Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castedo FRANÇA, Anelize
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bitante FERNANDES, Luís Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712
Resumo: This article aims to bring some reflections on the school space as a place for the production of knowledge that, by making use of disciplinary devices, contribute to the constitution of docialized bodies that are useful to a system of hegemonic domination and that end up enabling the existence of of resistant bodies. In a theoretical-methodological perspective that permeates some paths followed by post-critical theories and queer theory, we will undertake some discussions taking as reference researches carried out in schools in Cuiabá. Analyzes about the relationship between Gender, Sexualities and Education is our object, which aims to deconstruct conservative thoughts that make resistant bodies impossible. Keywords: Discipline; Education; Bodies that resist; Gender; Sexualities;
id UFMT-3_d05cdb414f62c599390bbb15914bce6e
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12712
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling Bodies that resist: some reflections about school as a place of disciplineCuerpos que resisten: algunas reflexiones sobre la escuela como lugar de disciplinaCORPOS QUE RESISTEM: ALGUMAS REFLEXÕES ACERCA DA ESCOLA COMO LUGAR DA DISCIPLINADisciplinaEducaçãoCorpos que resistemGêneroSexualidadesThis article aims to bring some reflections on the school space as a place for the production of knowledge that, by making use of disciplinary devices, contribute to the constitution of docialized bodies that are useful to a system of hegemonic domination and that end up enabling the existence of of resistant bodies. In a theoretical-methodological perspective that permeates some paths followed by post-critical theories and queer theory, we will undertake some discussions taking as reference researches carried out in schools in Cuiabá. Analyzes about the relationship between Gender, Sexualities and Education is our object, which aims to deconstruct conservative thoughts that make resistant bodies impossible. Keywords: Discipline; Education; Bodies that resist; Gender; Sexualities;Este artículo tiene como objetivo traer algunas reflexiones sobre el espacio escolar como lugar de producción de conocimientos que, haciendo uso de dispositivos disciplinares, contribuyen a la constitución de cuerpos docializados y útiles a un sistema de dominación hegemónica y que terminan posibilitando la existencia. de de cuerpos resistentes. En una perspectiva teórico-metodológica que impregna algunos caminos seguidos por las teorías poscríticas y la teoría queer, emprenderemos algunas discusiones tomando como referencia las investigaciones realizadas en las escuelas de Cuiabá. Analizar la relación entre Género, Sexualidades y Educación es nuestro objeto, que pretende deconstruir pensamientos conservadores que imposibilitan los cuerpos resistentes. Palabras llave: Disciplina; Educación; Cuerpos que resisten; Género; Sexualidades;O presente artigo tem como objetivo trazer algumas reflexões acerca do espaço escolar como local de produção de saberes que, ao fazerem o uso de dispositivos disciplinares, contribuem para a constituição de corpos docializados e úteis a um sistema de dominação hegemônico e que acabam por possibilitar a existência de corpos resistentes. Numa perspectiva teórico-metodológica que perpassa por alguns caminhos trilhados pelas teorias pós-críticas e teoria queer, empreenderemos algumas discussões tomando-se como referência pesquisas realizadas em escolas de Cuiabá. Análises acerca da relação entre Gênero, Sexualidades e Educação é nosso objeto, que visa desconstruir pensamentos conservadores que impossibilitam corpos resistentes.Universidade Federal de Mato Grosso2022-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712/11166Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCastedo FRANÇA, Anelize Bitante FERNANDES, Luís Antonio2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12712Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
Cuerpos que resisten: algunas reflexiones sobre la escuela como lugar de disciplina
CORPOS QUE RESISTEM: ALGUMAS REFLEXÕES ACERCA DA ESCOLA COMO LUGAR DA DISCIPLINA
title Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
spellingShingle Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
Castedo FRANÇA, Anelize
Disciplina
Educação
Corpos que resistem
Gênero
Sexualidades
title_short Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
title_full Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
title_fullStr Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
title_full_unstemmed Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
title_sort Bodies that resist: some reflections about school as a place of discipline
author Castedo FRANÇA, Anelize
author_facet Castedo FRANÇA, Anelize
Bitante FERNANDES, Luís Antonio
author_role author
author2 Bitante FERNANDES, Luís Antonio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castedo FRANÇA, Anelize
Bitante FERNANDES, Luís Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Disciplina
Educação
Corpos que resistem
Gênero
Sexualidades
topic Disciplina
Educação
Corpos que resistem
Gênero
Sexualidades
description This article aims to bring some reflections on the school space as a place for the production of knowledge that, by making use of disciplinary devices, contribute to the constitution of docialized bodies that are useful to a system of hegemonic domination and that end up enabling the existence of of resistant bodies. In a theoretical-methodological perspective that permeates some paths followed by post-critical theories and queer theory, we will undertake some discussions taking as reference researches carried out in schools in Cuiabá. Analyzes about the relationship between Gender, Sexualities and Education is our object, which aims to deconstruct conservative thoughts that make resistant bodies impossible. Keywords: Discipline; Education; Bodies that resist; Gender; Sexualities;
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12712/11166
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-20
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v31ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217498980352