DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541 |
Resumo: | The dissemination of scientific knowledge, in addition to contributing to the development of science itself, allows people to have access to it. In this sense, we have the constant presence of social networks on the internet, playing this role of dissemination of scientific knowledge. In a present view, the research presents the scientific dissemination made by a specialized article from the network of teaching articles and texts from the main curricular subjects, which covered the theme of education and scientific dissemination made through specialized articles on education and curricular articles from the main from internet. As procedures, exploratory research from altmetric indicators obtains results from the Altmetric Explorer tool. Among the main results, the preponderance of mentions of articles with the theme Theoretical or Applied Physics stands out in the articles on Physics Teaching. Thus, we can consider the altmetric study as a means to improve the development and improvement of Physics Teaching, as well as its scientific dissemination in social networks on the internet. |
id |
UFMT-5_7ec696fb94ae8f0a10d8db06c0c49377 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13541 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSISDIFUSIÓN DE LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA EN TWITTER: UN ANÁLISIS ALTMÉTRICODISSEMINAÇÃO DO ENSINO DE FÍSICA NO TWITTER: UMA ANÁLISE ALTMÉTRICAAltmetríaEnseñanza de la FísicaFormación de profesoresRedes socialesDivulgación científicaAltmetriaEnsino de FísicaFormação de ProfessoresRedes SociaisDivulgação CientíficaAltmetryPhysics TeachingTeacher trainingSocial networs.Scientific divulgationThe dissemination of scientific knowledge, in addition to contributing to the development of science itself, allows people to have access to it. In this sense, we have the constant presence of social networks on the internet, playing this role of dissemination of scientific knowledge. In a present view, the research presents the scientific dissemination made by a specialized article from the network of teaching articles and texts from the main curricular subjects, which covered the theme of education and scientific dissemination made through specialized articles on education and curricular articles from the main from internet. As procedures, exploratory research from altmetric indicators obtains results from the Altmetric Explorer tool. Among the main results, the preponderance of mentions of articles with the theme Theoretical or Applied Physics stands out in the articles on Physics Teaching. Thus, we can consider the altmetric study as a means to improve the development and improvement of Physics Teaching, as well as its scientific dissemination in social networks on the internet.La difusión del conocimiento científico, además de contribuir al desarrollo de la propia Ciencia, permite que las personas tengan acceso a ella. En este sentido, contamos con la presencia constante de las redes sociales en internet, desempeñando este papel de difusión del conocimiento científico. Frente a eso, el presente artículo buscó investigar la divulgación científica realizada por una parte de los usuarios de esas redes sociales en internet, a través de la propagación de artículos y textos de las principales revistas brasileñas, que abordaban el tema de la educación y el currículo. enseñanza de la Física. Como procedimientos metodológicos, la investigación exploratoria analizó indicadores altmétricos, comparando los resultados obtenidos de la herramienta Altmetric Explorer. Entre los principales resultados, se destaca la preponderancia de menciones de artículos con la temática Física Teórica o Aplicada, en detrimento de los artículos sobre Enseñanza de la Física. Dicho esto, podemos considerar que el estudio altmétrico permite analizar los aportes al desarrollo y mejoramiento de la Enseñanza de la Física, así como su divulgación científica en las redes sociales de internet.A divulgação do conhecimento científico, além de contribuir para o desenvolvimento da própria Ciência, permite que as pessoas tenham acesso a ela. Neste sentido, temos a presença constante das redes sociais na internet, exercendo esse papel de disseminação do conhecimento científico. Em vista disso, o presente artigo buscou investigar a divulgação científica feita por uma parcela dos usuários dessas redes socais na internet, através da propagação de artigos e textos das principais revistas brasileiras, que abrangiam o tema da educação e do ensino curricular de Física. Como procedimentos metodológicos, a pesquisa exploratória analisou indicadores altmétricos, comparando os resultados obtidos a partir da ferramenta Altmetric Explorer. Entre os principais resultados, destaca-se a preponderância de menções aos artigos com o tema Física Teórica ou Aplicada, em detrimento dos artigos sobre Ensino de Física. Posto isso, podemos considerar que o estudo altmétrico permite analisar as contribuições para o desenvolvimento e aperfeiçoamento do Ensino de Física, bem como a sua divulgação científica em redes sociais na internet.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1354110.26571/reamec.v10i2.13541 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220322318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541/11001Copyright (c) 2022 Gilson Yuri Silva Moura, Kelly Pinheiro da Conceição Senabio, Angélica Conceição Dias Miranda, Luiz Fernando Mackedanzhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Gilson Yuri SilvaSenabio, Kelly Pinheiro da ConceiçãoMiranda, Angélica Conceição Dias Mackedanz, Luiz Fernando 2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13541Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS DIFUSIÓN DE LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA EN TWITTER: UN ANÁLISIS ALTMÉTRICO DISSEMINAÇÃO DO ENSINO DE FÍSICA NO TWITTER: UMA ANÁLISE ALTMÉTRICA |
title |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS |
spellingShingle |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS Moura, Gilson Yuri Silva Altmetría Enseñanza de la Física Formación de profesores Redes sociales Divulgación científica Altmetria Ensino de Física Formação de Professores Redes Sociais Divulgação Científica Altmetry Physics Teaching Teacher training Social networs. Scientific divulgation |
title_short |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS |
title_full |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS |
title_fullStr |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS |
title_full_unstemmed |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS |
title_sort |
DISSEMINATION OF PHYSICS TEACHING ON TWITTER: AN ALTMÉTRIC ANALYSIS |
author |
Moura, Gilson Yuri Silva |
author_facet |
Moura, Gilson Yuri Silva Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição Miranda, Angélica Conceição Dias Mackedanz, Luiz Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição Miranda, Angélica Conceição Dias Mackedanz, Luiz Fernando |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Gilson Yuri Silva Senabio, Kelly Pinheiro da Conceição Miranda, Angélica Conceição Dias Mackedanz, Luiz Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Altmetría Enseñanza de la Física Formación de profesores Redes sociales Divulgación científica Altmetria Ensino de Física Formação de Professores Redes Sociais Divulgação Científica Altmetry Physics Teaching Teacher training Social networs. Scientific divulgation |
topic |
Altmetría Enseñanza de la Física Formación de profesores Redes sociales Divulgación científica Altmetria Ensino de Física Formação de Professores Redes Sociais Divulgação Científica Altmetry Physics Teaching Teacher training Social networs. Scientific divulgation |
description |
The dissemination of scientific knowledge, in addition to contributing to the development of science itself, allows people to have access to it. In this sense, we have the constant presence of social networks on the internet, playing this role of dissemination of scientific knowledge. In a present view, the research presents the scientific dissemination made by a specialized article from the network of teaching articles and texts from the main curricular subjects, which covered the theme of education and scientific dissemination made through specialized articles on education and curricular articles from the main from internet. As procedures, exploratory research from altmetric indicators obtains results from the Altmetric Explorer tool. Among the main results, the preponderance of mentions of articles with the theme Theoretical or Applied Physics stands out in the articles on Physics Teaching. Thus, we can consider the altmetric study as a means to improve the development and improvement of Physics Teaching, as well as its scientific dissemination in social networks on the internet. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541 10.26571/reamec.v10i2.13541 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v10i2.13541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13541/11001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22032 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817134215168 |