Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
DOI: | 10.26843/rencima.v8i3.1154 |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154 |
Resumo: | Modeling Theory believes that people create mental models to plan and guide their interactions with the physical world. However, mental models created from everyday life are generally incompatible with the conceptual models in classrom. Thus, argues that the fundamental problem in learning and understanding in science and mathematics is to coordinate mental models with conceptual models. Our goal is to present the basic assumptions of the Modeling Theory and Modeling Instruction. The main issue was to know how are the main foundations of this theory and how it has been applied in the classroom. This is a literature search to identify contributions to the teaching of science and math. We conclude that the Modeling Theory has important implications for science and mathematics education. |
id |
UCS-4_5e849bdcf5da968170bb189ee19cae35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1154 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
spelling |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics TeachingA Teoria da Modelagem de David Hestenes no Ensino de Ciências e MatemáticaTeoria da ModelagemModeling InstructionEnsino de CiênciasEnsino de MatemáticaModeling TheoryModeling InstructionScientific TeachingMathematical TeachingModeling Theory believes that people create mental models to plan and guide their interactions with the physical world. However, mental models created from everyday life are generally incompatible with the conceptual models in classrom. Thus, argues that the fundamental problem in learning and understanding in science and mathematics is to coordinate mental models with conceptual models. Our goal is to present the basic assumptions of the Modeling Theory and Modeling Instruction. The main issue was to know how are the main foundations of this theory and how it has been applied in the classroom. This is a literature search to identify contributions to the teaching of science and math. We conclude that the Modeling Theory has important implications for science and mathematics education.A Teoria da Modelagem considera que as pessoas criam modelos mentais para planejar e para guiar suas interações com o mundo real. Contudo, modelos mentais criados a partir de experiências da vida cotidiana geralmente são incompatíveis com os modelos conceituais da escola. Assim, sustenta-se que o problema fundamental na aprendizagem e na compreensão em ciências e em matemática é coordenar modelos mentais com modelos conceituais. Nosso objetivo é apresentar pressupostos básicos da Teoria da Modelagem, bem como sua aplicação por meio de uma didática conhecida como Modeling Instruction. A questão principal foi saber como são os fundamentos principais dessa teoria e como ela vem sendo aplicada em sala de aula. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica com a finalidade de identificar na literatura disponível contribuições sobre o assunto e levantar possibilidade e desafios para o ensino brasileiro de ciências e de matemática. Concluímos que a Teoria da Modelagem tem implicações importantes para a educação científica e matemática.Editora Cruzeiro do Sul2017-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/115410.26843/rencima.v8i3.1154Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 3 (2017): jul./set.; 21-402179-426X10.26843/rencima.v8i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/892https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/894https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ednilson Sergio Ramalho deEspirito Santo, Adilson Oliveira do2023-04-20T22:36:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1154Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:36:44Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching A Teoria da Modelagem de David Hestenes no Ensino de Ciências e Matemática |
title |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching |
spellingShingle |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Teoria da Modelagem Modeling Instruction Ensino de Ciências Ensino de Matemática Modeling Theory Modeling Instruction Scientific Teaching Mathematical Teaching Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Teoria da Modelagem Modeling Instruction Ensino de Ciências Ensino de Matemática Modeling Theory Modeling Instruction Scientific Teaching Mathematical Teaching |
title_short |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching |
title_full |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching |
title_fullStr |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching |
title_full_unstemmed |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching |
title_sort |
Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching |
author |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de |
author_facet |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Espirito Santo, Adilson Oliveira do Espirito Santo, Adilson Oliveira do |
author_role |
author |
author2 |
Espirito Santo, Adilson Oliveira do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de Espirito Santo, Adilson Oliveira do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da Modelagem Modeling Instruction Ensino de Ciências Ensino de Matemática Modeling Theory Modeling Instruction Scientific Teaching Mathematical Teaching |
topic |
Teoria da Modelagem Modeling Instruction Ensino de Ciências Ensino de Matemática Modeling Theory Modeling Instruction Scientific Teaching Mathematical Teaching |
description |
Modeling Theory believes that people create mental models to plan and guide their interactions with the physical world. However, mental models created from everyday life are generally incompatible with the conceptual models in classrom. Thus, argues that the fundamental problem in learning and understanding in science and mathematics is to coordinate mental models with conceptual models. Our goal is to present the basic assumptions of the Modeling Theory and Modeling Instruction. The main issue was to know how are the main foundations of this theory and how it has been applied in the classroom. This is a literature search to identify contributions to the teaching of science and math. We conclude that the Modeling Theory has important implications for science and mathematics education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154 10.26843/rencima.v8i3.1154 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v8i3.1154 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/892 https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/894 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 3 (2017): jul./set.; 21-40 2179-426X 10.26843/rencima.v8i3 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1822182888942075904 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26843/rencima.v8i3.1154 |