Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016 |
Resumo: | The present study aims to investigate the contributions and limitations of the training circles, through the experiences of a group of undergraduate students in Mathematics of a public university in Ceará, within the scope of PIBID. The study is linked to the qualitative approach. Observation and the field diary were used as instruments for data collection. The training circles provided the integration between the university and the school, establishing relationships based on collaborative work, aimed at learning the profession, mediated by the equity between theory and practice and by the contact between future teachers and professors in office. |
id |
UFMT-3_19a5057d76c6ae5106462f14cfd77d80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12016 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training CÍRCULOS FORMATIVOS: CONTRIBUIÇÕES E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE MATEMÁTICA: possibilities and challenges in mathematics teacher training Círculos formativosPossibilidades/DesafiosFormação inicial do professor de matemáticaAprendizagem profissionalThe present study aims to investigate the contributions and limitations of the training circles, through the experiences of a group of undergraduate students in Mathematics of a public university in Ceará, within the scope of PIBID. The study is linked to the qualitative approach. Observation and the field diary were used as instruments for data collection. The training circles provided the integration between the university and the school, establishing relationships based on collaborative work, aimed at learning the profession, mediated by the equity between theory and practice and by the contact between future teachers and professors in office.O estudo objetiva averiguar as contribuições e limitações dos círculos formativos, por intermédio das experiências vivenciadas por um grupo de estudantes do curso de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública cearense, no âmbito do PIBID. O estudo está ancorado na abordagem qualitativa. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizados a observação e o diário de campo. Os círculos formativos propiciaram a integração entre a universidade e a escola, estabelecendo relações pautadas em um trabalho colaborativo, visando a aprendizagem da profissão, mediada pela equidade entre teoria e prática e pelo contato entre futuros professores e professores em exercício.Universidade Federal de Mato Grosso2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1201610.29286/rep.v30ijan/dez.12016Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10181https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10959https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10960https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10961https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10958https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10962Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessdo NASCIMENTO, Francisco Jeovane CASTRO, Eliziane Rocha Pinheiro de LIMA, Ivoneide 2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12016Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training CÍRCULOS FORMATIVOS: CONTRIBUIÇÕES E DESAFIOS NA FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE MATEMÁTICA: possibilities and challenges in mathematics teacher training |
title |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training |
spellingShingle |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training do NASCIMENTO, Francisco Jeovane Círculos formativos Possibilidades/Desafios Formação inicial do professor de matemática Aprendizagem profissional |
title_short |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training |
title_full |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training |
title_fullStr |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training |
title_full_unstemmed |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training |
title_sort |
Training circles: : possibilities and challenges in mathematics teacher training |
author |
do NASCIMENTO, Francisco Jeovane |
author_facet |
do NASCIMENTO, Francisco Jeovane CASTRO, Eliziane Rocha Pinheiro de LIMA, Ivoneide |
author_role |
author |
author2 |
CASTRO, Eliziane Rocha Pinheiro de LIMA, Ivoneide |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
do NASCIMENTO, Francisco Jeovane CASTRO, Eliziane Rocha Pinheiro de LIMA, Ivoneide |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Círculos formativos Possibilidades/Desafios Formação inicial do professor de matemática Aprendizagem profissional |
topic |
Círculos formativos Possibilidades/Desafios Formação inicial do professor de matemática Aprendizagem profissional |
description |
The present study aims to investigate the contributions and limitations of the training circles, through the experiences of a group of undergraduate students in Mathematics of a public university in Ceará, within the scope of PIBID. The study is linked to the qualitative approach. Observation and the field diary were used as instruments for data collection. The training circles provided the integration between the university and the school, establishing relationships based on collaborative work, aimed at learning the profession, mediated by the equity between theory and practice and by the contact between future teachers and professors in office. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016 10.29286/rep.v30ijan/dez.12016 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v30ijan/dez.12016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10181 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10959 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10960 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10961 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10958 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12016/10962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-20 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v30ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217469620224 |