“Logo que o seu cofre proporcione esta despesa” : a construção da narrativa didática nacional nos manuais de História do Brasil adotados no Colégio Pedro II (1838-1898)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Luís César Castrillon
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1927
Resumo: The disciplining process of history in Brazil, as a constituent of an organized curriculum series occurred with the foundation of the Imperial College of Pedro II system, in 1837, an institution that, next to the IHGB, founded in later years, tasking If would deploy a bold national construction project from the monopoly of knowledge in historiographical then cut the Brazilian monarchy. Until that time the school was subject to the system of single classes, along the lines of royal schools, model used since the colonial period. For the student who was graduating at the College, he was granted entry to higher education without the need to pay examination. Thus, the Imperial College should be constituted while a model institution for other congeners that would be based in the provinces. This thesis aims to analyze the process of building a didactic narrative to the nation from Brazil's history textbooks used in Pedro II, between 1838 and 1898, starting from the hypothesis that the desire to be a model education set up only in the field of ideas and could not be effective in practice for some problems not so different from teaching today, such as: curriculum buildings, truancy, resistance and indifference to changes and educational reforms. In this way, holds up the thesis that the authors of textbooks adopted at the College, with some differences, addressed one nation's narrative model as a way of legitimizing monarchical project. In this sense, the colonial past was reframed as field experience to the present time the expectations of the political and intellectual elite of the Second Empire.
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Thus, the Imperial College should be constituted while a model institution for other congeners that would be based in the provinces. This thesis aims to analyze the process of building a didactic narrative to the nation from Brazil's history textbooks used in Pedro II, between 1838 and 1898, starting from the hypothesis that the desire to be a model education set up only in the field of ideas and could not be effective in practice for some problems not so different from teaching today, such as: curriculum buildings, truancy, resistance and indifference to changes and educational reforms. In this way, holds up the thesis that the authors of textbooks adopted at the College, with some differences, addressed one nation's narrative model as a way of legitimizing monarchical project. In this sense, the colonial past was reframed as field experience to the present time the expectations of the political and intellectual elite of the Second Empire.CAPESFAPEMATO processo de disciplinarização da História no Brasil, enquanto um sistema seriado constituinte de um currículo organizado, se deu com a fundação do Imperial Colégio de Pedro II, no ano de 1837, uma instituição que, ao lado do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro - IHGB, criado no ano posterior, encarregar-se-iam de implantar um ousado projeto de construção nacional a partir do monopólio do saber historiográfico na então Corte da Monarquia brasileira. Até esse momento o ensino estava sujeito ao sistema de aulas avulsas, nos moldes das aulas régias, modelo utilizado desde o período colonial. Para o aluno que se graduava no Colégio, era garantido o ingresso nos cursos superiores sem a necessidade de prestar exame. Dessa forma, o Imperial Colégio deveria constituir-se enquanto uma instituição modelar para as outras congêneres que seriam fundadas nas províncias. Nesta tese objetiva-se analisar o processo de construção de uma narrativa didática para a nação imperial, a partir dos manuais de História do Brasil utilizados no Pedro II, entre os anos de 1838 e 1898. Parte-se da hipótese de que o anseio de ser modelo de ensino configurou-se apenas no campo das ideias e não pôde se efetivar na prática, por alguns problemas não tão diferentes do ensino nos dias atuais, tais como: construções curriculares, evasão escolar, resistências e indiferenças a mudanças e constantes reformas educacionais. Dessa maneira, sustenta-se a tese de que os autores dos manuais escolares adotados no Colégio, com algumas diferenças, abordaram um modelo de narrativa da nação como forma de legitimação do projeto monárquico. Nesse sentido, o passado colonial foi ressignificado como campo de experiência para as expectativas do tempo presente da elite política e intelectual do Segundo Reinado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em HistóriaRibeiro, Renilson Rosahttp://lattes.cnpq.br/4919452710416508Marques, Ana Maria637.683.309-82http://lattes.cnpq.br/3982340840178047Ribeiro, Renilson Rosa216.327.218-48http://lattes.cnpq.br/4919452710416508216.327.218-48Fronza, Marcelo018.070.439-75http://lattes.cnpq.br/0732803418759032Abud, Katia Maria193.939.628-04http://lattes.cnpq.br/7970751657252708Valério, Mairon Escorsi218.593.358-29http://lattes.cnpq.br/1086295930901085Cerezer, Osvaldo Mariotto780.577.870-15http://lattes.cnpq.br/8496570910823192Mendes, Luís César Castrillon2020-03-05T13:04:04Z2016-11-092020-03-05T13:04:04Z2016-09-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisMENDES, Luís César Castrillon. “Logo que o seu cofre proporcione esta despesa”: a construção da narrativa didática nacional nos manuais de História do Brasil adotados no Colégio Pedro II (1838-1898). 2016. 294 f. 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