DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Antonio Alison Pinheiro
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de, Silva , Maria de Fátima Vilhena da, Silva , Francisco Hermes Santos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128
Resumo: The present study is a qualitative research, of the state of knowledge type, which aims to discuss what has been researched in relation to the use of digital games, in teaching Mathematics, in Brazilian Basic Education, in the period from 2016 to 2021. The search was carried out in the CAPES journal portal database and resulted in the selection of 13 articles. The theoretical foundation is centered on digital games in the teaching of Mathematics from authors such as: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito and Sant’ana (2020), among others. Given the data, it was observed that digital games have been created and/or presented in the teaching of Mathematics as teaching tools that enable the construction of meanings and learning of mathematical concepts and as alternatives for the inclusion of technologies digital in the teaching process, quite widespread in the social environment of students.
id UFMT-5_5241710a0b4f64258bdbc4e4ed856b0b
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16128
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)JUEGOS DIGITALES EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS: ESTADO DEL CONOCIMIENTO (2016 - 2021)JOGOS DIGITAIS NO ENSINO DA MATEMÁTICA: ESTADO DO CONHECIMENTO (2016 - 2021)Basic educationMathematics teachingDigital gamesEducación básicaEnseñanza de las matemáticasJuegos digitalesEducação básicaEnsino da MatemáticaJogos digitaisThe present study is a qualitative research, of the state of knowledge type, which aims to discuss what has been researched in relation to the use of digital games, in teaching Mathematics, in Brazilian Basic Education, in the period from 2016 to 2021. The search was carried out in the CAPES journal portal database and resulted in the selection of 13 articles. The theoretical foundation is centered on digital games in the teaching of Mathematics from authors such as: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito and Sant’ana (2020), among others. Given the data, it was observed that digital games have been created and/or presented in the teaching of Mathematics as teaching tools that enable the construction of meanings and learning of mathematical concepts and as alternatives for the inclusion of technologies digital in the teaching process, quite widespread in the social environment of students.El presente estudio es una investigación cualitativa, del tipo estado del conocimiento, que tiene como objetivo discutir lo investigado en relación al uso de juegos digitales, en la enseñanza de Matemáticas, en la Educación Básica brasileña, en el período de 2016 a 2021. La búsqueda se realizó en la base de datos del portal de revistas CAPES y resultó en la selección de 13 artículos. La fundamentación teórica se centra en los juegos digitales en la enseñanza de las Matemáticas de autores como: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito y Sant’ana (2020), entre otros. Ante los datos, se observó que los juegos digitales han sido creados y/o presentados en la enseñanza de las Matemáticas como herramientas didácticas que posibilitan la construcción de significados y el aprendizaje de conceptos matemáticos y como alternativas para la inclusión de tecnologías digitales en el proceso de enseñanza, bastante extendido en el entorno social de los estudiantes.O presente estudo é uma pesquisa qualitativa, do tipo estado do conhecimento, que tem por objetivo discutir o que tem sido pesquisado em relação ao uso dos jogos digitais, no ensino da Matemática, na Educação Básica brasileira, no período de 2016 a 2021. A busca foi realizada na base de dados do portal de periódicos da CAPES e resultou na seleção de 13 artigos. A fundamentação teórica é centrada nos jogos digitais no ensino da Matemática a partir de autores como: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito e Sant’ana (2020), dentre outros. Diante dos dados, observou-se que os jogos digitais têm sido criados e/ou apresentados no ensino da Matemática como ferramentas didáticas que possibilitam a construção de significados e de aprendizagem de conceitos matemáticos e como alternativas de inclusão, no processo de ensino, das tecnologias digitais, bastante difundidas no meio social dos estudantes.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1612810.26571/reamec.v12.16128 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240112318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128/13349Copyright (c) 2024 Antonio Alison Pinheiro Martins, Isabel Cristina Rodrigues de Lucena , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Antonio Alison Pinheiro Lucena , Isabel Cristina Rodrigues deSilva , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16128Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
JUEGOS DIGITALES EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS: ESTADO DEL CONOCIMIENTO (2016 - 2021)
JOGOS DIGITAIS NO ENSINO DA MATEMÁTICA: ESTADO DO CONHECIMENTO (2016 - 2021)
title DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
spellingShingle DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
Martins, Antonio Alison Pinheiro
Basic education
Mathematics teaching
Digital games
Educación básica
Enseñanza de las matemáticas
Juegos digitales
Educação básica
Ensino da Matemática
Jogos digitais
title_short DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
title_full DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
title_fullStr DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
title_full_unstemmed DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
title_sort DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
author Martins, Antonio Alison Pinheiro
author_facet Martins, Antonio Alison Pinheiro
Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de
Silva , Maria de Fátima Vilhena da
Silva , Francisco Hermes Santos da
author_role author
author2 Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de
Silva , Maria de Fátima Vilhena da
Silva , Francisco Hermes Santos da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Antonio Alison Pinheiro
Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de
Silva , Maria de Fátima Vilhena da
Silva , Francisco Hermes Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Basic education
Mathematics teaching
Digital games
Educación básica
Enseñanza de las matemáticas
Juegos digitales
Educação básica
Ensino da Matemática
Jogos digitais
topic Basic education
Mathematics teaching
Digital games
Educación básica
Enseñanza de las matemáticas
Juegos digitales
Educação básica
Ensino da Matemática
Jogos digitais
description The present study is a qualitative research, of the state of knowledge type, which aims to discuss what has been researched in relation to the use of digital games, in teaching Mathematics, in Brazilian Basic Education, in the period from 2016 to 2021. The search was carried out in the CAPES journal portal database and resulted in the selection of 13 articles. The theoretical foundation is centered on digital games in the teaching of Mathematics from authors such as: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito and Sant’ana (2020), among others. Given the data, it was observed that digital games have been created and/or presented in the teaching of Mathematics as teaching tools that enable the construction of meanings and learning of mathematical concepts and as alternatives for the inclusion of technologies digital in the teaching process, quite widespread in the social environment of students.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128
10.26571/reamec.v12.16128
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v12.16128
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128/13349
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814232805376