THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Virginia Roters da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lorenzetti, Leonir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5922
Resumo: The present work analyzed the characteristics and contributions of Conceptual Maps for Science Education, presented in the Proceedings of the National Research Meeting in Science Education - ENPEC, from 1997 to 2015. The methodology used was the documentary research, which located forty and three works in total, twenty-two involving Basic Education. The analysis of each article considered the problem, the objectives, the type of Map, the methodology, the promotion proposals and the contributions to Science Education. The results indicate that the use of Conceptual Maps in Basic Education, mainly in Elementary Education, is an activity still little explored, however, the works that deal with the theme bring contributions and show the potential of its use as a work proposal for a more apprenticeship. significant.
id UFMT-5_df0ba138c14e185183d6eb27e63a5f0f
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5922
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATIONA UTILIZAÇÃO DOS MAPAS CONCEITUAIS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIASScience educationconceptual mapbasic educationEducação em ciênciasmapa conceitualeducação básica.The present work analyzed the characteristics and contributions of Conceptual Maps for Science Education, presented in the Proceedings of the National Research Meeting in Science Education - ENPEC, from 1997 to 2015. The methodology used was the documentary research, which located forty and three works in total, twenty-two involving Basic Education. The analysis of each article considered the problem, the objectives, the type of Map, the methodology, the promotion proposals and the contributions to Science Education. The results indicate that the use of Conceptual Maps in Basic Education, mainly in Elementary Education, is an activity still little explored, however, the works that deal with the theme bring contributions and show the potential of its use as a work proposal for a more apprenticeship. significant.O presente trabalho analisou as características e contribuições dos Mapas Conceituais para a Educação em Ciências, apresentados nas Atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC, no período de 1997 a 2015. A metodologia utilizada foi a pesquisa documental, que localizou quarenta e três trabalhos no total, sendo vinte e dois envolvendo a Educação Básica. A análise de cada artigo considerou o problema, os objetivos, o tipo de Mapa, a metodologia, as propostas de promoção e as contribuições para a Educação em Ciências. Os resultados indicam que o uso dos Mapas Conceituais na Educação Básica, principalmente no Ensino Fundamental, é uma atividade ainda pouco explorada, porém, os trabalhos que tratam do tema trazem contribuições e mostram o potencial do seu uso como proposta de trabalho para uma aprendizagem mais significativa.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2018-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/592210.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p43-64.i5922 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 6 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 43-64REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 6 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 43-64REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 6 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 43-642318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5922/pdfCopyright (c) 2018 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Virginia Roters daLorenzetti, Leonir2019-10-22T16:29:17Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5922Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2019-10-22T16:29:17Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
A UTILIZAÇÃO DOS MAPAS CONCEITUAIS NA PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS
title THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
spellingShingle THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
Silva, Virginia Roters da
Science education
conceptual map
basic education
Educação em ciências
mapa conceitual
educação básica.
title_short THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_full THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_fullStr THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_full_unstemmed THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
title_sort THE USE OF CONCEPTUAL MAPS IN RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION
author Silva, Virginia Roters da
author_facet Silva, Virginia Roters da
Lorenzetti, Leonir
author_role author
author2 Lorenzetti, Leonir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Virginia Roters da
Lorenzetti, Leonir
dc.subject.por.fl_str_mv Science education
conceptual map
basic education
Educação em ciências
mapa conceitual
educação básica.
topic Science education
conceptual map
basic education
Educação em ciências
mapa conceitual
educação básica.
description The present work analyzed the characteristics and contributions of Conceptual Maps for Science Education, presented in the Proceedings of the National Research Meeting in Science Education - ENPEC, from 1997 to 2015. The methodology used was the documentary research, which located forty and three works in total, twenty-two involving Basic Education. The analysis of each article considered the problem, the objectives, the type of Map, the methodology, the promotion proposals and the contributions to Science Education. The results indicate that the use of Conceptual Maps in Basic Education, mainly in Elementary Education, is an activity still little explored, however, the works that deal with the theme bring contributions and show the potential of its use as a work proposal for a more apprenticeship. significant.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5922
10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p43-64.i5922
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5922
identifier_str_mv 10.26571/REAMEC.a2018.v6.n1.p43-64.i5922
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5922/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 6 Núm. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 43-64
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 6 n. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 43-64
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 6 No. 1 (2018): Janeiro a Junho de 2018; 43-64
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174815231049728