Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Espirito Santo, Adilson Oliveira do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154
Resumo: Modeling Theory believes that people create mental models to plan and guide their interactions with the physical world. However, mental models created from everyday life are generally incompatible with the conceptual models in classrom. Thus, argues that the fundamental problem in learning and understanding in science and mathematics is to coordinate mental models with conceptual models. Our goal is to present the basic assumptions of the Modeling Theory and Modeling Instruction. The main issue was to know how are the main foundations of this theory and how it has been applied in the classroom. This is a literature search to identify contributions to the teaching of science and math. We conclude that the Modeling Theory has important implications for science and mathematics education.
id UCS-4_5e849bdcf5da968170bb189ee19cae35
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1154
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics TeachingA Teoria da Modelagem de David Hestenes no Ensino de Ciências e MatemáticaTeoria da ModelagemModeling InstructionEnsino de CiênciasEnsino de MatemáticaModeling TheoryModeling InstructionScientific TeachingMathematical TeachingModeling Theory believes that people create mental models to plan and guide their interactions with the physical world. However, mental models created from everyday life are generally incompatible with the conceptual models in classrom. Thus, argues that the fundamental problem in learning and understanding in science and mathematics is to coordinate mental models with conceptual models. Our goal is to present the basic assumptions of the Modeling Theory and Modeling Instruction. The main issue was to know how are the main foundations of this theory and how it has been applied in the classroom. This is a literature search to identify contributions to the teaching of science and math. We conclude that the Modeling Theory has important implications for science and mathematics education.A Teoria da Modelagem considera que as pessoas criam modelos mentais para planejar e para guiar suas interações com o mundo real. Contudo, modelos mentais criados a partir de experiências da vida cotidiana geralmente são incompatíveis com os modelos conceituais da escola. Assim, sustenta-se que o problema fundamental na aprendizagem e na compreensão em ciências e em matemática é coordenar modelos mentais com modelos conceituais. Nosso objetivo é apresentar pressupostos básicos da Teoria da Modelagem, bem como sua aplicação por meio de uma didática conhecida como Modeling Instruction. A questão principal foi saber como são os fundamentos principais dessa teoria e como ela vem sendo aplicada em sala de aula. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica com a finalidade de identificar na literatura disponível contribuições sobre o assunto e levantar possibilidade e desafios para o ensino brasileiro de ciências e de matemática. Concluímos que a Teoria da Modelagem tem implicações importantes para a educação científica e matemática.Editora Cruzeiro do Sul2017-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/115410.26843/rencima.v8i3.1154Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 3 (2017): jul./set.; 21-402179-426X10.26843/rencima.v8i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/892https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/894https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ednilson Sergio Ramalho deEspirito Santo, Adilson Oliveira do2023-04-20T22:36:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1154Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:36:44Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
A Teoria da Modelagem de David Hestenes no Ensino de Ciências e Matemática
title Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
spellingShingle Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Teoria da Modelagem
Modeling Instruction
Ensino de Ciências
Ensino de Matemática
Modeling Theory
Modeling Instruction
Scientific Teaching
Mathematical Teaching
title_short Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
title_full Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
title_fullStr Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
title_full_unstemmed Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
title_sort Modeling Theory of David Hestenes in the Science and Mathematics Teaching
author Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
author_facet Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Espirito Santo, Adilson Oliveira do
author_role author
author2 Espirito Santo, Adilson Oliveira do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ednilson Sergio Ramalho de
Espirito Santo, Adilson Oliveira do
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Modelagem
Modeling Instruction
Ensino de Ciências
Ensino de Matemática
Modeling Theory
Modeling Instruction
Scientific Teaching
Mathematical Teaching
topic Teoria da Modelagem
Modeling Instruction
Ensino de Ciências
Ensino de Matemática
Modeling Theory
Modeling Instruction
Scientific Teaching
Mathematical Teaching
description Modeling Theory believes that people create mental models to plan and guide their interactions with the physical world. However, mental models created from everyday life are generally incompatible with the conceptual models in classrom. Thus, argues that the fundamental problem in learning and understanding in science and mathematics is to coordinate mental models with conceptual models. Our goal is to present the basic assumptions of the Modeling Theory and Modeling Instruction. The main issue was to know how are the main foundations of this theory and how it has been applied in the classroom. This is a literature search to identify contributions to the teaching of science and math. We conclude that the Modeling Theory has important implications for science and mathematics education.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154
10.26843/rencima.v8i3.1154
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v8i3.1154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/892
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1154/894
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 3 (2017): jul./set.; 21-40
2179-426X
10.26843/rencima.v8i3
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129663066112