Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399 |
Resumo: | The training of teachers in Brazil is permeated by problems ranging from the beginning of graduation to professional performance. The present study had as main objective to evaluate the professional trajectory of the graduates of the Undergraduate Degree in Natural Sciences and Mathematics, with Qualification in Physics of the Federal University of Mato Grosso - Sinop Campus, participants in the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). For this evaluation, the graduates answered a questionnaire containing questions pertinent to the course and its trajectory after the end of it. As a result of this research, a profile of the professional performance of the chosen public was obtained, in order to relate the participation of the graduates in the PIBID with the teaching career. From the data collected by the questionnaire, it can be concluded that the program is being effective in relation to the contribution of the academic formation, to the recognition of the school environment in a differentiated way of the stage, helps the academic to put into practice important teaching elements such as Persuasion and patience, helps in understanding the reality of basic schooling and the challenges of being a teacher. |
id |
UFMT-1_c3bef7cf9b7fca94eb9dee3d0d14bd06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3399 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de SinopCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPIBIDEstudantes egressosAvaliaçãoPIBID;Graduate studentsEvaluationThe training of teachers in Brazil is permeated by problems ranging from the beginning of graduation to professional performance. The present study had as main objective to evaluate the professional trajectory of the graduates of the Undergraduate Degree in Natural Sciences and Mathematics, with Qualification in Physics of the Federal University of Mato Grosso - Sinop Campus, participants in the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). For this evaluation, the graduates answered a questionnaire containing questions pertinent to the course and its trajectory after the end of it. As a result of this research, a profile of the professional performance of the chosen public was obtained, in order to relate the participation of the graduates in the PIBID with the teaching career. From the data collected by the questionnaire, it can be concluded that the program is being effective in relation to the contribution of the academic formation, to the recognition of the school environment in a differentiated way of the stage, helps the academic to put into practice important teaching elements such as Persuasion and patience, helps in understanding the reality of basic schooling and the challenges of being a teacher.A formação de professores no Brasil é permeada por problemas que vão desde o início da graduação à atuação profissional. O presente trabalho teve como objetivo principal avaliar a trajetória profissional dos egressos do curso de Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática, com Habilitação em Física da Universidade Federal de Mato Grosso- Campus Sinop, participantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Para essa avaliação, os egressos responderam um questionário contendo perguntas pertinentes ao curso e sua trajetória após o término do mesmo. Como produto desta pesquisa obteve-se um perfil da atuação profissional do publico escolhido, para fins de relacionar a participação dos egressos no PIBID com a carreira docente. A partir dos dados coletados pelo questionário pode-se concluir que o programa está sendo efetivo em relação a contribuição da formação do acadêmico, ao reconhecimento do ambiente escolar de forma diferenciada do estágio, auxilia o acadêmico a por em prática elementos de ensino importantes tais como a persuasão e paciência, ajuda na compreensão da realidade da escola básica e os desafios de ser professor.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – SinopUFMT CUS - SinopFísica - CUSRosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Rosinke, Patríciahttp://lattes.cnpq.br/3135869298084965Guilardi Junior, Feliciohttp://lattes.cnpq.br/1623424561382368Pinheiro, Jean Reinildeshttp://lattes.cnpq.br/4791706939726587Rocha, Luana Cintia Trindade da2023-09-01T18:17:16Z2017-06-202023-09-01T18:17:16Z2017-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetROCHA, Luana Cintia Trindade da. Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop. 2017. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-09-05T07:00:20Zoai:localhost:1/3399Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-09-05T07:00:20falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-09-05T07:00:20Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
title |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
spellingShingle |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop Rocha, Luana Cintia Trindade da CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA PIBID Estudantes egressos Avaliação PIBID; Graduate students Evaluation |
title_short |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
title_full |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
title_fullStr |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
title_full_unstemmed |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
title_sort |
Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop |
author |
Rocha, Luana Cintia Trindade da |
author_facet |
Rocha, Luana Cintia Trindade da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rosinke, Patrícia http://lattes.cnpq.br/3135869298084965 Rosinke, Patrícia http://lattes.cnpq.br/3135869298084965 Guilardi Junior, Felicio http://lattes.cnpq.br/1623424561382368 Pinheiro, Jean Reinildes http://lattes.cnpq.br/4791706939726587 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Luana Cintia Trindade da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA PIBID Estudantes egressos Avaliação PIBID; Graduate students Evaluation |
topic |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA PIBID Estudantes egressos Avaliação PIBID; Graduate students Evaluation |
description |
The training of teachers in Brazil is permeated by problems ranging from the beginning of graduation to professional performance. The present study had as main objective to evaluate the professional trajectory of the graduates of the Undergraduate Degree in Natural Sciences and Mathematics, with Qualification in Physics of the Federal University of Mato Grosso - Sinop Campus, participants in the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID). For this evaluation, the graduates answered a questionnaire containing questions pertinent to the course and its trajectory after the end of it. As a result of this research, a profile of the professional performance of the chosen public was obtained, in order to relate the participation of the graduates in the PIBID with the teaching career. From the data collected by the questionnaire, it can be concluded that the program is being effective in relation to the contribution of the academic formation, to the recognition of the school environment in a differentiated way of the stage, helps the academic to put into practice important teaching elements such as Persuasion and patience, helps in understanding the reality of basic schooling and the challenges of being a teacher. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-20 2017-06-29 2023-09-01T18:17:16Z 2023-09-01T18:17:16Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/bachelorThesis info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ROCHA, Luana Cintia Trindade da. Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop. 2017. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017. http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399 |
identifier_str_mv |
ROCHA, Luana Cintia Trindade da. Avaliação da trajetória profissional dos egressos de Física do PIBID da Universidade Federal de Mato Grosso – Campus de Sinop. 2017. 43f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Ciências Naturais e Matemática – Habilitação em Física – Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais, Sinop, 2017. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/3399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Física - CUS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Naturais, Humanas e Sociais (ICNHS) – Sinop UFMT CUS - Sinop Física - CUS |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1804658262228860928 |