FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guadarrama, Alberto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Becerril, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861
Resumo: The importance in the development of didactic strategies in mathematics, allows the teacher a renewal in the activities of the subject, the students generate greater interest, allowing to raise the academic achievement rate. It is aimed at fourth-semester students in the subject of analytical geometry, the purpose is to build a landscape based on the different conics (straight lines, circles, ellipses, parabolas or, where appropriate, hyperbolas) analyzed throughout the subject. One of the keys to the success of the strategy is that the student relates each conic in a creative way, combining each one of them, until building an original figure through the equations of each line and entering GeoGebra. The students when developing this project develop aspects that go from creativity, the analytical part, the objective part, with the procedural part, together with the use of ICT through the use of GeoGebra. This activity can be suggested as a final or partial integration activity for each learning module, if the teacher considers it appropriate, even as a final knowledge exam.
id UFMT-5_7d5012ddfcdc880c1a79b4ca9d979648
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16861
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRYFIGURAS ELABORADAS CON GEOGEBRA COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA ANALÍTICAFIGURAS FEITAS COM GEOGEBRA COMO ESTRATÉGIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE GEOMETRIA ANALÍTICAEstratégiaTICGeometriaGeoGebraEnsinoStrategyTICGeometryGeoGebraTeachingEstrategiaTICGeometríaGeoGebraEnseñanzaThe importance in the development of didactic strategies in mathematics, allows the teacher a renewal in the activities of the subject, the students generate greater interest, allowing to raise the academic achievement rate. It is aimed at fourth-semester students in the subject of analytical geometry, the purpose is to build a landscape based on the different conics (straight lines, circles, ellipses, parabolas or, where appropriate, hyperbolas) analyzed throughout the subject. One of the keys to the success of the strategy is that the student relates each conic in a creative way, combining each one of them, until building an original figure through the equations of each line and entering GeoGebra. The students when developing this project develop aspects that go from creativity, the analytical part, the objective part, with the procedural part, together with the use of ICT through the use of GeoGebra. This activity can be suggested as a final or partial integration activity for each learning module, if the teacher considers it appropriate, even as a final knowledge exam.La importancia en el desarrollo de estrategias didácticas en el área de las matemáticas permite al docente una renovación en las actividades propias de la asignatura, a los alumnos les genera mayor interés, permitiendo elevar el índice de aprovechamiento académico. Está dirigida a estudiantes de cuarto semestre en la asignatura de geometría analítica, el propósito es construir un paisaje a base de las diferentes cónicas (rectas, circunferencias, elipses, parábolas o en su caso hipérbolas) analizadas durante toda la asignatura. Una de las claves para el éxito de la estrategia es que el alumno relacione de manera creativa cada cónica, combine cada una de ellas, hasta construir una figura original mediante las ecuaciones propias de cada trazo y su ingreso a GeoGebra. Los estudiantes al elaborar este proyecto desarrollan aspectos que van de la creatividad, la parte analítica, la objetiva, con la procedimental, conjuntando con el uso de las TIC mediante el uso de GeoGebra. Esta actividad puede sugerirse como una actividad integradora final o parcial para cada módulo de aprendizaje, si así lo considera pertinente el docente, incluso como un examen final de conocimientos.A importância no desenvolvimento de estratégias didáticas na área da matemática, permite ao professor uma renovação nas atividades da disciplina, os alunos geram maior interesse, permitindo elevar o índice de aproveitamento escolar. Destina-se a alunos do quarto semestre da disciplina de geometria analítica, pretende-se construir uma paisagem a partir das diferentes cônicas (retas, círculos, elipses, parábolas ou, se for o caso, hipérboles) analisadas ao longo da disciplina. Uma das chaves para o sucesso da estratégia é que o aluno relacione cada cônica de forma criativa, combinando cada uma delas, até construir uma figura original através das equações de cada reta e entrar no GeoGebra. Os alunos ao desenvolverem este projeto desenvolvem aspetos que vão desde a criatividade, a parte analítica, a parte objetiva, com a parte processual, juntamente com a utilização das TIC através da utilização do GeoGebra. Esta atividade pode ser sugerida como atividade final ou de integração parcial de cada módulo de aprendizagem, se o docente assim o entender, até como uma prova final de conhecimentos.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1686110.26571/reamec.v11i1.16861 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e231122318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTspahttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861/13192Copyright (c) 2023 Alberto Guadarrama, Fernando Becerrilhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuadarrama, AlbertoBecerril, Fernando2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16861Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
FIGURAS ELABORADAS CON GEOGEBRA COMO ESTRATEGIA DIDÁCTICA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA ANALÍTICA
FIGURAS FEITAS COM GEOGEBRA COMO ESTRATÉGIA DIDÁTICA PARA O ENSINO DE GEOMETRIA ANALÍTICA
title FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
spellingShingle FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
Guadarrama, Alberto
Estratégia
TIC
Geometria
GeoGebra
Ensino
Strategy
TIC
Geometry
GeoGebra
Teaching
Estrategia
TIC
Geometría
GeoGebra
Enseñanza
title_short FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
title_full FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
title_fullStr FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
title_full_unstemmed FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
title_sort FIGURES MADE WITH GEOGEBRA AS A DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING OF ANALYTICAL GEOMETRY
author Guadarrama, Alberto
author_facet Guadarrama, Alberto
Becerril, Fernando
author_role author
author2 Becerril, Fernando
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guadarrama, Alberto
Becerril, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia
TIC
Geometria
GeoGebra
Ensino
Strategy
TIC
Geometry
GeoGebra
Teaching
Estrategia
TIC
Geometría
GeoGebra
Enseñanza
topic Estratégia
TIC
Geometria
GeoGebra
Ensino
Strategy
TIC
Geometry
GeoGebra
Teaching
Estrategia
TIC
Geometría
GeoGebra
Enseñanza
description The importance in the development of didactic strategies in mathematics, allows the teacher a renewal in the activities of the subject, the students generate greater interest, allowing to raise the academic achievement rate. It is aimed at fourth-semester students in the subject of analytical geometry, the purpose is to build a landscape based on the different conics (straight lines, circles, ellipses, parabolas or, where appropriate, hyperbolas) analyzed throughout the subject. One of the keys to the success of the strategy is that the student relates each conic in a creative way, combining each one of them, until building an original figure through the equations of each line and entering GeoGebra. The students when developing this project develop aspects that go from creativity, the analytical part, the objective part, with the procedural part, together with the use of ICT through the use of GeoGebra. This activity can be suggested as a final or partial integration activity for each learning module, if the teacher considers it appropriate, even as a final knowledge exam.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861
10.26571/reamec.v11i1.16861
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.16861
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16861/13192
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Alberto Guadarrama, Fernando Becerril
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Alberto Guadarrama, Fernando Becerril
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23112
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814725636096