DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13623 |
Resumo: | In this article we present part of the results of a thesis that, in general, problematized the relations between mathematics education and theater, obtained from academic works related to articles from events and magazines and dissertations between the years 2007 to 2018. Based on Foucauldian's discourse analysis, we give visibility to statements that seek to intertwine theater with mathematics education based on two moments: the definition of a legitimacy for such a relationship and the implications for school mathematics. As a result, it was identified that enunciations that create the legitimacy of the use of theater, occur especially due to a negative characterization of Mathematics, either by the knowledge itself, or by the teaching methods. It was also evident that theater works as a catalyst for other discourses that cross Mathematics Education: the need for a playful, interdisciplinary and teaching based on the student's reality. |
id |
UFMT-5_efe40ff6e6d4f73cdac6bfd5dfd39188 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13623 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONSTEATRO Y EDUCACIÓN MATEMÁTICA ESCOLAR: PROBLEMATIZACIONES FOUCAULTIANASTEATRO E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA ESCOLAR: PROBLEMATIZAÇÕES FOUCAULTIANASTeatroEducaçãoMatemática EscolarFoucaultIn this article we present part of the results of a thesis that, in general, problematized the relations between mathematics education and theater, obtained from academic works related to articles from events and magazines and dissertations between the years 2007 to 2018. Based on Foucauldian's discourse analysis, we give visibility to statements that seek to intertwine theater with mathematics education based on two moments: the definition of a legitimacy for such a relationship and the implications for school mathematics. As a result, it was identified that enunciations that create the legitimacy of the use of theater, occur especially due to a negative characterization of Mathematics, either by the knowledge itself, or by the teaching methods. It was also evident that theater works as a catalyst for other discourses that cross Mathematics Education: the need for a playful, interdisciplinary and teaching based on the student's reality.En este artículo presentamos parte de los resultados de una tesis que, en general, problematizó las relaciones entre la educación matemática y el teatro, obtenidos a partir de trabajos académicos relacionados con artículos de eventos y revistas y disertaciones entre los años 2007 a 2018. Basados en el análisis discurso foucaultiano, damos visibilidad a enunciados que buscan entrelazar el teatro con la educación matemática a partir de dos momentos: la definición de una legitimidad para tal relación y las implicaciones para las matemáticas escolares. Como resultado, se identificó que los enunciados que crean la legitimación del uso del teatro, ocurren especialmente por una caracterización negativa de las Matemáticas, ya sea por el conocimiento mismo, o por los métodos de enseñanza. También se evidenció que el teatro funciona como catalizador de otros discursos que atraviesan la Educación Matemática: la necesidad de una enseñanza lúdica, interdisciplinaria y a partir de la realidad del alumno.Neste artigo apresentamos parte dos resultados de uma tese que, em linhas gerais, problematizou as relações entre a educação matemática e o teatro, obtidas a partir de trabalhos acadêmicos relacionados a artigos de eventos, revistas e dissertações compreendidos entre os anos de 2007 e 2018. Com base na análise do discurso foucaultiana, damos visibilidade a enunciações que buscam entrelaçar ao teatro a educação matemática com base em dois momentos: a definição de uma legitimidade para tal relação e as implicações sobre a matemática escolar. Como resultados, identificamos, em um primeiro momento, que enunciações que criam a legitimação do uso do teatro ocorrem especialmente por uma caracterização negativa da Matemática, seja pelo próprio conhecimento, seja pelos métodos de ensino. Sugerimos, assim, que o teatro funciona como um catalisador de outros discursos que atravessam a Educação Matemática, como a necessidade de um ensino lúdico, interdisciplinar e alicerçado na realidade do aluno.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1362310.26571/reamec.v10i2.13623 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22035REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22035REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e220352318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13623/11192Copyright (c) 2022 Juliano Espezim Soares Faria, Claudia Glavam Duartehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Juliano Espezim SoaresDuarte, Claudia Glavam 2022-09-04T13:58:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13623Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-09-04T13:58:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS TEATRO Y EDUCACIÓN MATEMÁTICA ESCOLAR: PROBLEMATIZACIONES FOUCAULTIANAS TEATRO E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA ESCOLAR: PROBLEMATIZAÇÕES FOUCAULTIANAS |
title |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS |
spellingShingle |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS Faria, Juliano Espezim Soares Teatro Educação Matemática Escolar Foucault |
title_short |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS |
title_full |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS |
title_fullStr |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS |
title_full_unstemmed |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS |
title_sort |
DRAMA AND SCHOOL MATHEMATICS EDUCATION: FOUCAULDIANS PROBLEMATIZATIONS |
author |
Faria, Juliano Espezim Soares |
author_facet |
Faria, Juliano Espezim Soares Duarte, Claudia Glavam |
author_role |
author |
author2 |
Duarte, Claudia Glavam |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faria, Juliano Espezim Soares Duarte, Claudia Glavam |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Educação Matemática Escolar Foucault |
topic |
Teatro Educação Matemática Escolar Foucault |
description |
In this article we present part of the results of a thesis that, in general, problematized the relations between mathematics education and theater, obtained from academic works related to articles from events and magazines and dissertations between the years 2007 to 2018. Based on Foucauldian's discourse analysis, we give visibility to statements that seek to intertwine theater with mathematics education based on two moments: the definition of a legitimacy for such a relationship and the implications for school mathematics. As a result, it was identified that enunciations that create the legitimacy of the use of theater, occur especially due to a negative characterization of Mathematics, either by the knowledge itself, or by the teaching methods. It was also evident that theater works as a catalyst for other discourses that cross Mathematics Education: the need for a playful, interdisciplinary and teaching based on the student's reality. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13623 10.26571/reamec.v10i2.13623 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13623 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v10i2.13623 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13623/11192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Juliano Espezim Soares Faria, Claudia Glavam Duarte https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Juliano Espezim Soares Faria, Claudia Glavam Duarte https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22035 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22035 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 2 (2022): Maio a agosto de 2022; e22035 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817145749504 |