Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Evangelista, Tatiane da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sales, André Barros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419
Resumo: This article presents a research carried out with 92 university students from the Engineering course at the University of Brasília with the main objective of evaluating the use of Conceptual Maps as a didactic resource in the teaching of Ordinary Differential Equations based on Ausubelian theory, which consists in the acquisition of human knowledge through a hierarchical organization of concepts. The results safely revealed that the Concept Maps significantly influenced the learning of the university content explored. The experience proved to be a strategy with perspectives to improve educational practices, serving as a pedagogical tool for the advancement of investigations about the teaching and learning processes in the university academic universe.
id UFMG-24_fd5d81272712cc991b53c2145f6a9e02
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35419
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential EquationsPercepción y sugerencia del uso de mapas conceptuales en ecuaciones diferenciales ordinariasPercepção e sugestão do uso de mapas conceituais em equações diferenciais ordináriasmapa conceitualaprendizagem significativaensino superiorconceptual mapmeaningful learninghigher educationmapa conceptualaprendizaje significativoenseñanza superiorThis article presents a research carried out with 92 university students from the Engineering course at the University of Brasília with the main objective of evaluating the use of Conceptual Maps as a didactic resource in the teaching of Ordinary Differential Equations based on Ausubelian theory, which consists in the acquisition of human knowledge through a hierarchical organization of concepts. The results safely revealed that the Concept Maps significantly influenced the learning of the university content explored. The experience proved to be a strategy with perspectives to improve educational practices, serving as a pedagogical tool for the advancement of investigations about the teaching and learning processes in the university academic universe.Este artículo presenta una investigación realizada con 92 estudiantes universitarios de la carrera de Ingeniería de la Universidad de Brasilia con el objetivo principal de evaluar el uso de mapas conceptuales como recurso didáctico en la enseñanza de ecuaciones diferenciales ordinarias basadas en la teoría ausubeliana, que consiste en la adquisición de conocimiento humano a través de una organización jerárquica de conceptos. Los resultados revelaron con seguridad que los mapas conceptuales influyeron significativamente en el aprendizaje del contenido universitario explorado. La experiencia resultó ser una estrategia con perspectivas de mejora de las prácticas educativas, sirviendo como herramienta pedagógica para el avance de las investigaciones sobre los procesos de enseñanza y aprendizaje en el universo académico universitario.Este artigo apresenta uma pesquisa realizada com 92 discentes universitários dos cursos de Engenharia da Universidade de Brasília, com o objetivo principal de avaliar o uso de mapas conceituais como recurso didático no ensino de equações diferenciais ordinárias, com base na teoria ausubeliana, que consiste na aquisição do conhecimento pelo ser humano por meio de uma organização hierárquica dos conceitos. Os resultados revelaram, de forma segura, que os mapas conceituais influenciaram significativamente na aprendizagem do conteúdo universitário explorado. A experiência mostrou ser estratégica, na perspectiva de melhorar as práticas educativas, indicando o uso de mapas conceituais como ferramenta pedagógica para o avanço das investigações acerca dos processos de ensino e aprendizagem no universo acadêmico universitário.Universidade Federal de Minas Gerais2022-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3541910.35699/2237-5864.2022.35419Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419/30316https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419/30484Copyright (c) 2022 André Barros de Sales, Tatiane da Silva Evangelistahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Evangelista, Tatiane da Silva Sales, André Barros de 2022-12-14T17:05:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35419Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
Percepción y sugerencia del uso de mapas conceptuales en ecuaciones diferenciales ordinarias
Percepção e sugestão do uso de mapas conceituais em equações diferenciais ordinárias
title Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
spellingShingle Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
Evangelista, Tatiane da Silva
mapa conceitual
aprendizagem significativa
ensino superior
conceptual map
meaningful learning
higher education
mapa conceptual
aprendizaje significativo
enseñanza superior
title_short Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
title_full Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
title_fullStr Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
title_full_unstemmed Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
title_sort Perception and suggestion of the use of Concept Maps in Ordinary Differential Equations
author Evangelista, Tatiane da Silva
author_facet Evangelista, Tatiane da Silva
Sales, André Barros de
author_role author
author2 Sales, André Barros de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Evangelista, Tatiane da Silva
Sales, André Barros de
dc.subject.por.fl_str_mv mapa conceitual
aprendizagem significativa
ensino superior
conceptual map
meaningful learning
higher education
mapa conceptual
aprendizaje significativo
enseñanza superior
topic mapa conceitual
aprendizagem significativa
ensino superior
conceptual map
meaningful learning
higher education
mapa conceptual
aprendizaje significativo
enseñanza superior
description This article presents a research carried out with 92 university students from the Engineering course at the University of Brasília with the main objective of evaluating the use of Conceptual Maps as a didactic resource in the teaching of Ordinary Differential Equations based on Ausubelian theory, which consists in the acquisition of human knowledge through a hierarchical organization of concepts. The results safely revealed that the Concept Maps significantly influenced the learning of the university content explored. The experience proved to be a strategy with perspectives to improve educational practices, serving as a pedagogical tool for the advancement of investigations about the teaching and learning processes in the university academic universe.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419
10.35699/2237-5864.2022.35419
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.35419
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419/30316
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35419/30484
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 André Barros de Sales, Tatiane da Silva Evangelista
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 André Barros de Sales, Tatiane da Silva Evangelista
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637552992256