IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ludvig, Isadora Cristina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Flores, Cláudia Regina, Wagner, Débora Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16491
Resumo: The Contemporary Studies Group in Mathematics Education (GECEM) designs and conducts workshops involving mathematics, art, teachers, and students to engage and advocate for alternative approaches to mathematical education through art, both within schools and educational settings. This article presents the details of a workshop based on a piece by indigenous artist Jaider Esbell, developed with elementary school students from the Herondina Medeiros Zeferino Basic School, located in Florianópolis, SC. The workshop aims to challenge the naturalized images of mathematics and those about mathematics, which in the school environment arise as a consequence of the coloniality of knowledge. Simultaneously, it offers an opportunity to question the methods and means since there is a persistent insistence on a singular approach to teaching, learning, and mathematics within the school context.
id UFMT-5_5d553cd186d973fad88b9551397037d2
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16491
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOLEN EL CULTIVO DE UN TALLER DE ARTE CONTEMPORÁNEO INDÍGENA: LA SOBERANÍA DE UN CONOCIMIENTO MATEMÁTICO EN LA ESCUELANO CULTIVO DE UMA OFICINA COM ARTE CONTEMPORÂNEA INDÍGENA: A SOBERANIA DE UM SABER DA MATEMÁTICA NA ESCOLAVisualidadInvestigación CartográficaFilosofía de la DiferenciaArte y MatemáticasAulaVisualidadePesquisa CartográficaFilosofia da DiferençaArte e MatemáticaSala de AulaVisualityCartographic ResearchPhilosophy of DifferenceArt and MathematicsClassroomThe Contemporary Studies Group in Mathematics Education (GECEM) designs and conducts workshops involving mathematics, art, teachers, and students to engage and advocate for alternative approaches to mathematical education through art, both within schools and educational settings. This article presents the details of a workshop based on a piece by indigenous artist Jaider Esbell, developed with elementary school students from the Herondina Medeiros Zeferino Basic School, located in Florianópolis, SC. The workshop aims to challenge the naturalized images of mathematics and those about mathematics, which in the school environment arise as a consequence of the coloniality of knowledge. Simultaneously, it offers an opportunity to question the methods and means since there is a persistent insistence on a singular approach to teaching, learning, and mathematics within the school context.El Grupo de Estudios Contemporáneos en Educación Matemática (GECEM) elabora y lleva a cabo talleres que involucran matemáticas, arte, profesores y estudiantes, con el propósito de ejercitar y abogar por enfoques alternativos para la educación matemática a través del arte, tanto en las escuelas como en entornos educativos. Este artículo presenta los detalles de un taller basado en una obra del artista indígena Jaider Esbell, desarrollado con estudiantes de educación primaria de la Escuela Básica Profesora Herondina Medeiros Zeferino, ubicada en Florianópolis, SC. El taller tiene como objetivo cuestionar las imágenes naturalizadas de las matemáticas y aquellas relacionadas con las matemáticas, las cuales surgen en el entorno escolar como consecuencia de la colonialidad del conocimiento. Al mismo tiempo, ofrece la oportunidad de cuestionar los métodos y medios, dado que persiste una insistencia en un enfoque singular para la enseñanza, el aprendizaje y las matemáticas en el contexto escolar.O Grupo de Estudos Contemporâneos e Educação Matemática (GECEM) elabora e desenvolve oficinas com matemática, arte, professores e estudantes para exercitar e reivindicar outros modos de fazer educação matemática com arte, nas escolas e nos espaços de formação. Este artigo apresenta os detalhes de uma oficina produzida a partir de uma obra do artista indígena Jaider Esbell, desenvolvida com estudantes de Ensino Fundamental da Escola Básica Professora Herondina Medeiros Zeferino, localizada em Florianópolis/SC. O intuito da oficina é problematizar as imagens naturalizadas da e sobre a matemática que, no ambiente escolar, acontece como efeito da colonialidade do saber, sendo, ao mesmo tempo, uma possibilidade para que os modos e os meios sejam interrogados, visto que reiteradamente se insiste em um único viés de ensino, de aprendizagem e de matemática na escola.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"application/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1649110.26571/reamec.v11i1.16491 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23070REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23070REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230702318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16491/12973Copyright (c) 2023 Isadora Cristina Ludvig, Cláudia Regina Flores, Débora Regina Wagnerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLudvig, Isadora Cristina Flores, Cláudia Regina Wagner, Débora Regina 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16491Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
EN EL CULTIVO DE UN TALLER DE ARTE CONTEMPORÁNEO INDÍGENA: LA SOBERANÍA DE UN CONOCIMIENTO MATEMÁTICO EN LA ESCUELA
NO CULTIVO DE UMA OFICINA COM ARTE CONTEMPORÂNEA INDÍGENA: A SOBERANIA DE UM SABER DA MATEMÁTICA NA ESCOLA
title IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
spellingShingle IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
Ludvig, Isadora Cristina
Visualidad
Investigación Cartográfica
Filosofía de la Diferencia
Arte y Matemáticas
Aula
Visualidade
Pesquisa Cartográfica
Filosofia da Diferença
Arte e Matemática
Sala de Aula
Visuality
Cartographic Research
Philosophy of Difference
Art and Mathematics
Classroom
title_short IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
title_full IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
title_fullStr IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
title_full_unstemmed IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
title_sort IN THE CULTIVATION OF A WORKSHOP WITH INDIGENOUS CONTEMPORARY ART: THE SOVEREIGNTY OF A KNOWLEDGE OF MATHEMATICS IN SCHOOL
author Ludvig, Isadora Cristina
author_facet Ludvig, Isadora Cristina
Flores, Cláudia Regina
Wagner, Débora Regina
author_role author
author2 Flores, Cláudia Regina
Wagner, Débora Regina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ludvig, Isadora Cristina
Flores, Cláudia Regina
Wagner, Débora Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Visualidad
Investigación Cartográfica
Filosofía de la Diferencia
Arte y Matemáticas
Aula
Visualidade
Pesquisa Cartográfica
Filosofia da Diferença
Arte e Matemática
Sala de Aula
Visuality
Cartographic Research
Philosophy of Difference
Art and Mathematics
Classroom
topic Visualidad
Investigación Cartográfica
Filosofía de la Diferencia
Arte y Matemáticas
Aula
Visualidade
Pesquisa Cartográfica
Filosofia da Diferença
Arte e Matemática
Sala de Aula
Visuality
Cartographic Research
Philosophy of Difference
Art and Mathematics
Classroom
description The Contemporary Studies Group in Mathematics Education (GECEM) designs and conducts workshops involving mathematics, art, teachers, and students to engage and advocate for alternative approaches to mathematical education through art, both within schools and educational settings. This article presents the details of a workshop based on a piece by indigenous artist Jaider Esbell, developed with elementary school students from the Herondina Medeiros Zeferino Basic School, located in Florianópolis, SC. The workshop aims to challenge the naturalized images of mathematics and those about mathematics, which in the school environment arise as a consequence of the coloniality of knowledge. Simultaneously, it offers an opportunity to question the methods and means since there is a persistent insistence on a singular approach to teaching, learning, and mathematics within the school context.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
'Artigo de convidado, "Seção especial", "Seção temática"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16491
10.26571/reamec.v11i1.16491
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16491
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16491/12973
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Isadora Cristina Ludvig, Cláudia Regina Flores, Débora Regina Wagner
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Isadora Cristina Ludvig, Cláudia Regina Flores, Débora Regina Wagner
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23070
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23070
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23070
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814598758400