DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Gilson Yuri Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição, Miranda, Angélica Conceição Dias, Mackedanz, Luiz Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541
Resumo: The dissemination of scientific knowledge, in addition to contributing to the development of science itself, allows people to have access to it. In this sense, we have the constant presence of social networks on the internet, playing this role of dissemination of scientific knowledge. In a present view, the research presents the scientific dissemination made by a specialized article from the network of teaching articles and texts from the main curricular subjects, which covered the theme of education and scientific dissemination made through specialized articles on education and curricular articles from the main from internet. As procedures, exploratory research from altmetric indicators obtains results from the Altmetric Explorer tool. Among the main results, the preponderance of mentions of articles with the theme Theoretical or Applied Physics stands out in the articles on Physics Teaching. Thus, we can consider the altmetric study as a means to improve the development and improvement of Physics Teaching, as well as its scientific dissemination in social networks on the internet.
id UFMT-5_7ec696fb94ae8f0a10d8db06c0c49377
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13541
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSISDIFUSIÓN DE LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA EN TWITTER: UN ANÁLISIS ALTMÉTRICODISSEMINAÇÃO DO ENSINO DE FÍSICA NO TWITTER: UMA ANÁLISE ALTMÉTRICAAltmetríaEnseñanza de la FísicaFormación de profesoresRedes socialesDivulgación científicaAltmetriaEnsino de FísicaFormação de ProfessoresRedes SociaisDivulgação CientíficaAltmetryPhysics TeachingTeacher trainingSocial networs.Scientific divulgationThe dissemination of scientific knowledge, in addition to contributing to the development of science itself, allows people to have access to it. In this sense, we have the constant presence of social networks on the internet, playing this role of dissemination of scientific knowledge. In a present view, the research presents the scientific dissemination made by a specialized article from the network of teaching articles and texts from the main curricular subjects, which covered the theme of education and scientific dissemination made through specialized articles on education and curricular articles from the main from internet. As procedures, exploratory research from altmetric indicators obtains results from the Altmetric Explorer tool. Among the main results, the preponderance of mentions of articles with the theme Theoretical or Applied Physics stands out in the articles on Physics Teaching. Thus, we can consider the altmetric study as a means to improve the development and improvement of Physics Teaching, as well as its scientific dissemination in social networks on the internet.La difusión del conocimiento científico, además de contribuir al desarrollo de la propia Ciencia, permite que las personas tengan acceso a ella. En este sentido, contamos con la presencia constante de las redes sociales en internet, desempeñando este papel de difusión del conocimiento científico. Frente a eso, el presente artículo buscó investigar la divulgación científica realizada por una parte de los usuarios de esas redes sociales en internet, a través de la propagación de artículos y textos de las principales revistas brasileñas, que abordaban el tema de la educación y el currículo. enseñanza de la Física. Como procedimientos metodológicos, la investigación exploratoria analizó indicadores altmétricos, comparando los resultados obtenidos de la herramienta Altmetric Explorer. Entre los principales resultados, se destaca la preponderancia de menciones de artículos con la temática Física Teórica o Aplicada, en detrimento de los artículos sobre Enseñanza de la Física. Dicho esto, podemos considerar que el estudio altmétrico permite analizar los aportes al desarrollo y mejoramiento de la Enseñanza de la Física, así como su divulgación científica en las redes sociales de internet.A divulgação do conhecimento científico, além de contribuir para o desenvolvimento da própria Ciência, permite que as pessoas tenham acesso a ela. Neste sentido, temos a presença constante das redes sociais na internet, exercendo esse papel de disseminação do conhecimento científico. Em vista disso, o presente artigo buscou investigar a divulgação científica feita por uma parcela dos usuários dessas redes socais na internet, através da propagação de artigos e textos das principais revistas brasileiras, que abrangiam o tema da educação e do ensino curricular de Física. Como procedimentos metodológicos, a pesquisa exploratória analisou indicadores altmétricos, comparando os resultados obtidos a partir da ferramenta Altmetric Explorer. Entre os principais resultados, destaca-se a preponderância de menções aos artigos com o tema Física Teórica ou Aplicada, em detrimento dos artigos sobre Ensino de Física. Posto isso, podemos considerar que o estudo altmétrico permite analisar as contribuições para o desenvolvimento e aperfeiçoamento do Ensino de Física, bem como a sua divulgação científica em redes sociais na internet.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1354110.26571/reamec.v10i2.13541 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220322318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541/11001Copyright (c) 2022 Gilson Yuri Silva Moura, Kelly Pinheiro da Conceição Senabio, Angélica Conceição Dias Miranda, Luiz Fernando Mackedanzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Gilson Yuri SilvaSenabio, Kelly Pinheiro da ConceiçãoMiranda, Angélica Conceição Dias Mackedanz, Luiz Fernando 2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13541Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
DIFUSIÓN DE LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA EN TWITTER: UN ANÁLISIS ALTMÉTRICO
DISSEMINAÇÃO DO ENSINO DE FÍSICA NO TWITTER: UMA ANÁLISE ALTMÉTRICA
title DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
spellingShingle DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
Moura, Gilson Yuri Silva
Altmetría
Enseñanza de la Física
Formación de profesores
Redes sociales
Divulgación científica
Altmetria
Ensino de Física
Formação de Professores
Redes Sociais
Divulgação Científica
Altmetry
Physics Teaching
Teacher training
Social networs.
Scientific divulgation
title_short DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
title_full DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
title_fullStr DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
title_full_unstemmed DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
title_sort DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
author Moura, Gilson Yuri Silva
author_facet Moura, Gilson Yuri Silva
Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição
Miranda, Angélica Conceição Dias
Mackedanz, Luiz Fernando
author_role author
author2 Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição
Miranda, Angélica Conceição Dias
Mackedanz, Luiz Fernando
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Gilson Yuri Silva
Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição
Miranda, Angélica Conceição Dias
Mackedanz, Luiz Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Altmetría
Enseñanza de la Física
Formación de profesores
Redes sociales
Divulgación científica
Altmetria
Ensino de Física
Formação de Professores
Redes Sociais
Divulgação Científica
Altmetry
Physics Teaching
Teacher training
Social networs.
Scientific divulgation
topic Altmetría
Enseñanza de la Física
Formación de profesores
Redes sociales
Divulgación científica
Altmetria
Ensino de Física
Formação de Professores
Redes Sociais
Divulgação Científica
Altmetry
Physics Teaching
Teacher training
Social networs.
Scientific divulgation
description The dissemination of scientific knowledge, in addition to contributing to the development of science itself, allows people to have access to it. In this sense, we have the constant presence of social networks on the internet, playing this role of dissemination of scientific knowledge. In a present view, the research presents the scientific dissemination made by a specialized article from the network of teaching articles and texts from the main curricular subjects, which covered the theme of education and scientific dissemination made through specialized articles on education and curricular articles from the main from internet. As procedures, exploratory research from altmetric indicators obtains results from the Altmetric Explorer tool. Among the main results, the preponderance of mentions of articles with the theme Theoretical or Applied Physics stands out in the articles on Physics Teaching. Thus, we can consider the altmetric study as a means to improve the development and improvement of Physics Teaching, as well as its scientific dissemination in social networks on the internet.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541
10.26571/reamec.v10i2.13541
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v10i2.13541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541/11001
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817134215168