Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/5264 |
Resumo: | The research presented here aims to investigate eighth-year students from the state network, the historical ideas of those in education in Mato Grosso about the racism conveyed in internet memes, while also exploring the possibilities of combating racism through this digital artifact so consumed by young people. The information provided by students in the form of a digital questionnaire will be analyzed in the light of Jörn Rüsen's theory and his concept of "historical consciousness", and the area of History Education, which has historian Peter Lee as one of the main exponents, creator of Fundamental conceptual tools for "this study concepts such as “substantives" and "second order". Finally, they use Professor Adilson Moreira's concept of "recreational racism" to understand the fundamentals of harmful humor propagated by racist memes. |
id |
UFMT_60bff5d3210fac28aeb8c3e4c1633a1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5264 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MTEducação históricaEnsino de históriaMemesRacismoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAHistory educationHistory TeachingMemesRacismThe research presented here aims to investigate eighth-year students from the state network, the historical ideas of those in education in Mato Grosso about the racism conveyed in internet memes, while also exploring the possibilities of combating racism through this digital artifact so consumed by young people. The information provided by students in the form of a digital questionnaire will be analyzed in the light of Jörn Rüsen's theory and his concept of "historical consciousness", and the area of History Education, which has historian Peter Lee as one of the main exponents, creator of Fundamental conceptual tools for "this study concepts such as “substantives" and "second order". Finally, they use Professor Adilson Moreira's concept of "recreational racism" to understand the fundamentals of harmful humor propagated by racist memes.A pesquisa aqui apresentada objetiva investigar as ideias históricas dos estudantes de oitava série da rede estadual de educação de Mato Grosso acerca do racismo que é veiculado nos memes de internet, ao passo que também explora as possibilidades de combate ao racismo através desse artefato digital tão consumido pelo público jovem. As informações fornecidas pelos estudantes na forma de questionário digital são analisadas à luz da teoria de Jörn Rüsen e seu conceito de “consciência histórica”, e do campo de estudos da Educação Histórica, que tem no historiador Peter Lee um dos principais expoentes, criador de ferramentas conceituais fundamentais para este estudo, como os “conceitos substantivos” e de “segunda ordem”. Por fim, utilizarem o conceito de “racismo recreativo” do professor Adilson Moreira para compreender os fundamentos do humor nocivo propagado pelos memes racistas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIARodrigues Junior, Osvaldohttp://lattes.cnpq.br/4998638258339975Marques, Ana Maria637.683.309-82http://lattes.cnpq.br/3982340840178047Rodrigues Júnior, Osvaldo334.014.908-93http://lattes.cnpq.br/4998638258339975334.014.908-93Fronza, Marcelo018.070.439-75http://lattes.cnpq.br/0732803418759032Bonete, Wilian Junior056.327.839-01http://lattes.cnpq.br/7339543110127451Rocha, Marcelo Nunes2024-02-27T21:53:12Z2022-08-242024-02-27T21:53:12Z2022-07-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisROCHA, Marcelo Nunes. Memes, racismo recreativo e educação histórica: um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso-MT. 2022. 157 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2022.http://ri.ufmt.br/handle/1/5264porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-02-28T07:01:58Zoai:localhost:1/5264Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-02-28T07:01:58Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
title |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
spellingShingle |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT Rocha, Marcelo Nunes Educação histórica Ensino de história Memes Racismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA History education History Teaching Memes Racism |
title_short |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
title_full |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
title_fullStr |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
title_full_unstemmed |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
title_sort |
Memes, racismo recreativo e educação histórica : um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso - MT |
author |
Rocha, Marcelo Nunes |
author_facet |
Rocha, Marcelo Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues Junior, Osvaldo http://lattes.cnpq.br/4998638258339975 Marques, Ana Maria 637.683.309-82 http://lattes.cnpq.br/3982340840178047 Rodrigues Júnior, Osvaldo 334.014.908-93 http://lattes.cnpq.br/4998638258339975 334.014.908-93 Fronza, Marcelo 018.070.439-75 http://lattes.cnpq.br/0732803418759032 Bonete, Wilian Junior 056.327.839-01 http://lattes.cnpq.br/7339543110127451 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Marcelo Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação histórica Ensino de história Memes Racismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA History education History Teaching Memes Racism |
topic |
Educação histórica Ensino de história Memes Racismo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA History education History Teaching Memes Racism |
description |
The research presented here aims to investigate eighth-year students from the state network, the historical ideas of those in education in Mato Grosso about the racism conveyed in internet memes, while also exploring the possibilities of combating racism through this digital artifact so consumed by young people. The information provided by students in the form of a digital questionnaire will be analyzed in the light of Jörn Rüsen's theory and his concept of "historical consciousness", and the area of History Education, which has historian Peter Lee as one of the main exponents, creator of Fundamental conceptual tools for "this study concepts such as “substantives" and "second order". Finally, they use Professor Adilson Moreira's concept of "recreational racism" to understand the fundamentals of harmful humor propagated by racist memes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-24 2022-07-25 2024-02-27T21:53:12Z 2024-02-27T21:53:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ROCHA, Marcelo Nunes. Memes, racismo recreativo e educação histórica: um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso-MT. 2022. 157 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2022. http://ri.ufmt.br/handle/1/5264 |
identifier_str_mv |
ROCHA, Marcelo Nunes. Memes, racismo recreativo e educação histórica: um estudo de caso na rede pública de educação de Mato Grosso-MT. 2022. 157 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2022. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/5264 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648532609597440 |