O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4254 |
Resumo: | Within the context of education it is of the utmost importance to insert the idea of inclusion. In this work, teaching is totally geared towards mathematics and inclusive education for the blind. For that, it is approached from the braille writing method, the initial source of the social inclusion of these people, until the beginnings of human evolution, when man felt the need to create a numerical form of counting. Primarily, ancient peoples created counting techniques through the abacuses, the oldest numerical counter. In Japan, this abacus was called soroban, and this study will address its history, as well as the way this manual calculation tool is used in blind student education at the Louis Braille Rehab Center, in performing basic mathematical operations. Our theoretical support was based on Birch, B (1993), Realy, L. (2004), Camargo, E.P; Nardi, R (2008). |
id |
UFMT_0ae0168d27b2d422ca66839f3cee919f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4254 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivasSorobanCentro de Reabilitação Louis BrailleEducação inclusivaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASorobanLouis Braille Rehab CenterInclusive educationWithin the context of education it is of the utmost importance to insert the idea of inclusion. In this work, teaching is totally geared towards mathematics and inclusive education for the blind. For that, it is approached from the braille writing method, the initial source of the social inclusion of these people, until the beginnings of human evolution, when man felt the need to create a numerical form of counting. Primarily, ancient peoples created counting techniques through the abacuses, the oldest numerical counter. In Japan, this abacus was called soroban, and this study will address its history, as well as the way this manual calculation tool is used in blind student education at the Louis Braille Rehab Center, in performing basic mathematical operations. Our theoretical support was based on Birch, B (1993), Realy, L. (2004), Camargo, E.P; Nardi, R (2008).CAPESDentro do contexto da educação é de suma importância inserir a ideia de inclusão. Este trabalho, é totalmente voltado para a matemática e a educação inclusiva para cegos. Para tanto, é abordado desde o método de escrita braille, fonte inicial da inclusão social dessas pessoas, até os primórdios da evolução humana, quando o homem sentiu a necessidade de criar uma forma numérica de contagem. Primordialmente, os povos antigos criaram técnicas de contagem por meio dos ábacos, o mais antigo contador numérico. No Japão, esse ábaco era denominado soroban e, esse estudo abordará sua história, assim como a maneira que este instrumento de cálculo manual é usado na educação de aluno cego no Centro de Reabilitação Louis Braille, na realização das operações básicas matemáticas. Nosso suporte teórico foi alicerçado em Birch (1993), Reily (2004), Camargo e Nardi (2008).Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATRodrigues, Eunice Cândida Pereirahttp://lattes.cnpq.br/9037151037918091Rodrigues, Eunice Cândida Pereira468.790.641-91http://lattes.cnpq.br/9037151037918091Silva, Clayton Eduardo Lente da297.022.948-00http://lattes.cnpq.br/4069908956291996468.790.641-91Dias, Ivonildes Ribeiro Martins961.058.951-00http://lattes.cnpq.br/8664599889120339Terra, Marcos Adriano da Silva2023-06-21T16:35:05Z2017-11-092023-06-21T16:35:05Z2017-09-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTERRA, Marcos Adriano da Silva. O uso do soroban para educando cego: concepções e perspectivas. 2017. 51 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/4254porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-07-07T07:04:20Zoai:localhost:1/4254Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-07-07T07:04:20Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
title |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
spellingShingle |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas Terra, Marcos Adriano da Silva Soroban Centro de Reabilitação Louis Braille Educação inclusiva CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Soroban Louis Braille Rehab Center Inclusive education |
title_short |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
title_full |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
title_fullStr |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
title_full_unstemmed |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
title_sort |
O uso do soroban para educando cego : concepções e perspectivas |
author |
Terra, Marcos Adriano da Silva |
author_facet |
Terra, Marcos Adriano da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues, Eunice Cândida Pereira http://lattes.cnpq.br/9037151037918091 Rodrigues, Eunice Cândida Pereira 468.790.641-91 http://lattes.cnpq.br/9037151037918091 Silva, Clayton Eduardo Lente da 297.022.948-00 http://lattes.cnpq.br/4069908956291996 468.790.641-91 Dias, Ivonildes Ribeiro Martins 961.058.951-00 http://lattes.cnpq.br/8664599889120339 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Terra, Marcos Adriano da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Soroban Centro de Reabilitação Louis Braille Educação inclusiva CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Soroban Louis Braille Rehab Center Inclusive education |
topic |
Soroban Centro de Reabilitação Louis Braille Educação inclusiva CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Soroban Louis Braille Rehab Center Inclusive education |
description |
Within the context of education it is of the utmost importance to insert the idea of inclusion. In this work, teaching is totally geared towards mathematics and inclusive education for the blind. For that, it is approached from the braille writing method, the initial source of the social inclusion of these people, until the beginnings of human evolution, when man felt the need to create a numerical form of counting. Primarily, ancient peoples created counting techniques through the abacuses, the oldest numerical counter. In Japan, this abacus was called soroban, and this study will address its history, as well as the way this manual calculation tool is used in blind student education at the Louis Braille Rehab Center, in performing basic mathematical operations. Our theoretical support was based on Birch, B (1993), Realy, L. (2004), Camargo, E.P; Nardi, R (2008). |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-09 2017-09-22 2023-06-21T16:35:05Z 2023-06-21T16:35:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TERRA, Marcos Adriano da Silva. O uso do soroban para educando cego: concepções e perspectivas. 2017. 51 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/4254 |
identifier_str_mv |
TERRA, Marcos Adriano da Silva. O uso do soroban para educando cego: concepções e perspectivas. 2017. 51 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648516636639232 |