FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861 |
Resumo: | The importance in the development of didactic strategies in mathematics, allows the teacher a renewal in the activities of the subject, the students generate greater interest, allowing to raise the academic achievement rate. It is aimed at fourth-semester students in the subject of analytical geometry, the purpose is to build a landscape based on the different conics (straight lines, circles, ellipses, parabolas or, where appropriate, hyperbolas) analyzed throughout the subject. One of the keys to the success of the strategy is that the student relates each conic in a creative way, combining each one of them, until building an original figure through the equations of each line and entering GeoGebra. The students when developing this project develop aspects that go from creativity, the analytical part, the objective part, with the procedural part, together with the use of ICT through the use of GeoGebra. This activity can be suggested as a final or partial integration activity for each learning module, if the teacher considers it appropriate, even as a final knowledge exam. |
id |
UFMT-5_7d5012ddfcdc880c1a79b4ca9d979648 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16861 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRYFIGURAS ELABORADAS CON GEOGEBRA COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA ANALÍTICAFIGURAS FEITAS COM GEOGEBRA COMO ESTRATÉGIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE GEOMETRIA ANALÍTICAEstratégiaTICGeometriaGeoGebraEnsinoStrategyTICGeometryGeoGebraTeachingEstrategiaTICGeometríaGeoGebraEnseñanzaThe importance in the development of didactic strategies in mathematics, allows the teacher a renewal in the activities of the subject, the students generate greater interest, allowing to raise the academic achievement rate. It is aimed at fourth-semester students in the subject of analytical geometry, the purpose is to build a landscape based on the different conics (straight lines, circles, ellipses, parabolas or, where appropriate, hyperbolas) analyzed throughout the subject. One of the keys to the success of the strategy is that the student relates each conic in a creative way, combining each one of them, until building an original figure through the equations of each line and entering GeoGebra. The students when developing this project develop aspects that go from creativity, the analytical part, the objective part, with the procedural part, together with the use of ICT through the use of GeoGebra. This activity can be suggested as a final or partial integration activity for each learning module, if the teacher considers it appropriate, even as a final knowledge exam.La importancia en el desarrollo de estrategias didácticas en el área de las matemáticas permite al docente una renovación en las actividades propias de la asignatura, a los alumnos les genera mayor interés, permitiendo elevar el índice de aprovechamiento académico. Está dirigida a estudiantes de cuarto semestre en la asignatura de geometría analítica, el propósito es construir un paisaje a base de las diferentes cónicas (rectas, circunferencias, elipses, parábolas o en su caso hipérbolas) analizadas durante toda la asignatura. Una de las claves para el éxito de la estrategia es que el alumno relacione de manera creativa cada cónica, combine cada una de ellas, hasta construir una figura original mediante las ecuaciones propias de cada trazo y su ingreso a GeoGebra. Los estudiantes al elaborar este proyecto desarrollan aspectos que van de la creatividad, la parte analítica, la objetiva, con la procedimental, conjuntando con el uso de las TIC mediante el uso de GeoGebra. Esta actividad puede sugerirse como una actividad integradora final o parcial para cada módulo de aprendizaje, si así lo considera pertinente el docente, incluso como un examen final de conocimientos.A importância no desenvolvimento de estratégias didáticas na área da matemática, permite ao professor uma renovação nas atividades da disciplina, os alunos geram maior interesse, permitindo elevar o índice de aproveitamento escolar. Destina-se a alunos do quarto semestre da disciplina de geometria analítica, pretende-se construir uma paisagem a partir das diferentes cônicas (retas, círculos, elipses, parábolas ou, se for o caso, hipérboles) analisadas ao longo da disciplina. Uma das chaves para o sucesso da estratégia é que o aluno relacione cada cônica de forma criativa, combinando cada uma delas, até construir uma figura original através das equações de cada reta e entrar no GeoGebra. Os alunos ao desenvolverem este projeto desenvolvem aspetos que vão desde a criatividade, a parte analítica, a parte objetiva, com a parte processual, juntamente com a utilização das TIC através da utilização do GeoGebra. Esta atividade pode ser sugerida como atividade final ou de integração parcial de cada módulo de aprendizagem, se o docente assim o entender, até como uma prova final de conhecimentos.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1686110.26571/reamec.v11i1.16861 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231122318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861/13192Copyright (c) 2023 Alberto Guadarrama, Fernando Becerrilhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuadarrama, AlbertoBecerril, Fernando2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16861Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY FIGURAS ELABORADAS CON GEOGEBRA COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA ANALÍTICA FIGURAS FEITAS COM GEOGEBRA COMO ESTRATÉGIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE GEOMETRIA ANALÍTICA |
title |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY |
spellingShingle |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY Guadarrama, Alberto Estratégia TIC Geometria GeoGebra Ensino Strategy TIC Geometry GeoGebra Teaching Estrategia TIC Geometría GeoGebra Enseñanza |
title_short |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY |
title_full |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY |
title_fullStr |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY |
title_full_unstemmed |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY |
title_sort |
FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY |
author |
Guadarrama, Alberto |
author_facet |
Guadarrama, Alberto Becerril, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Becerril, Fernando |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guadarrama, Alberto Becerril, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégia TIC Geometria GeoGebra Ensino Strategy TIC Geometry GeoGebra Teaching Estrategia TIC Geometría GeoGebra Enseñanza |
topic |
Estratégia TIC Geometria GeoGebra Ensino Strategy TIC Geometry GeoGebra Teaching Estrategia TIC Geometría GeoGebra Enseñanza |
description |
The importance in the development of didactic strategies in mathematics, allows the teacher a renewal in the activities of the subject, the students generate greater interest, allowing to raise the academic achievement rate. It is aimed at fourth-semester students in the subject of analytical geometry, the purpose is to build a landscape based on the different conics (straight lines, circles, ellipses, parabolas or, where appropriate, hyperbolas) analyzed throughout the subject. One of the keys to the success of the strategy is that the student relates each conic in a creative way, combining each one of them, until building an original figure through the equations of each line and entering GeoGebra. The students when developing this project develop aspects that go from creativity, the analytical part, the objective part, with the procedural part, together with the use of ICT through the use of GeoGebra. This activity can be suggested as a final or partial integration activity for each learning module, if the teacher considers it appropriate, even as a final knowledge exam. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861 10.26571/reamec.v11i1.16861 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.16861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861/13192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alberto Guadarrama, Fernando Becerril https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alberto Guadarrama, Fernando Becerril https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814725636096 |