READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jane Aparecida
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Sheila Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884
Resumo: This work aimed to identify the reading practices of science teachers from municipal and state networks in the cities of Mariana and Ouro Preto - MG, through a qualitative and quantitative research. Data collection was carried out, at first, through the application of questionnaires distributed to 20 public school teachers. In addition, a class fragment of a teacher's reading mediation was analyzed. The results show that photocopied exercises are very present in the classroom and the reading of didactic texts is carried out without teachers using didactic strategies that science texts require. In this sense, the purpose of the texts does not lead students to understand the contents and dialogue in science classes.
id UFMT-5_bd2a6f7281c3b126a5bbc4986422d1d1
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14884
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERSPRÁCTICAS DE LECTURA DE PROFESORES DE CIENCIAS DE LA ESCUELA PRIMARIAPRÁTICAS DE LEITURA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTALPrácticas lectorasMediaciónClases de cienciasPráticas de leituraMediaçãoAulas de CiênciasReading practicesMediationScience classesThis work aimed to identify the reading practices of science teachers from municipal and state networks in the cities of Mariana and Ouro Preto - MG, through a qualitative and quantitative research. Data collection was carried out, at first, through the application of questionnaires distributed to 20 public school teachers. In addition, a class fragment of a teacher's reading mediation was analyzed. The results show that photocopied exercises are very present in the classroom and the reading of didactic texts is carried out without teachers using didactic strategies that science texts require. In this sense, the purpose of the texts does not lead students to understand the contents and dialogue in science classes.Este estudio tuvo como objetivo identificar las prácticas de lectura de los profesores de Ciencias de las escuelas municipales y estaduales de los municipios de Mariana y Ouro Preto - MG. La recolección de datos se realizó a través de la aplicación de cuestionarios distribuidos a 20 docentes de escuelas públicas. Además, se analizó un fragmento de la clase de mediación lectora de un docente. Los resultados muestran que los ejercicios fotocopiados están muy presentes en el aula y la lectura de textos didácticos se realiza sin que los docentes utilicen las estrategias didácticas que requieren los textos de ciencias. En este sentido, la finalidad de los textos no conduce a los estudiantes a comprender los contenidos y dialogar en las clases de Ciencias.Este trabalho objetivou identificar as práticas de leitura de professores de Ciências das redes municipal e estadual das cidades de Mariana e Ouro Preto - MG por meio de uma pesquisa quali-quantitativa. A coleta de dados foi realizada, em um primeiro momento, por intermédio da aplicação de questionários distribuídos a 20 professores de escolas públicas. Além disso, um fragmento de aula da mediação de leitura de uma professora foi analisado. Os resultados evidenciam que os exercícios fotocopiados estão muito presentes na sala de aula e a leitura de textos didáticos é realizada sem que os professores utilizem estratégias didáticas que os textos de ciências exigem. Nesse sentido, o propósito dos textos não leva os estudantes à compreensão dos conteúdos e dialogia nas aulas de Ciências.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1488410.26571/reamec.v11i1.14884 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230612318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884/12959Copyright (c) 2023 Jane Aparecida Oliveira, Sheila Alves Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jane Aparecida Almeida, Sheila Alves2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14884Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
PRÁCTICAS DE LECTURA DE PROFESORES DE CIENCIAS DE LA ESCUELA PRIMARIA
PRÁTICAS DE LEITURA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL
title READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
spellingShingle READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
Oliveira, Jane Aparecida
Prácticas lectoras
Mediación
Clases de ciencias
Práticas de leitura
Mediação
Aulas de Ciências
Reading practices
Mediation
Science classes
title_short READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
title_full READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
title_fullStr READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
title_full_unstemmed READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
title_sort READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
author Oliveira, Jane Aparecida
author_facet Oliveira, Jane Aparecida
Almeida, Sheila Alves
author_role author
author2 Almeida, Sheila Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jane Aparecida
Almeida, Sheila Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Prácticas lectoras
Mediación
Clases de ciencias
Práticas de leitura
Mediação
Aulas de Ciências
Reading practices
Mediation
Science classes
topic Prácticas lectoras
Mediación
Clases de ciencias
Práticas de leitura
Mediação
Aulas de Ciências
Reading practices
Mediation
Science classes
description This work aimed to identify the reading practices of science teachers from municipal and state networks in the cities of Mariana and Ouro Preto - MG, through a qualitative and quantitative research. Data collection was carried out, at first, through the application of questionnaires distributed to 20 public school teachers. In addition, a class fragment of a teacher's reading mediation was analyzed. The results show that photocopied exercises are very present in the classroom and the reading of didactic texts is carried out without teachers using didactic strategies that science texts require. In this sense, the purpose of the texts does not lead students to understand the contents and dialogue in science classes.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884
10.26571/reamec.v11i1.14884
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.14884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884/12959
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Jane Aparecida Oliveira, Sheila Alves Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Jane Aparecida Oliveira, Sheila Alves Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814094393344