ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Oliveira, Renata Gomes de, Barbosa, Mauro Guterres, Melo, Rayane de Jesus Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335
Resumo: This research is a theoretical construction that aims to reflect on the Role-playing Game (RPG) as a methodology for teaching mathematical concepts, with Basic Education students as its target audience. We utilized as a research environment the catalog of theses and dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) platform, searching for the expression 'RPG' and its variations. We added filters for 'exact sciences' and 'mathematics' to refine the results. In this way we were able to identify six publications that address the theme of RPG for teaching mathematics in their title or summary. The research analyzes received a qualitative treatment, through a critical reading. The presented research outlines methodological characteristics that positively situate RPG in the organization of pedagogical proposals for teaching mathematics.
id UFMT-5_e18bb1a9713cb0543706b8e9b53bedd8
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16335
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)JUEGO DE ROL PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS: UNA REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA EN LA INVESTIGACIÓN STRICTO SENSUROLE-PLAYING GAME PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA EM PESQUISAS STRICTO SENSURole-playing GameRPGEnsino de MatemáticaLevantamento bibliográficoJuego de rolEnseñanza de MatemáticasEstudio bibliográficoRPG gameRPGTeaching MathematicsBibliographic surveyThis research is a theoretical construction that aims to reflect on the Role-playing Game (RPG) as a methodology for teaching mathematical concepts, with Basic Education students as its target audience. We utilized as a research environment the catalog of theses and dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) platform, searching for the expression 'RPG' and its variations. We added filters for 'exact sciences' and 'mathematics' to refine the results. In this way we were able to identify six publications that address the theme of RPG for teaching mathematics in their title or summary. The research analyzes received a qualitative treatment, through a critical reading. The presented research outlines methodological characteristics that positively situate RPG in the organization of pedagogical proposals for teaching mathematics.Esta investigación es una construcción teórica que busca reflexionar sobre el Juego de Rol (RPG) como metodología de enseñanza de objetos del conocimiento matemático, teniendo como público objetivo a los estudiantes de Educación Básica. Se ha utilizado como entorno de investigación el catálogo de tesis y disertaciones de la plataforma Coordinación de Perfeccionamiento del Personal de Educación Superior (CAPES), buscando la expresión “RPG” y sus variaciones, sumados a los filtros “ciencias exactas” y 'matemáticas', para que pudiéramos perfeccionar los resultados. Así, de esta manera hemos podido encontrar seis publicaciones que abordan en su título, o resumen, la temática de los RPG para la enseñanza de las matemáticas. Los análisis de la investigación han recibido un tratamiento cualitativo, a través de una lectura crítica. La investigación presentada nos enseña características metodológicas que sitúan positivamente al RPG en la organización de propuestas pedagógicas para la enseñanza de las matemáticas.A presente pesquisa é uma construção teórica que busca refletir sobre o Role-playing Game (RPG) como metodologia para o ensino de objetos de conhecimentos matemáticos, tendo como público-alvo estudantes da Educação Básica. Utilizamos como ambiente de pesquisa o catálogo de teses e dissertações da plataforma de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), em busca da expressão “RPG” e suas variações, somada aos filtros “ciências exatas” e “matemática” para podermos refinar os resultados. Assim, desse modo conseguimos encontrar seis publicações que abordam em seu título, ou resumo, a temática do RPG para o ensino da matemática. As análises das pesquisas receberam um tratamento qualitativo, por meio de uma leitura crítica. As pesquisas encontradas apresentam características metodológicas que situam positivamente o RPG na organização de propostas pedagógicas para o ensino da matemática.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1633510.26571/reamec.v12.16335 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240162318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335/13375Copyright (c) 2024 Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro Mendes, Renata Gomes de Oliveira, Mauro Guterres Barbosa, Rayane de Jesus Santos Melohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Rodrigo Jorge Paixão PinheiroOliveira, Renata Gomes deBarbosa, Mauro GuterresMelo, Rayane de Jesus Santos2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/16335Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
JUEGO DE ROL PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS: UNA REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA EN LA INVESTIGACIÓN STRICTO SENSU
ROLE-PLAYING GAME PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA: UMA REVISÃO BIBLIOGRÁFICA EM PESQUISAS STRICTO SENSU
title ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
spellingShingle ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro
Role-playing Game
RPG
Ensino de Matemática
Levantamento bibliográfico
Juego de rol
Enseñanza de Matemáticas
Estudio bibliográfico
RPG game
RPG
Teaching Mathematics
Bibliographic survey
title_short ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
title_full ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
title_fullStr ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
title_full_unstemmed ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
title_sort ROLE-PLAYING GAME FOR MATHEMATICS TEACHING: A BIBLIOGRAPHICAL REVIEW IN STRICTO SENSU RESEARCH)
author Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro
author_facet Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro
Oliveira, Renata Gomes de
Barbosa, Mauro Guterres
Melo, Rayane de Jesus Santos
author_role author
author2 Oliveira, Renata Gomes de
Barbosa, Mauro Guterres
Melo, Rayane de Jesus Santos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Rodrigo Jorge Paixão Pinheiro
Oliveira, Renata Gomes de
Barbosa, Mauro Guterres
Melo, Rayane de Jesus Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Role-playing Game
RPG
Ensino de Matemática
Levantamento bibliográfico
Juego de rol
Enseñanza de Matemáticas
Estudio bibliográfico
RPG game
RPG
Teaching Mathematics
Bibliographic survey
topic Role-playing Game
RPG
Ensino de Matemática
Levantamento bibliográfico
Juego de rol
Enseñanza de Matemáticas
Estudio bibliográfico
RPG game
RPG
Teaching Mathematics
Bibliographic survey
description This research is a theoretical construction that aims to reflect on the Role-playing Game (RPG) as a methodology for teaching mathematical concepts, with Basic Education students as its target audience. We utilized as a research environment the catalog of theses and dissertations from the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) platform, searching for the expression 'RPG' and its variations. We added filters for 'exact sciences' and 'mathematics' to refine the results. In this way we were able to identify six publications that address the theme of RPG for teaching mathematics in their title or summary. The research analyzes received a qualitative treatment, through a critical reading. The presented research outlines methodological characteristics that positively situate RPG in the organization of pedagogical proposals for teaching mathematics.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335
10.26571/reamec.v12.16335
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v12.16335
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/16335/13375
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24016
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814261116928