O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Ricardo Vanjura
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5088
Resumo: In recent decades, social relations have been profoundly altered with the arrival of information and communication technologies. The internet era has made it possible for human beings to shorten distances, optimize time and share information like never before. Faced with this new era, there are great pedagogical opportunities for teaching Physics, among them, the visual and interactive approach to physical concepts relevant to teaching practice, but which are difficult to be learned by the student. In this sense, computational modeling linked to the theory proposed in textbooks, combined with different instructional materials, allows an interpretation of various phenomena in a simple and easy way. In this sense, this work is based on the development of a Teaching-Learning Sequence as an alternative for teaching electrical resistors in high school. For that, we used the Arduino platform and programming resources to develop a script with computational commands (programming) capable of reading and graphing the studied devices, allowing students to visualize such phenomena.
id UFMT_393db91d1b11cdeaadcfcbc67a1d6367
oai_identifier_str oai:localhost:1/5088
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling O Arduino como recurso didático para o ensino de resistoresEnsino de físicaAusubelArduinoResistência elétricaResistoresCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAResistorsArduinoElectrical resistanceAusubelPhysics teachingIn recent decades, social relations have been profoundly altered with the arrival of information and communication technologies. The internet era has made it possible for human beings to shorten distances, optimize time and share information like never before. Faced with this new era, there are great pedagogical opportunities for teaching Physics, among them, the visual and interactive approach to physical concepts relevant to teaching practice, but which are difficult to be learned by the student. In this sense, computational modeling linked to the theory proposed in textbooks, combined with different instructional materials, allows an interpretation of various phenomena in a simple and easy way. In this sense, this work is based on the development of a Teaching-Learning Sequence as an alternative for teaching electrical resistors in high school. For that, we used the Arduino platform and programming resources to develop a script with computational commands (programming) capable of reading and graphing the studied devices, allowing students to visualize such phenomena.CAPESNas últimas décadas, as relações sociais foram profundamente alteradas com a chegada das tecnologias da informação e comunicação. A era da internet possibilitou ao ser humano diminuir distâncias, otimizar tempo e compartilhar informações como jamais visto. Diante desse novo tempo, observa-se grandes oportunidades pedagógicas para o ensino de Física, dentre elas, a abordagem visual e interativa de conceitos físicos relevantes para a prática docente, mas de difícil aprendizagem por parte do educando. Nesse sentido, a modelagem computacional atrelada à teoria proposta nos livros didáticos, combinados com diferentes materiais instrucionais, possibilita uma interpretação do fenômeno de forma simples e fácil. Nesse sentido, este trabalho baseia-se na elaboração de uma Sequência de Ensino Aprendizagem tendo como referência a teoria de aprendizagem significativa de David Ausubel como alternativa para o ensino de resistores elétricos no ensino médio. Para tanto, utilizamos a plataforma de Arduino e recursos de programação para elaborar um roteiro com comandos computacionais (programação) capaz de fazer leituras e gráficos da resistência dos dispositivos estudados, permitindo a visualização do fenômeno por parte dos educandos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFBonfim, André Correia Riserio dohttp://lattes.cnpq.br/5012575440533253Bonfim, André Correia Risério do294.581.948-04http://lattes.cnpq.br/5012575440533253Maionchi, Daniela de Oliveira287.296.538-60http://lattes.cnpq.br/4561236303105430294.581.948-04Mariani, Fábio028.279.749-16http://lattes.cnpq.br/8188243790537926Solorzano, Pablo Edilberto Munayco057.017.317-58http://lattes.cnpq.br/0866307566384055Ferreira, Ricardo Vanjura2024-02-07T13:26:13Z2020-09-042024-02-07T13:26:13Z2020-06-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFERREIRA, Ricardo Vanjura. O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores. 2020. 96 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/5088porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-02-12T06:01:17Zoai:localhost:1/5088Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-02-12T06:01:17Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
title O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
spellingShingle O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
Ferreira, Ricardo Vanjura
Ensino de física
Ausubel
Arduino
Resistência elétrica
Resistores
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Resistors
Arduino
Electrical resistance
Ausubel
Physics teaching
title_short O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
title_full O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
title_fullStr O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
title_full_unstemmed O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
title_sort O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores
author Ferreira, Ricardo Vanjura
author_facet Ferreira, Ricardo Vanjura
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bonfim, André Correia Riserio do
http://lattes.cnpq.br/5012575440533253
Bonfim, André Correia Risério do
294.581.948-04
http://lattes.cnpq.br/5012575440533253
Maionchi, Daniela de Oliveira
287.296.538-60
http://lattes.cnpq.br/4561236303105430
294.581.948-04
Mariani, Fábio
028.279.749-16
http://lattes.cnpq.br/8188243790537926
Solorzano, Pablo Edilberto Munayco
057.017.317-58
http://lattes.cnpq.br/0866307566384055
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Ricardo Vanjura
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Ausubel
Arduino
Resistência elétrica
Resistores
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Resistors
Arduino
Electrical resistance
Ausubel
Physics teaching
topic Ensino de física
Ausubel
Arduino
Resistência elétrica
Resistores
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Resistors
Arduino
Electrical resistance
Ausubel
Physics teaching
description In recent decades, social relations have been profoundly altered with the arrival of information and communication technologies. The internet era has made it possible for human beings to shorten distances, optimize time and share information like never before. Faced with this new era, there are great pedagogical opportunities for teaching Physics, among them, the visual and interactive approach to physical concepts relevant to teaching practice, but which are difficult to be learned by the student. In this sense, computational modeling linked to the theory proposed in textbooks, combined with different instructional materials, allows an interpretation of various phenomena in a simple and easy way. In this sense, this work is based on the development of a Teaching-Learning Sequence as an alternative for teaching electrical resistors in high school. For that, we used the Arduino platform and programming resources to develop a script with computational commands (programming) capable of reading and graphing the studied devices, allowing students to visualize such phenomena.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-04
2020-06-05
2024-02-07T13:26:13Z
2024-02-07T13:26:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Ricardo Vanjura. O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores. 2020. 96 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/5088
identifier_str_mv FERREIRA, Ricardo Vanjura. O Arduino como recurso didático para o ensino de resistores. 2020. 96 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/5088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846287576236032