Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712 |
Resumo: | This article aims to bring some reflections on the school space as a place for the production of knowledge that, by making use of disciplinary devices, contribute to the constitution of docialized bodies that are useful to a system of hegemonic domination and that end up enabling the existence of of resistant bodies. In a theoretical-methodological perspective that permeates some paths followed by post-critical theories and queer theory, we will undertake some discussions taking as reference researches carried out in schools in Cuiabá. Analyzes about the relationship between Gender, Sexualities and Education is our object, which aims to deconstruct conservative thoughts that make resistant bodies impossible. Keywords: Discipline; Education; Bodies that resist; Gender; Sexualities; |
id |
UFMT-3_d05cdb414f62c599390bbb15914bce6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12712 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of disciplineCuerpos que resisten: algunas reflexiones sobre la escuela como lugar de disciplinaCORPOS QUE RESISTEM: ALGUMAS REFLEXÕES ACERCA DA ESCOLA COMO LUGAR DA DISCIPLINADisciplinaEducaçãoCorpos que resistemGêneroSexualidadesThis article aims to bring some reflections on the school space as a place for the production of knowledge that, by making use of disciplinary devices, contribute to the constitution of docialized bodies that are useful to a system of hegemonic domination and that end up enabling the existence of of resistant bodies. In a theoretical-methodological perspective that permeates some paths followed by post-critical theories and queer theory, we will undertake some discussions taking as reference researches carried out in schools in Cuiabá. Analyzes about the relationship between Gender, Sexualities and Education is our object, which aims to deconstruct conservative thoughts that make resistant bodies impossible. Keywords: Discipline; Education; Bodies that resist; Gender; Sexualities;Este artículo tiene como objetivo traer algunas reflexiones sobre el espacio escolar como lugar de producción de conocimientos que, haciendo uso de dispositivos disciplinares, contribuyen a la constitución de cuerpos docializados y útiles a un sistema de dominación hegemónica y que terminan posibilitando la existencia. de de cuerpos resistentes. En una perspectiva teórico-metodológica que impregna algunos caminos seguidos por las teorías poscríticas y la teoría queer, emprenderemos algunas discusiones tomando como referencia las investigaciones realizadas en las escuelas de Cuiabá. Analizar la relación entre Género, Sexualidades y Educación es nuestro objeto, que pretende deconstruir pensamientos conservadores que imposibilitan los cuerpos resistentes. Palabras llave: Disciplina; Educación; Cuerpos que resisten; Género; Sexualidades;O presente artigo tem como objetivo trazer algumas reflexões acerca do espaço escolar como local de produção de saberes que, ao fazerem o uso de dispositivos disciplinares, contribuem para a constituição de corpos docializados e úteis a um sistema de dominação hegemônico e que acabam por possibilitar a existência de corpos resistentes. Numa perspectiva teórico-metodológica que perpassa por alguns caminhos trilhados pelas teorias pós-críticas e teoria queer, empreenderemos algumas discussões tomando-se como referência pesquisas realizadas em escolas de Cuiabá. Análises acerca da relação entre Gênero, Sexualidades e Educação é nosso objeto, que visa desconstruir pensamentos conservadores que impossibilitam corpos resistentes.Universidade Federal de Mato Grosso2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712/11166Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCastedo FRANÇA, Anelize Bitante FERNANDES, Luís Antonio2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12712Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline Cuerpos que resisten: algunas reflexiones sobre la escuela como lugar de disciplina CORPOS QUE RESISTEM: ALGUMAS REFLEXÕES ACERCA DA ESCOLA COMO LUGAR DA DISCIPLINA |
title |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline |
spellingShingle |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline Castedo FRANÇA, Anelize Disciplina Educação Corpos que resistem Gênero Sexualidades |
title_short |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline |
title_full |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline |
title_fullStr |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline |
title_full_unstemmed |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline |
title_sort |
Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline |
author |
Castedo FRANÇA, Anelize |
author_facet |
Castedo FRANÇA, Anelize Bitante FERNANDES, Luís Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Bitante FERNANDES, Luís Antonio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castedo FRANÇA, Anelize Bitante FERNANDES, Luís Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Disciplina Educação Corpos que resistem Gênero Sexualidades |
topic |
Disciplina Educação Corpos que resistem Gênero Sexualidades |
description |
This article aims to bring some reflections on the school space as a place for the production of knowledge that, by making use of disciplinary devices, contribute to the constitution of docialized bodies that are useful to a system of hegemonic domination and that end up enabling the existence of of resistant bodies. In a theoretical-methodological perspective that permeates some paths followed by post-critical theories and queer theory, we will undertake some discussions taking as reference researches carried out in schools in Cuiabá. Analyzes about the relationship between Gender, Sexualities and Education is our object, which aims to deconstruct conservative thoughts that make resistant bodies impossible. Keywords: Discipline; Education; Bodies that resist; Gender; Sexualities; |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712/11166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-20 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v31ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217498980352 |