Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Luana Cintia Trindade da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399
Resumo: The training of teachers in Brazil is permeated by problems ranging from the beginning of graduation to professional performance. The present study had as main objective to evaluate the professional trajectory of the graduates of the Undergraduate Degree in Natural Sciences and Mathematics, with Qualification in Physics of the Federal University of Mato Grosso - Sinop Campus, participants in the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). For this evaluation, the graduates answered a questionnaire containing questions pertinent to the course and its trajectory after the end of it. As a result of this research, a profile of the professional performance of the chosen public was obtained, in order to relate the participation of the graduates in the PIBID with the teaching career. From the data collected by the questionnaire, it can be concluded that the program is being effective in relation to the contribution of the academic formation, to the recognition of the school environment in a differentiated way of the stage, helps the academic to put into practice important teaching elements such as Persuasion and patience, helps in understanding the reality of basic schooling and the challenges of being a teacher.
id UFMT-1_c3bef7cf9b7fca94eb9dee3d0d14bd06
oai_identifier_str oai:localhost:1/3399
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de SinopCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPIBIDEstudantes egressosAvaliaçãoPIBID;Graduate studentsEvaluationThe training of teachers in Brazil is permeated by problems ranging from the beginning of graduation to professional performance. The present study had as main objective to evaluate the professional trajectory of the graduates of the Undergraduate Degree in Natural Sciences and Mathematics, with Qualification in Physics of the Federal University of Mato Grosso - Sinop Campus, participants in the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). For this evaluation, the graduates answered a questionnaire containing questions pertinent to the course and its trajectory after the end of it. As a result of this research, a profile of the professional performance of the chosen public was obtained, in order to relate the participation of the graduates in the PIBID with the teaching career. From the data collected by the questionnaire, it can be concluded that the program is being effective in relation to the contribution of the academic formation, to the recognition of the school environment in a differentiated way of the stage, helps the academic to put into practice important teaching elements such as Persuasion and patience, helps in understanding the reality of basic schooling and the challenges of being a teacher.A formação de professores no Brasil é permeada por problemas que vão desde o início da graduação à atuação profissional. O presente trabalho teve como objetivo principal avaliar a trajetória profissional dos egressos do curso de Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática, com Habilitação em Física da Universidade Federal de Mato Grosso- Campus Sinop, participantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Para essa avaliação, os egressos responderam um questionário contendo perguntas pertinentes ao curso e sua trajetória após o término do mesmo. Como produto desta pesquisa obteve-se um perfil da atuação profissional do publico escolhido, para fins de relacionar a participação dos egressos no PIBID com a carreira docente. A partir dos dados coletados pelo questionário pode-se concluir que o programa está sendo efetivo em relação a contribuição da formação do acadêmico, ao reconhecimento do ambiente escolar de forma diferenciada do estágio, auxilia o acadêmico a por em prática elementos de ensino importantes tais como a persuasão e paciência, ajuda na compreensão da realidade da escola básica e os desafios de ser professor.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopFísica - CUSRosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Rosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Guilardi Junior, Feliciohttp://lattes.cnpq.br/1623424561382368Pinheiro, Jean Reinildeshttp://lattes.cnpq.br/4791706939726587Rocha, Luana Cintia Trindade da2023-09-01T18:17:16Z2017-06-202023-09-01T18:17:16Z2017-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetROCHA, Luana Cintia Trindade da. Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop. 2017. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-09-05T07:00:20Zoai:localhost:1/3399Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-09-05T07:00:20falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-09-05T07:00:20Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
title Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
spellingShingle Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
Rocha, Luana Cintia Trindade da
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
PIBID
Estudantes egressos
Avaliação
PIBID;
Graduate students
Evaluation
title_short Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
title_full Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
title_fullStr Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
title_full_unstemmed Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
title_sort Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
author Rocha, Luana Cintia Trindade da
author_facet Rocha, Luana Cintia Trindade da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rosinke, Patrícia
http://lattes.cnpq.br/3135869298084965
Rosinke, Patrícia
http://lattes.cnpq.br/3135869298084965
Guilardi Junior, Felicio
http://lattes.cnpq.br/1623424561382368
Pinheiro, Jean Reinildes
http://lattes.cnpq.br/4791706939726587
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Luana Cintia Trindade da
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
PIBID
Estudantes egressos
Avaliação
PIBID;
Graduate students
Evaluation
topic CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
PIBID
Estudantes egressos
Avaliação
PIBID;
Graduate students
Evaluation
description The training of teachers in Brazil is permeated by problems ranging from the beginning of graduation to professional performance. The present study had as main objective to evaluate the professional trajectory of the graduates of the Undergraduate Degree in Natural Sciences and Mathematics, with Qualification in Physics of the Federal University of Mato Grosso - Sinop Campus, participants in the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). For this evaluation, the graduates answered a questionnaire containing questions pertinent to the course and its trajectory after the end of it. As a result of this research, a profile of the professional performance of the chosen public was obtained, in order to relate the participation of the graduates in the PIBID with the teaching career. From the data collected by the questionnaire, it can be concluded that the program is being effective in relation to the contribution of the academic formation, to the recognition of the school environment in a differentiated way of the stage, helps the academic to put into practice important teaching elements such as Persuasion and patience, helps in understanding the reality of basic schooling and the challenges of being a teacher.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-20
2017-06-29
2023-09-01T18:17:16Z
2023-09-01T18:17:16Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
info:eu-repo/semantics/dataset
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA, Luana Cintia Trindade da. Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop. 2017. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399
identifier_str_mv ROCHA, Luana Cintia Trindade da. Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop. 2017. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Física - CUS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop
UFMT CUS - Sinop
Física - CUS
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1804658262228860928