A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729 |
Resumo: | In order to present the perception of Guarani and Kaiowá teachers about Guarani pedagogy from the reports of the Indigenous Knowledge at School/MEC/SECADI reports, the article is the result of reflections by the Research Group on Intercultural Education and Traditional Peoples/CNPq in the Graduate Program in Education at UCDB. Supported by indigenous and non-indigenous authors, the research showed that Guarani pedagogy is transmitted orally, has its own elements and modes that are passed on by different subjects; like the older ones, spread among the members and learned among the children themselves, they cover traditional knowledge, autonomy, strategy and experience. |
id |
UFMT-3_91d3a6bdc4e61779367788baa09ef134 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11729 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SULIn order to present the perception of Guarani and Kaiowá teachers about Guarani pedagogy from the reports of the Indigenous Knowledge at School/MEC/SECADI reports, the article is the result of reflections by the Research Group on Intercultural Education and Traditional Peoples/CNPq in the Graduate Program in Education at UCDB. Supported by indigenous and non-indigenous authors, the research showed that Guarani pedagogy is transmitted orally, has its own elements and modes that are passed on by different subjects; like the older ones, spread among the members and learned among the children themselves, they cover traditional knowledge, autonomy, strategy and experience.Utilizando como eixo teórico autores indígenas e não indígenas que dialogam com os estudos da cultura e da pedagogia guarani, a pesquisa apresenta as percepções dos professores guarani e kaiowá do Mato Grosso do Sul sobre a pedagogia guarani. Tendo como objeto de análise os relatórios da Ação Saberes Indígenas na Escola/MEC/SECADI, o trabalho demostrou que a pedagogia guarani é transmitida de maneira oral, possuindo elementos e modos próprios, apresentando reflexões sobre os conhecimentos tradicionais, autonomia e modo de ser que se fazem presentes entre os membros da comunidade e que circulam com as crianças na escola. Universidade Federal de Mato Grosso2021-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1172910.29286/rep.v30ijan/dez.11729Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/8361https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10864https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10865https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10866https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10868https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10867Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessVIEIRA, Carlos Magno Naglis ABREU, Aurieler Jaime de 2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11729Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
title |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
spellingShingle |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL VIEIRA, Carlos Magno Naglis |
title_short |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
title_full |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
title_fullStr |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
title_full_unstemmed |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
title_sort |
A PEDAGOGIA GUARANI NAS PERCEPÇÕES DOS PROFESSORES GUARANI E KAIOWÁ DO MATO GROSSO DO SUL |
author |
VIEIRA, Carlos Magno Naglis |
author_facet |
VIEIRA, Carlos Magno Naglis ABREU, Aurieler Jaime de |
author_role |
author |
author2 |
ABREU, Aurieler Jaime de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VIEIRA, Carlos Magno Naglis ABREU, Aurieler Jaime de |
description |
In order to present the perception of Guarani and Kaiowá teachers about Guarani pedagogy from the reports of the Indigenous Knowledge at School/MEC/SECADI reports, the article is the result of reflections by the Research Group on Intercultural Education and Traditional Peoples/CNPq in the Graduate Program in Education at UCDB. Supported by indigenous and non-indigenous authors, the research showed that Guarani pedagogy is transmitted orally, has its own elements and modes that are passed on by different subjects; like the older ones, spread among the members and learned among the children themselves, they cover traditional knowledge, autonomy, strategy and experience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729 10.29286/rep.v30ijan/dez.11729 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v30ijan/dez.11729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/8361 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10864 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10865 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10866 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10868 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11729/10867 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-20 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v30ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217450745856 |