CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108 |
Resumo: | In the 1960s, in Bahia, a group of mathematics teachers from higher and basic education developed a curriculum for mathematics teaching in secondary school, which was made possible, on an experimental basis, through handouts and textbooks in the classroom and later published and used on a larger scale. Thus, this article historically analyzed the proposal of the curricular program authored by the group of teachers from Bahia, materialized in the production of the Coleção Matemática Moderna [Modern Mathematics Collection] with mathematical and methodological knowledge guided by the international recommendations of the Modern Mathematics Movement, locally, historically situated and with a social dynamics that accommodated the different conceptions of mathematics teaching and learning processes. The legitimacy, in this period, of the constitution of experimental classes, made possible experiments and assessments of this mathematics curriculum in basic education schools in the city of Salvador, Bahia, Brazil. |
id |
UFMT-5_abea8203a2e8e3e7e5f0caacb640f289 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13108 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIAPROGRAMA CURRICULAR PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS EN LOS 60 - SALVADOR/BAHIAPROGRAMA CURRICULAR PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA DÉCADA DE 1960 – SALVADOR/BAHIAMovimento da Matemática ModernaPrograma Curricular de MatemáticaExperimentações PedagógicasMovimiento de Matemática ModernaPrograma curricular de matemáticasExperimentos pedagógicosModern Mathematics MovementMathematics Curriculum ProgramPedagogical ExperimentsIn the 1960s, in Bahia, a group of mathematics teachers from higher and basic education developed a curriculum for mathematics teaching in secondary school, which was made possible, on an experimental basis, through handouts and textbooks in the classroom and later published and used on a larger scale. Thus, this article historically analyzed the proposal of the curricular program authored by the group of teachers from Bahia, materialized in the production of the Coleção Matemática Moderna [Modern Mathematics Collection] with mathematical and methodological knowledge guided by the international recommendations of the Modern Mathematics Movement, locally, historically situated and with a social dynamics that accommodated the different conceptions of mathematics teaching and learning processes. The legitimacy, in this period, of the constitution of experimental classes, made possible experiments and assessments of this mathematics curriculum in basic education schools in the city of Salvador, Bahia, Brazil.En la década de 1960, en Bahía, un grupo de profesores de matemáticas de educación superior y básica desarrolló un plan de estudios para la enseñanza de las matemáticas en la escuela secundaria, que fue posible, de manera experimental, a través de folletos y libros de texto en el aula y luego publicado y utilizado en una escala mayor. Así, este artículo analizó históricamente la propuesta del programa curricular elaborado por el grupo de profesores de Bahía, materializado en la producción de la Coleção Matemática Moderna [Colección Matemática Moderna] con conocimientos matemáticos y metodológicos guiados por las recomendaciones internacionales del Movimiento Matemática Moderna, local e históricamente situado y con una dinámica social que acomodó las diferentes concepciones de los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. La legitimidad, en este período, de la constitución de clases experimentales, hizo posibles experimentos y evaluaciones de este currículo de matemáticas en las escuelas de educación básica de la ciudad de Salvador, Bahía, Brasil.Na década de 1960, na Bahia, um grupo de professores de matemática tanto do ensino superior como da educação básica elaborou um programa curricular para o ensino de matemática no secundário, o qual foi viabilizado, em caráter experimental, por meio de apostilas e livros didáticos em sala de aula e, posteriormente, publicados e utilizados em maior escala. Assim, este artigo analisou historicamente a proposta do programa curricular de autoria do grupo de professores da Bahia, materializada na produção Coleção Matemática Moderna com saberes matemáticos e metodológicos norteados pelas recomendações internacionais do Movimento da Matemática Moderna, de forma local, historicamente situados e com uma dinâmica social que acomodou as diferentes concepções sobre os processos de ensino e de aprendizagem em matemática. A legitimidade, nesse período, de constituição de classes experimentais, possibilitou experimentações e avaliações desse programa curricular de matemática em escolas da educação básica, na cidade de Salvador, Bahia.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2021-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1310810.26571/reamec.v9i3.13108 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e210922318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/9989https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10564https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10565https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10566https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10568https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10567Copyright (c) 2021 Inês Angélica Andrade Freire, Janice Cassia Lando, Eliene Barbosa Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Inês Angélica AndradeLando, Janice CassiaLima, Eliene Barbosa2021-12-31T17:31:24Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13108Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2021-12-31T17:31:24Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA PROGRAMA CURRICULAR PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS EN LOS 60 - SALVADOR/BAHIA PROGRAMA CURRICULAR PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA DÉCADA DE 1960 – SALVADOR/BAHIA |
title |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA |
spellingShingle |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA Freire, Inês Angélica Andrade Movimento da Matemática Moderna Programa Curricular de Matemática Experimentações Pedagógicas Movimiento de Matemática Moderna Programa curricular de matemáticas Experimentos pedagógicos Modern Mathematics Movement Mathematics Curriculum Program Pedagogical Experiments |
title_short |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA |
title_full |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA |
title_fullStr |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA |
title_full_unstemmed |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA |
title_sort |
CURRICULUM PROGRAM FOR MATHEMATICS TEACHING IN THE 1960'S – SALVADOR/BAHIA |
author |
Freire, Inês Angélica Andrade |
author_facet |
Freire, Inês Angélica Andrade Lando, Janice Cassia Lima, Eliene Barbosa |
author_role |
author |
author2 |
Lando, Janice Cassia Lima, Eliene Barbosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freire, Inês Angélica Andrade Lando, Janice Cassia Lima, Eliene Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Movimento da Matemática Moderna Programa Curricular de Matemática Experimentações Pedagógicas Movimiento de Matemática Moderna Programa curricular de matemáticas Experimentos pedagógicos Modern Mathematics Movement Mathematics Curriculum Program Pedagogical Experiments |
topic |
Movimento da Matemática Moderna Programa Curricular de Matemática Experimentações Pedagógicas Movimiento de Matemática Moderna Programa curricular de matemáticas Experimentos pedagógicos Modern Mathematics Movement Mathematics Curriculum Program Pedagogical Experiments |
description |
In the 1960s, in Bahia, a group of mathematics teachers from higher and basic education developed a curriculum for mathematics teaching in secondary school, which was made possible, on an experimental basis, through handouts and textbooks in the classroom and later published and used on a larger scale. Thus, this article historically analyzed the proposal of the curricular program authored by the group of teachers from Bahia, materialized in the production of the Coleção Matemática Moderna [Modern Mathematics Collection] with mathematical and methodological knowledge guided by the international recommendations of the Modern Mathematics Movement, locally, historically situated and with a social dynamics that accommodated the different conceptions of mathematics teaching and learning processes. The legitimacy, in this period, of the constitution of experimental classes, made possible experiments and assessments of this mathematics curriculum in basic education schools in the city of Salvador, Bahia, Brazil. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108 10.26571/reamec.v9i3.13108 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v9i3.13108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/9989 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10564 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10565 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10566 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10568 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13108/10567 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Inês Angélica Andrade Freire, Janice Cassia Lando, Eliene Barbosa Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Inês Angélica Andrade Freire, Janice Cassia Lando, Eliene Barbosa Lima https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 9 Núm. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 9 n. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 9 No. 3 (2021): Setembro a dezembro de 2021; e21092 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817056620544 |