DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128 |
Resumo: | The present study is a qualitative research, of the state of knowledge type, which aims to discuss what has been researched in relation to the use of digital games, in teaching Mathematics, in Brazilian Basic Education, in the period from 2016 to 2021. The search was carried out in the CAPES journal portal database and resulted in the selection of 13 articles. The theoretical foundation is centered on digital games in the teaching of Mathematics from authors such as: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito and Sant’ana (2020), among others. Given the data, it was observed that digital games have been created and/or presented in the teaching of Mathematics as teaching tools that enable the construction of meanings and learning of mathematical concepts and as alternatives for the inclusion of technologies digital in the teaching process, quite widespread in the social environment of students. |
id |
UFMT-5_5241710a0b4f64258bdbc4e4ed856b0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16128 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021)JUEGOS DIGITALES EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS: ESTADO DEL CONOCIMIENTO (2016 - 2021)JOGOS DIGITAIS NO ENSINO DA MATEMÁTICA: ESTADO DO CONHECIMENTO (2016 - 2021)Basic educationMathematics teachingDigital gamesEducación básicaEnseñanza de las matemáticasJuegos digitalesEducação básicaEnsino da MatemáticaJogos digitaisThe present study is a qualitative research, of the state of knowledge type, which aims to discuss what has been researched in relation to the use of digital games, in teaching Mathematics, in Brazilian Basic Education, in the period from 2016 to 2021. The search was carried out in the CAPES journal portal database and resulted in the selection of 13 articles. The theoretical foundation is centered on digital games in the teaching of Mathematics from authors such as: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito and Sant’ana (2020), among others. Given the data, it was observed that digital games have been created and/or presented in the teaching of Mathematics as teaching tools that enable the construction of meanings and learning of mathematical concepts and as alternatives for the inclusion of technologies digital in the teaching process, quite widespread in the social environment of students.El presente estudio es una investigación cualitativa, del tipo estado del conocimiento, que tiene como objetivo discutir lo investigado en relación al uso de juegos digitales, en la enseñanza de Matemáticas, en la Educación Básica brasileña, en el período de 2016 a 2021. La búsqueda se realizó en la base de datos del portal de revistas CAPES y resultó en la selección de 13 artículos. La fundamentación teórica se centra en los juegos digitales en la enseñanza de las Matemáticas de autores como: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito y Sant’ana (2020), entre otros. Ante los datos, se observó que los juegos digitales han sido creados y/o presentados en la enseñanza de las Matemáticas como herramientas didácticas que posibilitan la construcción de significados y el aprendizaje de conceptos matemáticos y como alternativas para la inclusión de tecnologías digitales en el proceso de enseñanza, bastante extendido en el entorno social de los estudiantes.O presente estudo é uma pesquisa qualitativa, do tipo estado do conhecimento, que tem por objetivo discutir o que tem sido pesquisado em relação ao uso dos jogos digitais, no ensino da Matemática, na Educação Básica brasileira, no período de 2016 a 2021. A busca foi realizada na base de dados do portal de periódicos da CAPES e resultou na seleção de 13 artigos. A fundamentação teórica é centrada nos jogos digitais no ensino da Matemática a partir de autores como: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito e Sant’ana (2020), dentre outros. Diante dos dados, observou-se que os jogos digitais têm sido criados e/ou apresentados no ensino da Matemática como ferramentas didáticas que possibilitam a construção de significados e de aprendizagem de conceitos matemáticos e como alternativas de inclusão, no processo de ensino, das tecnologias digitais, bastante difundidas no meio social dos estudantes.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1612810.26571/reamec.v12.16128 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240112318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128/13349Copyright (c) 2024 Antonio Alison Pinheiro Martins, Isabel Cristina Rodrigues de Lucena , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Antonio Alison Pinheiro Lucena , Isabel Cristina Rodrigues deSilva , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16128Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) JUEGOS DIGITALES EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS: ESTADO DEL CONOCIMIENTO (2016 - 2021) JOGOS DIGITAIS NO ENSINO DA MATEMÁTICA: ESTADO DO CONHECIMENTO (2016 - 2021) |
title |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) |
spellingShingle |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) Martins, Antonio Alison Pinheiro Basic education Mathematics teaching Digital games Educación básica Enseñanza de las matemáticas Juegos digitales Educação básica Ensino da Matemática Jogos digitais |
title_short |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) |
title_full |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) |
title_fullStr |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) |
title_full_unstemmed |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) |
title_sort |
DIGITAL GAMES IN MATHEMATICS TEACHING: STATE OF KNOWLEDGE (2016 - 2021) |
author |
Martins, Antonio Alison Pinheiro |
author_facet |
Martins, Antonio Alison Pinheiro Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de Silva , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da |
author_role |
author |
author2 |
Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de Silva , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Antonio Alison Pinheiro Lucena , Isabel Cristina Rodrigues de Silva , Maria de Fátima Vilhena da Silva , Francisco Hermes Santos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Basic education Mathematics teaching Digital games Educación básica Enseñanza de las matemáticas Juegos digitales Educação básica Ensino da Matemática Jogos digitais |
topic |
Basic education Mathematics teaching Digital games Educación básica Enseñanza de las matemáticas Juegos digitales Educação básica Ensino da Matemática Jogos digitais |
description |
The present study is a qualitative research, of the state of knowledge type, which aims to discuss what has been researched in relation to the use of digital games, in teaching Mathematics, in Brazilian Basic Education, in the period from 2016 to 2021. The search was carried out in the CAPES journal portal database and resulted in the selection of 13 articles. The theoretical foundation is centered on digital games in the teaching of Mathematics from authors such as: Brito et al. (2017), Borges et al. (2021), Brito and Sant’ana (2020), among others. Given the data, it was observed that digital games have been created and/or presented in the teaching of Mathematics as teaching tools that enable the construction of meanings and learning of mathematical concepts and as alternatives for the inclusion of technologies digital in the teaching process, quite widespread in the social environment of students. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128 10.26571/reamec.v12.16128 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v12.16128 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16128/13349 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24011 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814232805376 |