Oficinas de escrileituras : possibilidades de transcriação em práticas de saúde, educação e filosofia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Biato, Emília Carvalho Leitão
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2225
Resumo: From written production of students — body and health spellings — a labyrinthine path through the plots of the project Writreadings: a way of reading-writing amidst life. A writreading looks like its author, it is an autobiographical production from who reads and writes in interlaced motion. In this project, schools and universities have their practices involved in knowledge and research production based on transcreation. Workshops with body and health themes stand out, with some relevant questions: what is expected by putting health into another perspective? How does this different perspective have effect in health-education processes? What is it possible to do with health forces in writreadings? This is a research of text traces: things that distract, feed, welcome us. Writing, on one point of view, includes the owner of hands, in his irresistible pleasure; on the other point of view, takes wing and flies: follows its ways ignoring the existence of safe haven. Health sendings provoque discussions of the possibility of perceiving it in a transvaluing way; besides that, health follows its path, wandering; and finally, powerful of multifarious constitution of styles, as an undecidable character. Facing health-disease unfolded in the writing itself, simultaneously sent in destinerrance, this study raises the hypothesis that deals with a marginal object: the midrib of autobiographical writing of health-disease. The methodological approach is effective by gestures of tympanizing –– action of fracturing the eardrum. The approach to the nietzschean concept of great health, the notions of health as margins and diagnostics, prognostics and health actions as shipments, indicate the possibility of promoting health with privilege to singularities; to creation of healthy lifestyles, based on possibilities of invention and art .
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This is a research of text traces: things that distract, feed, welcome us. Writing, on one point of view, includes the owner of hands, in his irresistible pleasure; on the other point of view, takes wing and flies: follows its ways ignoring the existence of safe haven. Health sendings provoque discussions of the possibility of perceiving it in a transvaluing way; besides that, health follows its path, wandering; and finally, powerful of multifarious constitution of styles, as an undecidable character. Facing health-disease unfolded in the writing itself, simultaneously sent in destinerrance, this study raises the hypothesis that deals with a marginal object: the midrib of autobiographical writing of health-disease. The methodological approach is effective by gestures of tympanizing –– action of fracturing the eardrum. The approach to the nietzschean concept of great health, the notions of health as margins and diagnostics, prognostics and health actions as shipments, indicate the possibility of promoting health with privilege to singularities; to creation of healthy lifestyles, based on possibilities of invention and art .CAPESDa produção escrita de alunos — grafias de corpo e saúde — um percurso labiríntico pelas tramas do projeto Escrileituras. Um modo de ler-escrever em meio à vida. Uma escrileitura se parece com seu autor, é produção autobiográfica de quem lê e escreve em movimento entrelaçado. Neste projeto, escolas e universidades têm suas práticas envolvidas numa produção de conhecimento e pesquisa que passa necessariamente pela transcriação. Destacam-se oficinas enviesadas por corpo e saúde, e questões que as impulsionam: o que se quer ao pôr a saúde em outra perspectiva? Em quê se efetiva essa mudança em saúde-educação? O que fazer com as combinações de forças de saúdes em escrileituras? Uma pesquisa de rastros em textos, de coisas que distraem, alimentam, acolhem. A escritura, por um lado, contempla o dono das mãos que rabiscam, num prazer irresistível; por outro ganha asas e voa: segue, percorre rumos ignorantes da existência de porto seguro, tal qual uma correspondência. De envios da saúde, aborda-se a possibilidade de percebê-la em sua provocação de valores e (pre)conceitos e possivelmente, transvalorada; ainda, a saúde que segue seu percurso com seus adornos, sem destino prévio, errante; e finalmente, em potência de constituição multifária de estilos e, portanto, dupla, de caráter indecidível. Diante da saúde desdobrada em doença e da escrita de si, simultaneamente enviada em destinerrance, este estudo levanta a hipótese de que se lida com um objeto marginal: a nervura da escrita autobiográfica de saúde-doença. O percurso metodológico dessa pesquisa se efetiva em gestos de timpanização –– ação de luxar o tímpano. A aproximação com o conceito nietzschiano de grande saúde; a tomada dessa como margens; e de diagnósticos, prognósticos e ações em saúde como envios, apontam para a possibilidade de promover saúdes com privilégio às singularidades, sem despregamentos em relação a coletivos; de provocar à criação de estilos de vida saudáveis, tendo, como princípios, a invenção e a arte.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas Borgeshttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Freire, Roberto de Barros012.192.968-05http://lattes.cnpq.br/6937203818091322028.944.928-63Lee, Henrique de Oliveira043.690.536-17http://lattes.cnpq.br/1474605413692910Corazza, Sandra Mara121.474.860-00http://lattes.cnpq.br/5125809962363078Ceccim, Ricardo Burg382.951.480-87http://lattes.cnpq.br/9247766157002480Biato, Emília Carvalho Leitão2021-01-05T14:34:04Z2015-04-092021-01-05T14:34:04Z2015-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisBIATO, Emília Carvalho Leitão. Oficinas de escrileituras: possibilidades de transcriação em práticas de saúde, educação e filosofia. 2015. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2225porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-01-14T06:02:24Zoai:localhost:1/2225Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-01-14T06:02:24Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
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