ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Rhômulo Oliveira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005
Resumo: The objective of this work is to analyze the development of a Mathematical Modeling activity from the perspective of Popper (1967), about objective knowledge. Thus, we carried out a qualitative research based on data from the Experimental Laboratory of Mathematical Modeling. The selected activity entitled “Solution of water and salt”, belongs to the descriptions of Menezes, Braga and Espírito Santo (2019), and was analyzed according to confluences between the steps of Mathematical Modeling by Bassanezi (2011; 2012), and the elements of Popper's (1967) knowledge expansion scheme. The approximations of these theorists allowed us to infer that the Mathematical Modeling process and the dynamics of comings and goings from the real context to the mathematical context of its stages are characterized as belonging to the objective knowledge defined by Popper (1967).
id UFMT-5_a839abd8386838b0def17f2b5ab63bb9
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13005
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVEANALIZAR UNA ACTIVIDAD DE MODELACIÓN MATEMÁTICA DESDE UNA PERSPECTIVA POPPERIANAANALISANDO UMA ATIVIDADE DE MODELAGEM MATEMÁTICA SOB UMA PERSPECTIVA POPPERIANAActividad de Modelación MatemáticaExpansión del conocimientoConocimiento objetivoAtividade de Modelagem MatemáticaAmpliação do ConhecimentoConhecimento ObjetivoMathematical Modeling ActivityExpansion of KnowledgeObjective KnowledgeThe objective of this work is to analyze the development of a Mathematical Modeling activity from the perspective of Popper (1967), about objective knowledge. Thus, we carried out a qualitative research based on data from the Experimental Laboratory of Mathematical Modeling. The selected activity entitled “Solution of water and salt”, belongs to the descriptions of Menezes, Braga and Espírito Santo (2019), and was analyzed according to confluences between the steps of Mathematical Modeling by Bassanezi (2011; 2012), and the elements of Popper's (1967) knowledge expansion scheme. The approximations of these theorists allowed us to infer that the Mathematical Modeling process and the dynamics of comings and goings from the real context to the mathematical context of its stages are characterized as belonging to the objective knowledge defined by Popper (1967).El objetivo de este trabajo es analizar el desarrollo de una actividad de Modelación Matemática desde la perspectiva de Popper (1967) sobre el conocimiento objetivo. Así, realizamos una investigación cualitativa, basada en datos del Laboratorio Experimental de Modelación Matemática.  El título de la  actividad seleccionada fue 'Solución de agua y sal', y pertenece a las descripciones en Menezes, Braga y Espírito Santo (2019), Además,  fue analizada según las confluencias entre los pasos de la Modelación Matemática de Bassanezi (2011; 2012), y los elementos del esquema de expansión del conocimiento de Popper (1967). Las aproximaciones de estos teóricos permitieron inferir que el proceso de Modelación Matemática y la dinámica de idas y venidas, desde el contexto real al contexto matemático de sus etapas, se caracterizan por pertenecer al conocimiento objetivo definido por Popper (1967).O objetivo deste trabalho é analisar o desenvolvimento de uma atividade de Modelagem Matemática sob a ótica de Popper (1967), acerca do conhecimento objetivo. Assim, realizamos uma pesquisa qualitativa, a partir de dados oriundos do Laboratório Experimental de Modelagem Matemática. A atividade selecionada, intitulada “solução de água e sal”, pertence às descrições de Menezes, Braga e Espírito Santo (2019), e foi analisada segundo confluências entre as etapas de Modelagem Matemática de Bassanezi (2011; 2012), e os elementos do esquema de ampliação do conhecimento de Popper (1967). As aproximações desses teóricos permitiram inferir que o processo de Modelagem Matemática e a dinâmica de idas e vindas do contexto real para o contexto matemático, de suas etapas, caracterizam-se como sendo pertencentes ao conhecimento objetivo definido por Popper (1967).Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1300510.26571/reamec.v9i3.13005 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21086REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21086REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e210862318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/9976https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10513https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10514https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10515https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10517https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10516Copyright (c) 2021 Rhômulo Oliveira Menezeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Rhômulo Oliveira2021-12-31T17:31:24Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13005Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-12-31T17:31:24Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
ANALIZAR UNA ACTIVIDAD DE MODELACIÓN MATEMÁTICA DESDE UNA PERSPECTIVA POPPERIANA
ANALISANDO UMA ATIVIDADE DE MODELAGEM MATEMÁTICA SOB UMA PERSPECTIVA POPPERIANA
title ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
spellingShingle ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
Menezes, Rhômulo Oliveira
Actividad de Modelación Matemática
Expansión del conocimiento
Conocimiento objetivo
Atividade de Modelagem Matemática
Ampliação do Conhecimento
Conhecimento Objetivo
Mathematical Modeling Activity
Expansion of Knowledge
Objective Knowledge
title_short ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
title_full ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
title_fullStr ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
title_full_unstemmed ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
title_sort ANALYZING A MATHEMATICAL MODELING ACTIVITY UNDER A POPPERIAN PERSPECTIVE
author Menezes, Rhômulo Oliveira
author_facet Menezes, Rhômulo Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Rhômulo Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Actividad de Modelación Matemática
Expansión del conocimiento
Conocimiento objetivo
Atividade de Modelagem Matemática
Ampliação do Conhecimento
Conhecimento Objetivo
Mathematical Modeling Activity
Expansion of Knowledge
Objective Knowledge
topic Actividad de Modelación Matemática
Expansión del conocimiento
Conocimiento objetivo
Atividade de Modelagem Matemática
Ampliação do Conhecimento
Conhecimento Objetivo
Mathematical Modeling Activity
Expansion of Knowledge
Objective Knowledge
description The objective of this work is to analyze the development of a Mathematical Modeling activity from the perspective of Popper (1967), about objective knowledge. Thus, we carried out a qualitative research based on data from the Experimental Laboratory of Mathematical Modeling. The selected activity entitled “Solution of water and salt”, belongs to the descriptions of Menezes, Braga and Espírito Santo (2019), and was analyzed according to confluences between the steps of Mathematical Modeling by Bassanezi (2011; 2012), and the elements of Popper's (1967) knowledge expansion scheme. The approximations of these theorists allowed us to infer that the Mathematical Modeling process and the dynamics of comings and goings from the real context to the mathematical context of its stages are characterized as belonging to the objective knowledge defined by Popper (1967).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005
10.26571/reamec.v9i3.13005
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v9i3.13005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/9976
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10513
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10514
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10515
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10517
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13005/10516
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Rhômulo Oliveira Menezes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Rhômulo Oliveira Menezes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21086
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21086
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21086
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817013628928