Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633 |
Resumo: | The purpose of this study was to analyze the teaching of the contents of Physical Education among the students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT. The research problem consists of: How are the contents of Physical Education being taught to students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT? For this, we seek to understand the history of physical education in education; specify the laws that regulate the teaching of Physical Education, especially in High School and; identify the contents proposed for High School. For this, we use qualitative research and observation procedures, semi-structured interviews and document analysis. The study shows that the contents taught are based on the National Curricular Parameters, the Curricular Orientations for the Secondary School and the Political-Pedagogical Project, allowing some autonomy of the teachers. The main difficulties for the development of the discipline are related to physical conditions, especially in relation to physical space and didacticpedagogical resources. In addition, the reduced hourly load, a weekly lesson, allows little deepening of the contents transmitted by the teacher, which could contribute to the formation of critical, conscious and active subjects in society. |
id |
UFMT-1_d3b216d079260b925fbf4191c53e988c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1633 |
network_acronym_str |
UFMT-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MTCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAEducação FísicaEnsino MédioConteúdosEnsinoPhysical EducationHigh schoolContentsTeachingThe purpose of this study was to analyze the teaching of the contents of Physical Education among the students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT. The research problem consists of: How are the contents of Physical Education being taught to students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT? For this, we seek to understand the history of physical education in education; specify the laws that regulate the teaching of Physical Education, especially in High School and; identify the contents proposed for High School. For this, we use qualitative research and observation procedures, semi-structured interviews and document analysis. The study shows that the contents taught are based on the National Curricular Parameters, the Curricular Orientations for the Secondary School and the Political-Pedagogical Project, allowing some autonomy of the teachers. The main difficulties for the development of the discipline are related to physical conditions, especially in relation to physical space and didacticpedagogical resources. In addition, the reduced hourly load, a weekly lesson, allows little deepening of the contents transmitted by the teacher, which could contribute to the formation of critical, conscious and active subjects in society.Este estudo teve como objetivo analisar o ensino dos conteúdos da Educação Física junto aos alunos que frequentam o Ensino Médio em duas Escolas Estaduais de Barra do Garças/MT. O problema de pesquisa consiste em: Como os conteúdos de Educação Física estão sendo ensinados para os alunos que frequentam o Ensino Médio em duas Escolas Estaduais de Barra do Garças/MT? Para tal, buscamos compreender a história da educação física na educação; especificar as legislações que regulamentam o ensino da Educação Física, principalmente no Ensino Médio e; identificar os conteúdos propostos para o Ensino Médio. Para isso, utilizamos da pesquisa qualitativa e dos procedimentos de observação, de entrevista semiestruturada e de análise de documentos. O estudo mostra que os conteúdos ensinados baseiam-se nos Parâmetros Curriculares Nacionais, nas Orientações Curriculares para o Ensino Médio e no Projeto Político-Pedagógico, permitindo certa autonomia dos professores. As principais dificuldades para o desenvolvimento da disciplina relacionam-se com as condições físicas, principalmente em relação ao espaço físico e recursos didáticopedagógicos. Além disso, a reduzida carga-horária, uma aula semanal, permite pouco aprofundamento dos conteúdos transmitidos pelo professor, que poderiam contribuir com a formação de sujeitos críticos, conscientes e atuantes na sociedade.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUC - CuiabáEducação Física - CUAMarzari, Marilenehttp://lattes.cnpq.br/6325658035293539Guirra, Frederico Jorge Saadhttp://lattes.cnpq.br/1529623142626012Souza, Mauro José dehttp://lattes.cnpq.br/6373606398388352Cruz, Guibison da Silva2020-02-07T00:04:27Z2019-04-152020-02-07T00:04:27Z2019-04-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetCRUZ, Guibison da Silva. Práticas de ensido de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT. 2019. 50 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-05-04T21:37:12Zoai:localhost:1/1633Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2021-05-04T21:37:12falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2021-05-04T21:37:12Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
title |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
spellingShingle |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT Cruz, Guibison da Silva CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Educação Física Ensino Médio Conteúdos Ensino Physical Education High school Contents Teaching |
title_short |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
title_full |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
title_fullStr |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
title_full_unstemmed |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
title_sort |
Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT |
author |
Cruz, Guibison da Silva |
author_facet |
Cruz, Guibison da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marzari, Marilene http://lattes.cnpq.br/6325658035293539 Guirra, Frederico Jorge Saad http://lattes.cnpq.br/1529623142626012 Souza, Mauro José de http://lattes.cnpq.br/6373606398388352 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Guibison da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Educação Física Ensino Médio Conteúdos Ensino Physical Education High school Contents Teaching |
topic |
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Educação Física Ensino Médio Conteúdos Ensino Physical Education High school Contents Teaching |
description |
The purpose of this study was to analyze the teaching of the contents of Physical Education among the students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT. The research problem consists of: How are the contents of Physical Education being taught to students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT? For this, we seek to understand the history of physical education in education; specify the laws that regulate the teaching of Physical Education, especially in High School and; identify the contents proposed for High School. For this, we use qualitative research and observation procedures, semi-structured interviews and document analysis. The study shows that the contents taught are based on the National Curricular Parameters, the Curricular Orientations for the Secondary School and the Political-Pedagogical Project, allowing some autonomy of the teachers. The main difficulties for the development of the discipline are related to physical conditions, especially in relation to physical space and didacticpedagogical resources. In addition, the reduced hourly load, a weekly lesson, allows little deepening of the contents transmitted by the teacher, which could contribute to the formation of critical, conscious and active subjects in society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-15 2019-04-08 2020-02-07T00:04:27Z 2020-02-07T00:04:27Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/dataset |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CRUZ, Guibison da Silva. Práticas de ensido de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT. 2019. 50 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019. http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633 |
identifier_str_mv |
CRUZ, Guibison da Silva. Práticas de ensido de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT. 2019. 50 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019. |
url |
http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUC - Cuiabá Educação Física - CUA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia UFMT CUC - Cuiabá Educação Física - CUA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
collection |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@ufmt.br|| |
_version_ |
1813012954353762304 |