CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Inês Angélica Andrade
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lando, Janice Cassia, Lima, Eliene Barbosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108
Resumo: In the 1960s, in Bahia, a group of mathematics teachers from higher and basic education developed a curriculum for mathematics teaching in secondary school, which was made possible, on an experimental basis, through handouts and textbooks in the classroom and later published and used on a larger scale. Thus, this article historically analyzed the proposal of the curricular program authored by the group of teachers from Bahia, materialized in the production of the Coleção Matemática Moderna [Modern Mathematics Collection] with mathematical and methodological knowledge guided by the international recommendations of the Modern Mathematics Movement, locally, historically situated and with a social dynamics that accommodated the different conceptions of mathematics teaching and learning processes. The legitimacy, in this period, of the constitution of experimental classes, made possible experiments and assessments of this mathematics curriculum in basic education schools in the city of Salvador, Bahia, Brazil.
id UFMT-5_abea8203a2e8e3e7e5f0caacb640f289
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13108
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIAPROGRAMA CURRICULAR PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS EN LOS 60 - SALVADOR/BAHIAPROGRAMA CURRICULAR PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA DÉCADA DE 1960 – SALVADOR/BAHIAMovimento da Matemática ModernaPrograma Curricular de MatemáticaExperimentações PedagógicasMovimiento de Matemática ModernaPrograma curricular de matemáticasExperimentos pedagógicosModern Mathematics MovementMathematics Curriculum ProgramPedagogical ExperimentsIn the 1960s, in Bahia, a group of mathematics teachers from higher and basic education developed a curriculum for mathematics teaching in secondary school, which was made possible, on an experimental basis, through handouts and textbooks in the classroom and later published and used on a larger scale. Thus, this article historically analyzed the proposal of the curricular program authored by the group of teachers from Bahia, materialized in the production of the Coleção Matemática Moderna [Modern Mathematics Collection] with mathematical and methodological knowledge guided by the international recommendations of the Modern Mathematics Movement, locally, historically situated and with a social dynamics that accommodated the different conceptions of mathematics teaching and learning processes. The legitimacy, in this period, of the constitution of experimental classes, made possible experiments and assessments of this mathematics curriculum in basic education schools in the city of Salvador, Bahia, Brazil.En la década de 1960, en Bahía, un grupo de profesores de matemáticas de educación superior y básica desarrolló un plan de estudios para la enseñanza de las matemáticas en la escuela secundaria, que fue posible, de manera experimental, a través de folletos y libros de texto en el aula y luego publicado y utilizado en una escala mayor. Así, este artículo analizó históricamente la propuesta del programa curricular elaborado por el grupo de profesores de Bahía, materializado en la producción de la Coleção Matemática Moderna [Colección Matemática Moderna] con conocimientos matemáticos y metodológicos guiados por las recomendaciones internacionales del Movimiento Matemática Moderna, local e históricamente situado y con una dinámica social que acomodó las diferentes concepciones de los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. La legitimidad, en este período, de la constitución de clases experimentales, hizo posibles experimentos y evaluaciones de este currículo de matemáticas en las escuelas de educación básica de la ciudad de Salvador, Bahía, Brasil.Na década de 1960, na Bahia, um grupo de professores de matemática tanto do ensino superior como da educação básica elaborou um programa curricular para o ensino de matemática no secundário, o qual foi viabilizado, em caráter experimental, por meio de apostilas e livros didáticos em sala de aula e, posteriormente, publicados e utilizados em maior escala. Assim, este artigo analisou historicamente a proposta do programa curricular de autoria do grupo de professores da Bahia, materializada na produção Coleção Matemática Moderna com saberes matemáticos e metodológicos norteados pelas recomendações internacionais do Movimento da Matemática Moderna, de forma local, historicamente situados e com uma dinâmica social que acomodou as diferentes concepções sobre os processos de ensino e de aprendizagem em matemática. A legitimidade, nesse período, de constituição de classes experimentais, possibilitou experimentações e avaliações desse programa curricular de matemática em escolas da educação básica, na cidade de Salvador, Bahia.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1310810.26571/reamec.v9i3.13108 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e210922318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/9989https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10564https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10565https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10566https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10568https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10567Copyright (c) 2021 Inês Angélica Andrade Freire, Janice Cassia Lando, Eliene Barbosa Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Inês Angélica AndradeLando, Janice CassiaLima, Eliene Barbosa2021-12-31T17:31:24Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13108Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-12-31T17:31:24Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
PROGRAMA CURRICULAR PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS EN LOS 60 - SALVADOR/BAHIA
PROGRAMA CURRICULAR PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA DÉCADA DE 1960 – SALVADOR/BAHIA
title CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
spellingShingle CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
Freire, Inês Angélica Andrade
Movimento da Matemática Moderna
Programa Curricular de Matemática
Experimentações Pedagógicas
Movimiento de Matemática Moderna
Programa curricular de matemáticas
Experimentos pedagógicos
Modern Mathematics Movement
Mathematics Curriculum Program
Pedagogical Experiments
title_short CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
title_full CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
title_fullStr CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
title_full_unstemmed CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
title_sort CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
author Freire, Inês Angélica Andrade
author_facet Freire, Inês Angélica Andrade
Lando, Janice Cassia
Lima, Eliene Barbosa
author_role author
author2 Lando, Janice Cassia
Lima, Eliene Barbosa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Inês Angélica Andrade
Lando, Janice Cassia
Lima, Eliene Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Movimento da Matemática Moderna
Programa Curricular de Matemática
Experimentações Pedagógicas
Movimiento de Matemática Moderna
Programa curricular de matemáticas
Experimentos pedagógicos
Modern Mathematics Movement
Mathematics Curriculum Program
Pedagogical Experiments
topic Movimento da Matemática Moderna
Programa Curricular de Matemática
Experimentações Pedagógicas
Movimiento de Matemática Moderna
Programa curricular de matemáticas
Experimentos pedagógicos
Modern Mathematics Movement
Mathematics Curriculum Program
Pedagogical Experiments
description In the 1960s, in Bahia, a group of mathematics teachers from higher and basic education developed a curriculum for mathematics teaching in secondary school, which was made possible, on an experimental basis, through handouts and textbooks in the classroom and later published and used on a larger scale. Thus, this article historically analyzed the proposal of the curricular program authored by the group of teachers from Bahia, materialized in the production of the Coleção Matemática Moderna [Modern Mathematics Collection] with mathematical and methodological knowledge guided by the international recommendations of the Modern Mathematics Movement, locally, historically situated and with a social dynamics that accommodated the different conceptions of mathematics teaching and learning processes. The legitimacy, in this period, of the constitution of experimental classes, made possible experiments and assessments of this mathematics curriculum in basic education schools in the city of Salvador, Bahia, Brazil.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108
10.26571/reamec.v9i3.13108
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v9i3.13108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/9989
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10564
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10565
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10566
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10568
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10567
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Inês Angélica Andrade Freire, Janice Cassia Lando, Eliene Barbosa Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Inês Angélica Andrade Freire, Janice Cassia Lando, Eliene Barbosa Lima
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817056620544