa, onde 27 alunos constituíram a amostragem por compor turmas com maior incidência de atitudes consideradas indisciplinadas. A amostra também foi composta por 11 docentes que lecionam para os estudantes selecionados, escolhidos aleatoriamente. Os dados foram coletados através da Escala de Avaliação da Indisciplina na Educação Física Escolar, um questionário fechado, adaptado para este estudo, contendo 15 afirmativas envolvendo a indisciplina escolar. A análise dos dados obedeceu às orientações da escala Likert, sendo tabulados a partir de três classes. Os resultados obtidos atestam que, segundo os docentes a maior causa da indisciplina está relacionado à família, seguido das atitudes dos alunos. Estes, por sua vez, assumiram a responsabilidade pelas atitudes de indisciplina, afirmando ainda ser a relação professor/aluno a segunda causa da indisciplina escolar. O estudo sugere maior aprofundamento sobre a temática, associado a um maior diálogo entre professores, alunos e família.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaEducação Física - CUASouza, Mauro José dehttp://lattes.cnpq.br/6373606398388352Souza, Mauro José dehttp://lattes.cnpq.br/6373606398388352Neto, Anibal Monteiro de Magalhãeshttp://lattes.cnpq.br/5023174064373373Guirra, Frederico Jorge Saadhttp://lattes.cnpq.br/1529623142626012Carvalho, Eduardo Silva2020-01-31T13:07:35Z2019-04-162020-01-31T13:07:35Z2019-04-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetCARVALHO, Eduardo Silva. A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes. 2019. 38 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-04-19T16:22:40Zoai:localhost:1/1631Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2021-04-19T16:22:40falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2021-04-19T16:22:40Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
title A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
spellingShingle A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
Carvalho, Eduardo Silva
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Indisciplina
Aluno
Professor
Família
Escola
Indiscipline
Student
Teacher
Family
School
title_short A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
title_full A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
title_fullStr A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
title_full_unstemmed A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
title_sort A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes
author Carvalho, Eduardo Silva
author_facet Carvalho, Eduardo Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Mauro José de
http://lattes.cnpq.br/6373606398388352
Souza, Mauro José de
http://lattes.cnpq.br/6373606398388352
Neto, Anibal Monteiro de Magalhães
http://lattes.cnpq.br/5023174064373373
Guirra, Frederico Jorge Saad
http://lattes.cnpq.br/1529623142626012
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Eduardo Silva
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Indisciplina
Aluno
Professor
Família
Escola
Indiscipline
Student
Teacher
Family
School
topic CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Indisciplina
Aluno
Professor
Família
Escola
Indiscipline
Student
Teacher
Family
School
description The study analyzed through teachers and students, the processes of indiscipline in the school Norberto Shwantes. This is an exploratory field research, with a qualitative approach, in which 27 students constituted the sample by composing groups with higher incidence of attitudes considered to be undisciplined. The sample was also composed of 11 teachers who teach to the selected students, chosen at random. Data were collected through the Indiscipline Assessment Scale in School Physical Education, a closed questionnaire, adapted for this study, containing 15 statements involving school indiscipline. Data analysis followed the Likert scale guidelines, being tabulated from three classes. The results show that, according to the teachers, the greatest cause of indiscipline is related to the family, followed by the students' attitudes. These, in turn, assumed responsibility for attitudes of indiscipline, still affirming that the teacher / student relationship is the second cause of school indiscipline. The study suggests a deeper understanding of the subject, associated with a greater dialogue between teachers, students and the family.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-16
2019-04-04
2020-01-31T13:07:35Z
2020-01-31T13:07:35Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARVALHO, Eduardo Silva. A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes. 2019. 38 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631
identifier_str_mv CARVALHO, Eduardo Silva. A indiciplina no contexto de ensino e da aprendizagem no ambiante da escola Norberto Shwantes. 2019. 38 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/1631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Educação Física - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012954330693632