READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884 |
Resumo: | This work aimed to identify the reading practices of science teachers from municipal and state networks in the cities of Mariana and Ouro Preto - MG, through a qualitative and quantitative research. Data collection was carried out, at first, through the application of questionnaires distributed to 20 public school teachers. In addition, a class fragment of a teacher's reading mediation was analyzed. The results show that photocopied exercises are very present in the classroom and the reading of didactic texts is carried out without teachers using didactic strategies that science texts require. In this sense, the purpose of the texts does not lead students to understand the contents and dialogue in science classes. |
id |
UFMT-5_bd2a6f7281c3b126a5bbc4986422d1d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14884 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERSPRÁCTICAS DE LECTURA DE PROFESORES DE CIENCIAS DE LA ESCUELA PRIMARIAPRÁTICAS DE LEITURA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTALPrácticas lectorasMediaciónClases de cienciasPráticas de leituraMediaçãoAulas de CiênciasReading practicesMediationScience classesThis work aimed to identify the reading practices of science teachers from municipal and state networks in the cities of Mariana and Ouro Preto - MG, through a qualitative and quantitative research. Data collection was carried out, at first, through the application of questionnaires distributed to 20 public school teachers. In addition, a class fragment of a teacher's reading mediation was analyzed. The results show that photocopied exercises are very present in the classroom and the reading of didactic texts is carried out without teachers using didactic strategies that science texts require. In this sense, the purpose of the texts does not lead students to understand the contents and dialogue in science classes.Este estudio tuvo como objetivo identificar las prácticas de lectura de los profesores de Ciencias de las escuelas municipales y estaduales de los municipios de Mariana y Ouro Preto - MG. La recolección de datos se realizó a través de la aplicación de cuestionarios distribuidos a 20 docentes de escuelas públicas. Además, se analizó un fragmento de la clase de mediación lectora de un docente. Los resultados muestran que los ejercicios fotocopiados están muy presentes en el aula y la lectura de textos didácticos se realiza sin que los docentes utilicen las estrategias didácticas que requieren los textos de ciencias. En este sentido, la finalidad de los textos no conduce a los estudiantes a comprender los contenidos y dialogar en las clases de Ciencias.Este trabalho objetivou identificar as práticas de leitura de professores de Ciências das redes municipal e estadual das cidades de Mariana e Ouro Preto - MG por meio de uma pesquisa quali-quantitativa. A coleta de dados foi realizada, em um primeiro momento, por intermédio da aplicação de questionários distribuídos a 20 professores de escolas públicas. Além disso, um fragmento de aula da mediação de leitura de uma professora foi analisado. Os resultados evidenciam que os exercícios fotocopiados estão muito presentes na sala de aula e a leitura de textos didáticos é realizada sem que os professores utilizem estratégias didáticas que os textos de ciências exigem. Nesse sentido, o propósito dos textos não leva os estudantes à compreensão dos conteúdos e dialogia nas aulas de Ciências.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1488410.26571/reamec.v11i1.14884 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230612318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884/12959Copyright (c) 2023 Jane Aparecida Oliveira, Sheila Alves Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jane Aparecida Almeida, Sheila Alves2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14884Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS PRÁCTICAS DE LECTURA DE PROFESORES DE CIENCIAS DE LA ESCUELA PRIMARIA PRÁTICAS DE LEITURA DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS |
spellingShingle |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS Oliveira, Jane Aparecida Prácticas lectoras Mediación Clases de ciencias Práticas de leitura Mediação Aulas de Ciências Reading practices Mediation Science classes |
title_short |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS |
title_full |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS |
title_fullStr |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS |
title_full_unstemmed |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS |
title_sort |
READING PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL SCIENCE TEACHERS |
author |
Oliveira, Jane Aparecida |
author_facet |
Oliveira, Jane Aparecida Almeida, Sheila Alves |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Sheila Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jane Aparecida Almeida, Sheila Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prácticas lectoras Mediación Clases de ciencias Práticas de leitura Mediação Aulas de Ciências Reading practices Mediation Science classes |
topic |
Prácticas lectoras Mediación Clases de ciencias Práticas de leitura Mediação Aulas de Ciências Reading practices Mediation Science classes |
description |
This work aimed to identify the reading practices of science teachers from municipal and state networks in the cities of Mariana and Ouro Preto - MG, through a qualitative and quantitative research. Data collection was carried out, at first, through the application of questionnaires distributed to 20 public school teachers. In addition, a class fragment of a teacher's reading mediation was analyzed. The results show that photocopied exercises are very present in the classroom and the reading of didactic texts is carried out without teachers using didactic strategies that science texts require. In this sense, the purpose of the texts does not lead students to understand the contents and dialogue in science classes. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884 10.26571/reamec.v11i1.14884 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.14884 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14884/12959 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jane Aparecida Oliveira, Sheila Alves Almeida https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Jane Aparecida Oliveira, Sheila Alves Almeida https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23061 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814094393344 |