Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Guibison da Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
Texto Completo: http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633
Resumo: The purpose of this study was to analyze the teaching of the contents of Physical Education among the students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT. The research problem consists of: How are the contents of Physical Education being taught to students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT? For this, we seek to understand the history of physical education in education; specify the laws that regulate the teaching of Physical Education, especially in High School and; identify the contents proposed for High School. For this, we use qualitative research and observation procedures, semi-structured interviews and document analysis. The study shows that the contents taught are based on the National Curricular Parameters, the Curricular Orientations for the Secondary School and the Political-Pedagogical Project, allowing some autonomy of the teachers. The main difficulties for the development of the discipline are related to physical conditions, especially in relation to physical space and didacticpedagogical resources. In addition, the reduced hourly load, a weekly lesson, allows little deepening of the contents transmitted by the teacher, which could contribute to the formation of critical, conscious and active subjects in society.
id UFMT-1_d3b216d079260b925fbf4191c53e988c
oai_identifier_str oai:localhost:1/1633
network_acronym_str UFMT-1
network_name_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository_id_str
spelling Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MTCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAEducação FísicaEnsino MédioConteúdosEnsinoPhysical EducationHigh schoolContentsTeachingThe purpose of this study was to analyze the teaching of the contents of Physical Education among the students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT. The research problem consists of: How are the contents of Physical Education being taught to students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT? For this, we seek to understand the history of physical education in education; specify the laws that regulate the teaching of Physical Education, especially in High School and; identify the contents proposed for High School. For this, we use qualitative research and observation procedures, semi-structured interviews and document analysis. The study shows that the contents taught are based on the National Curricular Parameters, the Curricular Orientations for the Secondary School and the Political-Pedagogical Project, allowing some autonomy of the teachers. The main difficulties for the development of the discipline are related to physical conditions, especially in relation to physical space and didacticpedagogical resources. In addition, the reduced hourly load, a weekly lesson, allows little deepening of the contents transmitted by the teacher, which could contribute to the formation of critical, conscious and active subjects in society.Este estudo teve como objetivo analisar o ensino dos conteúdos da Educação Física junto aos alunos que frequentam o Ensino Médio em duas Escolas Estaduais de Barra do Garças/MT. O problema de pesquisa consiste em: Como os conteúdos de Educação Física estão sendo ensinados para os alunos que frequentam o Ensino Médio em duas Escolas Estaduais de Barra do Garças/MT? Para tal, buscamos compreender a história da educação física na educação; especificar as legislações que regulamentam o ensino da Educação Física, principalmente no Ensino Médio e; identificar os conteúdos propostos para o Ensino Médio. Para isso, utilizamos da pesquisa qualitativa e dos procedimentos de observação, de entrevista semiestruturada e de análise de documentos. O estudo mostra que os conteúdos ensinados baseiam-se nos Parâmetros Curriculares Nacionais, nas Orientações Curriculares para o Ensino Médio e no Projeto Político-Pedagógico, permitindo certa autonomia dos professores. As principais dificuldades para o desenvolvimento da disciplina relacionam-se com as condições físicas, principalmente em relação ao espaço físico e recursos didáticopedagógicos. Além disso, a reduzida carga-horária, uma aula semanal, permite pouco aprofundamento dos conteúdos transmitidos pelo professor, que poderiam contribuir com a formação de sujeitos críticos, conscientes e atuantes na sociedade.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – AraguaiaUFMT CUC - CuiabáEducação Física - CUAMarzari, Marilenehttp://lattes.cnpq.br/6325658035293539Guirra, Frederico Jorge Saadhttp://lattes.cnpq.br/1529623142626012Souza, Mauro José dehttp://lattes.cnpq.br/6373606398388352Cruz, Guibison da Silva2020-02-07T00:04:27Z2019-04-152020-02-07T00:04:27Z2019-04-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/datasetCRUZ, Guibison da Silva. Práticas de ensido de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT. 2019. 50 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-05-04T21:37:12Zoai:localhost:1/1633Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2021-05-04T21:37:12falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2021-05-04T21:37:12Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
title Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
spellingShingle Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
Cruz, Guibison da Silva
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Educação Física
Ensino Médio
Conteúdos
Ensino
Physical Education
High school
Contents
Teaching
title_short Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
title_full Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
title_fullStr Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
title_full_unstemmed Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
title_sort Práticas de ensino de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT
author Cruz, Guibison da Silva
author_facet Cruz, Guibison da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marzari, Marilene
http://lattes.cnpq.br/6325658035293539
Guirra, Frederico Jorge Saad
http://lattes.cnpq.br/1529623142626012
Souza, Mauro José de
http://lattes.cnpq.br/6373606398388352
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Guibison da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Educação Física
Ensino Médio
Conteúdos
Ensino
Physical Education
High school
Contents
Teaching
topic CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Educação Física
Ensino Médio
Conteúdos
Ensino
Physical Education
High school
Contents
Teaching
description The purpose of this study was to analyze the teaching of the contents of Physical Education among the students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT. The research problem consists of: How are the contents of Physical Education being taught to students who attend High School in two State Schools of Barra do Garças / MT? For this, we seek to understand the history of physical education in education; specify the laws that regulate the teaching of Physical Education, especially in High School and; identify the contents proposed for High School. For this, we use qualitative research and observation procedures, semi-structured interviews and document analysis. The study shows that the contents taught are based on the National Curricular Parameters, the Curricular Orientations for the Secondary School and the Political-Pedagogical Project, allowing some autonomy of the teachers. The main difficulties for the development of the discipline are related to physical conditions, especially in relation to physical space and didacticpedagogical resources. In addition, the reduced hourly load, a weekly lesson, allows little deepening of the contents transmitted by the teacher, which could contribute to the formation of critical, conscious and active subjects in society.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-15
2019-04-08
2020-02-07T00:04:27Z
2020-02-07T00:04:27Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/dataset
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CRUZ, Guibison da Silva. Práticas de ensido de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT. 2019. 50 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.
http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633
identifier_str_mv CRUZ, Guibison da Silva. Práticas de ensido de educação física em duas escolas estaduais de Barra do Garças/MT. 2019. 50 f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde, Pontal do Araguaia, 2019.
url http://bdm.ufmt.br/handle/1/1633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUC - Cuiabá
Educação Física - CUA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde (ICBS) – Araguaia
UFMT CUC - Cuiabá
Educação Física - CUA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
collection Biblioteca Digital de Monografias da UFMT
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@ufmt.br||
_version_ 1813012954353762304