Formação continuada : um caminho para a adequação enunciativa dos professores de língua espanhola de Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1056 |
Resumo: | This research aimed to investigate the following question: why do teachers of the Spanish language, on its majority, have difficulties on oral enunciative production? Searching for the answer a questionnaire was applied to 5 teachers from high schools of Mato Grosso state which was noticed this difficulty. In addition, a curriculum analyses from the Letters course of UFMT (Mato Grosso Federal University) was done applied to the Spanish language, in order to confirm the possible weakness on this program which ends up causing deficiencies on oral enunciative production. These analyses revealed that the university has focused more on the writing and grammar aspects than on oral performance which does not satisfy the society expectation .This research has the discourse analyze as the theoretical basis which comprehends language like the representative of social practice, which explains the enunciative-discourse approaches as an adjustment way for working with orality. Moreover, it investigates foreign language teachers’ difficulties on oral enunciative production and it exams the teaching graduation curriculum to suggest teaching training program as a path to reduce difficulties that were presented on this study. |
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Formação continuada : um caminho para a adequação enunciativa dos professores de língua espanhola de Mato GrossoFormação de professoresLíngua espanholaProdução enunciativaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESTeachers trainingSpanish languageEnunciative productionThis research aimed to investigate the following question: why do teachers of the Spanish language, on its majority, have difficulties on oral enunciative production? Searching for the answer a questionnaire was applied to 5 teachers from high schools of Mato Grosso state which was noticed this difficulty. In addition, a curriculum analyses from the Letters course of UFMT (Mato Grosso Federal University) was done applied to the Spanish language, in order to confirm the possible weakness on this program which ends up causing deficiencies on oral enunciative production. These analyses revealed that the university has focused more on the writing and grammar aspects than on oral performance which does not satisfy the society expectation .This research has the discourse analyze as the theoretical basis which comprehends language like the representative of social practice, which explains the enunciative-discourse approaches as an adjustment way for working with orality. Moreover, it investigates foreign language teachers’ difficulties on oral enunciative production and it exams the teaching graduation curriculum to suggest teaching training program as a path to reduce difficulties that were presented on this study.Esta pesquisa buscou responder o seguinte questionamento: Por que os professores de Língua Espanhola, em sua maioria, sentem dificuldades na produção enunciativa oral? Para essa resposta, foi realizada a aplicação de um questionário com cinco professores da rede estadual de ensino que confirmaram essa dificuldade. Também foi realizada uma análise dos currículos da UFMT do curso de Letras – habilitação em Língua Espanhola – a fim de detectar as possíveis falhas na formação que acabam por gerar essas deficiências na produção enunciativa oral. A análise curricular mostrou que a universidade tem se centrado mais no ensino da escrita e gramática, que já não atendem as expectativas da sociedade, que no trabalho com a produção enunciativa. Essa pesquisa tem como inscrição teórica a Análise do Discurso (AD) que concebe a linguagem como configuradora das práticas sociais, o que justifica a abordagem enunciativo-discursiva como forma de adequação no trabalho com a oralidade. Além de investigar as dificuldades na produção enunciativa oral dos professores de Língua Espanhola e de examinar os currículos do curso de Letras, essa pesquisa objetiva propor a Formação Continuada como um possível caminho para amenizar as dificuldades apresentadas nesses estudos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemPedroso, Sergio Floreshttp://lattes.cnpq.br/4174805732409051Pedroso, Sergio Flores217.143.088-55http://lattes.cnpq.br/4174805732409051Cox, Maria Inês Pagliarini289.509.419-53http://lattes.cnpq.br/7907650059950813217.143.088-55Almeida, Fabíola Aparecida Sartin Dutra Parreira666.742.556-53http://lattes.cnpq.br/9997730511011881Anicézio, Graziani França Claudino de2019-04-29T10:16:45Z2012-07-062019-04-29T10:16:45Z2012-05-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisANICÉZIO, Graziani França C. de. Formação continuada: um caminho para a adequação enunciativa dos professores de língua espanhola de Mato Grosso. 2012. 170 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/1056porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-04-30T07:05:24Zoai:localhost:1/1056Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-04-30T07:05:24Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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