LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santo, Adilson Oliveira do Espirito
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334
Resumo: Discussions on Scientific Literacy have been common in Science teaching publications and some Mathematics Education. The literature review shows that few studies address this topic with Mathematical Modeling. Our goal is to discuss Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. For this we seek answers to two main questions: What skills are needed to scientifically literate? and How they emerge in Mathematical Modeling practices? Through literature review we found that such skills arise in increasingly complex as the transition between the stages of Modeling and as the participation of students in these steps. The study generated a frame of reference that can be consulted by teachers interested in promoting Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment.  
id UFMT-5_aab67bf675a5f51faf6878eb3895674d
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5334
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENTALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA EM AMBIENTE DE MODELAGEM MATEMÁTICAscientific literacymathematical modelingscience educationalfabetização científicamodelagem matemáticaensino de ciências.Discussions on Scientific Literacy have been common in Science teaching publications and some Mathematics Education. The literature review shows that few studies address this topic with Mathematical Modeling. Our goal is to discuss Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. For this we seek answers to two main questions: What skills are needed to scientifically literate? and How they emerge in Mathematical Modeling practices? Through literature review we found that such skills arise in increasingly complex as the transition between the stages of Modeling and as the participation of students in these steps. The study generated a frame of reference that can be consulted by teachers interested in promoting Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment.  Discussões sobre Alfabetização Científica têm sido comuns em publicações da área de ensino de Ciências e algumas da Educação Matemática. No entanto, a revisão de literatura mostra que poucos trabalhos abordam esse tema em associação com a Modelagem Matemática. Nosso objetivo é discutir sobre Alfabetização Científica em ambiente de Modelagem Matemática. Para isso buscamos respostas a duas perguntas principais: Quais habilidades são necessárias aos alfabetizados cientificamente? e Como elas emergem em práticas de Modelagem Matemática? Por meio de pesquisa bibliográfica verificamos que tais habilidades surgem em complexidade crescente conforme ocorre a transição entre as etapas de Modelagem e conforme ocorre a participação efetiva dos estudantes nessas etapas. O estudo gerou um quadro de referência que pode ser consultado por professores interessados em promover Alfabetização Científica em ambiente de Modelagem Matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2017-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/533410.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p5-23.i5334 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 5 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-232318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/3532https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9426https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9425https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9427https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9428https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9429Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ednilson Sergio Ramalho deSanto, Adilson Oliveira do Espirito2017-12-13T10:01:57Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5334Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2017-12-13T10:01:57Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA EM AMBIENTE DE MODELAGEM MATEMÁTICA
title LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
spellingShingle LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
scientific literacy
mathematical modeling
science education
alfabetização científica
modelagem matemática
ensino de ciências.
title_short LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
title_full LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
title_fullStr LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
title_full_unstemmed LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
title_sort LITERACY SCIENTIFIC IN MODELING MATHEMATICS ENVIRONMENT
author Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
author_facet Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Santo, Adilson Oliveira do Espirito
author_role author
author2 Santo, Adilson Oliveira do Espirito
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Santo, Adilson Oliveira do Espirito
dc.subject.por.fl_str_mv scientific literacy
mathematical modeling
science education
alfabetização científica
modelagem matemática
ensino de ciências.
topic scientific literacy
mathematical modeling
science education
alfabetização científica
modelagem matemática
ensino de ciências.
description Discussions on Scientific Literacy have been common in Science teaching publications and some Mathematics Education. The literature review shows that few studies address this topic with Mathematical Modeling. Our goal is to discuss Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment. For this we seek answers to two main questions: What skills are needed to scientifically literate? and How they emerge in Mathematical Modeling practices? Through literature review we found that such skills arise in increasingly complex as the transition between the stages of Modeling and as the participation of students in these steps. The study generated a frame of reference that can be consulted by teachers interested in promoting Scientific Literacy in Mathematical Modeling environment.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334
10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p5-23.i5334
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334
identifier_str_mv 10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p5-23.i5334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/3532
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9426
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9425
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9427
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9428
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5334/9429
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 5 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 5-23
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814856708096