ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335 |
Resumo: | This research is a theoretical construction that aims to reflect on the Role-playing Game (RPG) as a methodology for teaching mathematical concepts, with Basic Education students as its target audience. We utilized as a research environment the catalog of theses and dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) platform, searching for the expression 'RPG' and its variations. We added filters for 'exact sciences' and 'mathematics' to refine the results. In this way we were able to identify six publications that address the theme of RPG for teaching mathematics in their title or summary. The research analyzes received a qualitative treatment, through a critical reading. The presented research outlines methodological characteristics that positively situate RPG in the organization of pedagogical proposals for teaching mathematics. |
id |
UFMT-5_e18bb1a9713cb0543706b8e9b53bedd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16335 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)JUEGO DE ROL PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS: UNA REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA EN LA INVESTIGACIÓN STRICTO SENSUROLE-PLAYING GAME PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA EM PESQUISAS STRICTO SENSURole-playing GameRPGEnsino de MatemáticaLevantamento bibliográficoJuego de rolEnseñanza de MatemáticasEstudio bibliográficoRPG gameRPGTeaching MathematicsBibliographic surveyThis research is a theoretical construction that aims to reflect on the Role-playing Game (RPG) as a methodology for teaching mathematical concepts, with Basic Education students as its target audience. We utilized as a research environment the catalog of theses and dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) platform, searching for the expression 'RPG' and its variations. We added filters for 'exact sciences' and 'mathematics' to refine the results. In this way we were able to identify six publications that address the theme of RPG for teaching mathematics in their title or summary. The research analyzes received a qualitative treatment, through a critical reading. The presented research outlines methodological characteristics that positively situate RPG in the organization of pedagogical proposals for teaching mathematics.Esta investigación es una construcción teórica que busca reflexionar sobre el Juego de Rol (RPG) como metodología de enseñanza de objetos del conocimiento matemático, teniendo como público objetivo a los estudiantes de Educación Básica. Se ha utilizado como entorno de investigación el catálogo de tesis y disertaciones de la plataforma Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES), buscando la expresión “RPG” y sus variaciones, sumados a los filtros “ciencias exactas” y 'matemáticas', para que pudiéramos perfeccionar los resultados. Así, de esta manera hemos podido encontrar seis publicaciones que abordan en su título, o resumen, la temática de los RPG para la enseñanza de las matemáticas. Los análisis de la investigación han recibido un tratamiento cualitativo, a través de una lectura crítica. La investigación presentada nos enseña características metodológicas que sitúan positivamente al RPG en la organización de propuestas pedagógicas para la enseñanza de las matemáticas.A presente pesquisa é uma construção teórica que busca refletir sobre o Role-playing Game (RPG) como metodologia para o ensino de objetos de conhecimentos matemáticos, tendo como público-alvo estudantes da Educação Básica. Utilizamos como ambiente de pesquisa o catálogo de teses e dissertações da plataforma de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), em busca da expressão “RPG” e suas variações, somada aos filtros “ciências exatas” e “matemática” para podermos refinar os resultados. Assim, desse modo conseguimos encontrar seis publicações que abordam em seu título, ou resumo, a temática do RPG para o ensino da matemática. As análises das pesquisas receberam um tratamento qualitativo, por meio de uma leitura crítica. As pesquisas encontradas apresentam características metodológicas que situam positivamente o RPG na organização de propostas pedagógicas para o ensino da matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1633510.26571/reamec.v12.16335 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240162318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335/13375Copyright (c) 2024 Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro Mendes, Renata Gomes de Oliveira, Mauro Guterres Barbosa, Rayane de Jesus Santos Melohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Rodrigo Jorge Paixão PinheiroOliveira, Renata Gomes deBarbosa, Mauro GuterresMelo, Rayane de Jesus Santos2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16335Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) JUEGO DE ROL PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS: UNA REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA EN LA INVESTIGACIÓN STRICTO SENSU ROLE-PLAYING GAME PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA EM PESQUISAS STRICTO SENSU |
title |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) |
spellingShingle |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro Role-playing Game RPG Ensino de Matemática Levantamento bibliográfico Juego de rol Enseñanza de Matemáticas Estudio bibliográfico RPG game RPG Teaching Mathematics Bibliographic survey |
title_short |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) |
title_full |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) |
title_fullStr |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) |
title_full_unstemmed |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) |
title_sort |
ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH) |
author |
Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro |
author_facet |
Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro Oliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro Guterres Melo, Rayane de Jesus Santos |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro Guterres Melo, Rayane de Jesus Santos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro Oliveira, Renata Gomes de Barbosa, Mauro Guterres Melo, Rayane de Jesus Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Role-playing Game RPG Ensino de Matemática Levantamento bibliográfico Juego de rol Enseñanza de Matemáticas Estudio bibliográfico RPG game RPG Teaching Mathematics Bibliographic survey |
topic |
Role-playing Game RPG Ensino de Matemática Levantamento bibliográfico Juego de rol Enseñanza de Matemáticas Estudio bibliográfico RPG game RPG Teaching Mathematics Bibliographic survey |
description |
This research is a theoretical construction that aims to reflect on the Role-playing Game (RPG) as a methodology for teaching mathematical concepts, with Basic Education students as its target audience. We utilized as a research environment the catalog of theses and dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) platform, searching for the expression 'RPG' and its variations. We added filters for 'exact sciences' and 'mathematics' to refine the results. In this way we were able to identify six publications that address the theme of RPG for teaching mathematics in their title or summary. The research analyzes received a qualitative treatment, through a critical reading. The presented research outlines methodological characteristics that positively situate RPG in the organization of pedagogical proposals for teaching mathematics. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335 10.26571/reamec.v12.16335 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v12.16335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335/13375 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814261116928 |