Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1867 |
Resumo: | This work presents an investigation into about viability for the introduction of Quantum Atomic Model for high school student, with the support of an educational product, aiming at to promote significant improvement on student learning. The educational product developed is based on new learning technologies, which provides a video tool specially produced for assisting the introduction of this knowledge in chemistry classes in high schools. This research is based on a systematic review of works related to the study and teaching of Quantum Atomic Model and meaningful learning theory, developed by David Ausubel, based on the results of previous studies, which allow the introduction of such content aided by the tool information technologies and communication. The results found, after analysis of the data collected through the application of two tests, one initial and one final allows us to infer that the methodology used provided capture meanings of basic concepts of quantum mechanics, in the sense of meaningful learning. |
id |
UFMT_09789b6f541f8f24d311f7ac1b819659 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1867 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médioEnsino da mecânica quântica,Modelo atômico quânticoObjeto de aprendizagemAprendizagem significativaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRATeaching of quantum mechanicsQuantum atomic modelObject learningMeaningful learningThis work presents an investigation into about viability for the introduction of Quantum Atomic Model for high school student, with the support of an educational product, aiming at to promote significant improvement on student learning. The educational product developed is based on new learning technologies, which provides a video tool specially produced for assisting the introduction of this knowledge in chemistry classes in high schools. This research is based on a systematic review of works related to the study and teaching of Quantum Atomic Model and meaningful learning theory, developed by David Ausubel, based on the results of previous studies, which allow the introduction of such content aided by the tool information technologies and communication. The results found, after analysis of the data collected through the application of two tests, one initial and one final allows us to infer that the methodology used provided capture meanings of basic concepts of quantum mechanics, in the sense of meaningful learning.Este trabalho apresenta uma investigação sobre a viabilidade de introdução do Modelo Atômico Quântico para aprendizes do Ensino Médio, com o apoio de um produto educacional, visando promover a melhoria significativa na aprendizagem dos estudantes. O produto educacional desenvolvido é baseado em novas tecnologias de aprendizagem, que oferece uma ferramenta de vídeo especialmente produzido para auxiliar a introdução deste conhecimento em aulas de Química no Ensino Médio. Esta pesquisa baseia-se em uma revisão sistemática de trabalhos relacionados ao estudo e ensino do Modelo Atômico Quântico e Teoria da Aprendizagem Significativa, desenvolvida por David Ausubel, com base nos resultados de estudo anteriores, que permitem a introdução de tais conteúdos, auxiliado pela ferramenta de tecnologia de informação e comunicação (TICs). Os resultados encontrados, após análise dos dados coletados através da aplicação de dois testes, um inicial e um final, sugere que a metodologia utilizada, pode ter favorecido a captura de significados de conceitos básicos da Mecânica Quântica, no sentido de uma aprendizagem significativa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisPaulo, Iramaia Jorge Cabral deBarros, Marcelo Paes dehttp://lattes.cnpq.br/0322922106383445http://lattes.cnpq.br/4357894521892427Paulo, Iramaia Jorge Cabral de378.612.551-15http://lattes.cnpq.br/4357894521892427Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445378.612.551-15594.274.341-04Curvo, Eduardo Augusto Campos697.437.201-97http://lattes.cnpq.br/8170800329568830Almeida, Luciano Farias de854.745.504-30http://lattes.cnpq.br/9741649526799543Aquino Junior, Jairo Luiz Medeiros2020-03-02T14:05:27Z2014-07-102020-03-02T14:05:27Z2013-07-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAQUINO JUNIOR, Jairo Luiz Medeiros. Modelo atômico quântico: uma alternativa para introdução no ensino médio. 2013. 86 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/1867porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-03-04T07:04:59Zoai:localhost:1/1867Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-03-04T07:04:59Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
title |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
spellingShingle |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio Aquino Junior, Jairo Luiz Medeiros Ensino da mecânica quântica, Modelo atômico quântico Objeto de aprendizagem Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Teaching of quantum mechanics Quantum atomic model Object learning Meaningful learning |
title_short |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
title_full |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
title_fullStr |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
title_sort |
Modelo atômico quântico : uma alternativa para introdução no ensino médio |
author |
Aquino Junior, Jairo Luiz Medeiros |
author_facet |
Aquino Junior, Jairo Luiz Medeiros |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paulo, Iramaia Jorge Cabral de Barros, Marcelo Paes de http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 http://lattes.cnpq.br/4357894521892427 Paulo, Iramaia Jorge Cabral de 378.612.551-15 http://lattes.cnpq.br/4357894521892427 Barros, Marcelo Paes de 594.274.341-04 http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 378.612.551-15 594.274.341-04 Curvo, Eduardo Augusto Campos 697.437.201-97 http://lattes.cnpq.br/8170800329568830 Almeida, Luciano Farias de 854.745.504-30 http://lattes.cnpq.br/9741649526799543 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aquino Junior, Jairo Luiz Medeiros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da mecânica quântica, Modelo atômico quântico Objeto de aprendizagem Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Teaching of quantum mechanics Quantum atomic model Object learning Meaningful learning |
topic |
Ensino da mecânica quântica, Modelo atômico quântico Objeto de aprendizagem Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Teaching of quantum mechanics Quantum atomic model Object learning Meaningful learning |
description |
This work presents an investigation into about viability for the introduction of Quantum Atomic Model for high school student, with the support of an educational product, aiming at to promote significant improvement on student learning. The educational product developed is based on new learning technologies, which provides a video tool specially produced for assisting the introduction of this knowledge in chemistry classes in high schools. This research is based on a systematic review of works related to the study and teaching of Quantum Atomic Model and meaningful learning theory, developed by David Ausubel, based on the results of previous studies, which allow the introduction of such content aided by the tool information technologies and communication. The results found, after analysis of the data collected through the application of two tests, one initial and one final allows us to infer that the methodology used provided capture meanings of basic concepts of quantum mechanics, in the sense of meaningful learning. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-12 2014-07-10 2020-03-02T14:05:27Z 2020-03-02T14:05:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AQUINO JUNIOR, Jairo Luiz Medeiros. Modelo atômico quântico: uma alternativa para introdução no ensino médio. 2013. 86 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2013. http://ri.ufmt.br/handle/1/1867 |
identifier_str_mv |
AQUINO JUNIOR, Jairo Luiz Medeiros. Modelo atômico quântico: uma alternativa para introdução no ensino médio. 2013. 86 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2013. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648501985935360 |