LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334 |
Resumo: | Discussions on Scientific Literacy have been common in Science teaching publications and some Mathematics Education. The literature review shows that few studies address this topic with Mathematical Modeling. Our goal is to discuss Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. For this we seek answers to two main questions: What skills are needed to scientifically literate? and How they emerge in Mathematical Modeling practices? Through literature review we found that such skills arise in increasingly complex as the transition between the stages of Modeling and as the participation of students in these steps. The study generated a frame of reference that can be consulted by teachers interested in promoting Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. |
id |
UFMT-5_aab67bf675a5f51faf6878eb3895674d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5334 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENTALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA EM AMBIENTE DE MODELAGEM MATEMÁTICAscientific literacymathematical modelingscience educationalfabetização científicamodelagem matemáticaensino de ciências.Discussions on Scientific Literacy have been common in Science teaching publications and some Mathematics Education. The literature review shows that few studies address this topic with Mathematical Modeling. Our goal is to discuss Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. For this we seek answers to two main questions: What skills are needed to scientifically literate? and How they emerge in Mathematical Modeling practices? Through literature review we found that such skills arise in increasingly complex as the transition between the stages of Modeling and as the participation of students in these steps. The study generated a frame of reference that can be consulted by teachers interested in promoting Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. Discussões sobre Alfabetização Científica têm sido comuns em publicações da área de ensino de Ciências e algumas da Educação Matemática. No entanto, a revisão de literatura mostra que poucos trabalhos abordam esse tema em associação com a Modelagem Matemática. Nosso objetivo é discutir sobre Alfabetização Científica em ambiente de Modelagem Matemática. Para isso buscamos respostas a duas perguntas principais: Quais habilidades são necessárias aos alfabetizados cientificamente? e Como elas emergem em práticas de Modelagem Matemática? Por meio de pesquisa bibliográfica verificamos que tais habilidades surgem em complexidade crescente conforme ocorre a transição entre as etapas de Modelagem e conforme ocorre a participação efetiva dos estudantes nessas etapas. O estudo gerou um quadro de referência que pode ser consultado por professores interessados em promover Alfabetização Científica em ambiente de Modelagem Matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2017-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/533410.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p5-23.i5334 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 5 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-232318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/3532https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9426https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9425https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9427https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9428https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9429Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ednilson Sergio Ramalho deSanto, Adilson Oliveira do Espirito2017-12-13T10:01:57Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5334Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2017-12-13T10:01:57Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA EM AMBIENTE DE MODELAGEM MATEMÁTICA |
title |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT |
spellingShingle |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT Souza, Ednilson Sergio Ramalho de scientific literacy mathematical modeling science education alfabetização científica modelagem matemática ensino de ciências. |
title_short |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT |
title_full |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT |
title_fullStr |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT |
title_full_unstemmed |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT |
title_sort |
LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT |
author |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de |
author_facet |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Santo, Adilson Oliveira do Espirito |
author_role |
author |
author2 |
Santo, Adilson Oliveira do Espirito |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Santo, Adilson Oliveira do Espirito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
scientific literacy mathematical modeling science education alfabetização científica modelagem matemática ensino de ciências. |
topic |
scientific literacy mathematical modeling science education alfabetização científica modelagem matemática ensino de ciências. |
description |
Discussions on Scientific Literacy have been common in Science teaching publications and some Mathematics Education. The literature review shows that few studies address this topic with Mathematical Modeling. Our goal is to discuss Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. For this we seek answers to two main questions: What skills are needed to scientifically literate? and How they emerge in Mathematical Modeling practices? Through literature review we found that such skills arise in increasingly complex as the transition between the stages of Modeling and as the participation of students in these steps. The study generated a frame of reference that can be consulted by teachers interested in promoting Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334 10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p5-23.i5334 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334 |
identifier_str_mv |
10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p5-23.i5334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/3532 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9426 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9425 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9427 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9428 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9429 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 5 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814856708096 |