Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do NASCIMENTO, Francisco Jeovane
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: CASTRO, Eliziane Rocha, Pinheiro de LIMA, Ivoneide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016
Resumo: The present study aims to investigate the contributions and limitations of the training circles, through the experiences of a group of undergraduate students in Mathematics of a public university in Ceará, within the scope of PIBID. The study is linked to the qualitative approach. Observation and the field diary were used as instruments for data collection. The training circles provided the integration between the university and the school, establishing relationships based on collaborative work, aimed at learning the profession, mediated by the equity between theory and practice and by the contact between future teachers and professors in office.
id UFMT-3_19a5057d76c6ae5106462f14cfd77d80
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12016
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training CÍRCULOS FORMATIVOS: CONTRIBUIÇÕES E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE MATEMÁTICA: possibilities and challenges in mathematics teacher training Círculos formativosPossibilidades/DesafiosFormação inicial do professor de matemáticaAprendizagem profissionalThe present study aims to investigate the contributions and limitations of the training circles, through the experiences of a group of undergraduate students in Mathematics of a public university in Ceará, within the scope of PIBID. The study is linked to the qualitative approach. Observation and the field diary were used as instruments for data collection. The training circles provided the integration between the university and the school, establishing relationships based on collaborative work, aimed at learning the profession, mediated by the equity between theory and practice and by the contact between future teachers and professors in office.O estudo objetiva averiguar as contribuições e limitações dos círculos formativos, por intermédio das experiências vivenciadas por um grupo de estudantes do curso de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública cearense, no âmbito do PIBID. O estudo está ancorado na abordagem qualitativa. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizados a observação e o diário de campo. Os círculos formativos propiciaram a integração entre a universidade e a escola, estabelecendo relações pautadas em um trabalho colaborativo, visando a aprendizagem da profissão, mediada pela equidade entre teoria e prática e pelo contato entre futuros professores e professores em exercício.Universidade Federal de Mato Grosso2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1201610.29286/rep.v30ijan/dez.12016Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10181https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10959https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10960https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10961https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10958https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10962Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessdo NASCIMENTO, Francisco Jeovane CASTRO, Eliziane Rocha Pinheiro de LIMA, Ivoneide 2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12016Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
CÍRCULOS FORMATIVOS: CONTRIBUIÇÕES E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE MATEMÁTICA: possibilities and challenges in mathematics teacher training
title Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
spellingShingle Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
do NASCIMENTO, Francisco Jeovane
Círculos formativos
Possibilidades/Desafios
Formação inicial do professor de matemática
Aprendizagem profissional
title_short Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
title_full Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
title_fullStr Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
title_full_unstemmed Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
title_sort Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
author do NASCIMENTO, Francisco Jeovane
author_facet do NASCIMENTO, Francisco Jeovane
CASTRO, Eliziane Rocha
Pinheiro de LIMA, Ivoneide
author_role author
author2 CASTRO, Eliziane Rocha
Pinheiro de LIMA, Ivoneide
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv do NASCIMENTO, Francisco Jeovane
CASTRO, Eliziane Rocha
Pinheiro de LIMA, Ivoneide
dc.subject.por.fl_str_mv Círculos formativos
Possibilidades/Desafios
Formação inicial do professor de matemática
Aprendizagem profissional
topic Círculos formativos
Possibilidades/Desafios
Formação inicial do professor de matemática
Aprendizagem profissional
description The present study aims to investigate the contributions and limitations of the training circles, through the experiences of a group of undergraduate students in Mathematics of a public university in Ceará, within the scope of PIBID. The study is linked to the qualitative approach. Observation and the field diary were used as instruments for data collection. The training circles provided the integration between the university and the school, establishing relationships based on collaborative work, aimed at learning the profession, mediated by the equity between theory and practice and by the contact between future teachers and professors in office.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016
10.29286/rep.v30ijan/dez.12016
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016
identifier_str_mv 10.29286/rep.v30ijan/dez.12016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10181
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10959
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10960
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10961
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10958
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10962
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-20
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v30ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217469620224