O professor de línguas em formação : uma experiência reflexiva com blog

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bresolin, Ana Regina
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1043
Resumo: Considering the technology support under which we have built many of our relations in recent decades, we realize that this type of interaction has changed and reframed the ways we learn and teach, so that both teachers and students begin to see this social place, internet, also suitable for learning languages. The context of this research is education in virtual environment and taking this situation into account, it aims to investigate evidences of reflective processes and how they develop in a collaborative educational blog. The participants that took part in the speech community were students of Letras Course _ Portuguese/English _ of four brazilian universities over a period of six months. Based on the interactions which occurred in and because of the blog, like posts, comments and emails, I analyzed how the group developed critical-reflective processes in a collaborative environment. The research theoretical foundation is provided by Smyth (1992), Zeichner (1994) and Mateus (2010) with respect to critical reflection. In Gomes (1995), Primo & Smaniotto (2006) and Signorini & Cavalcanti (2010) with regard to teaching and learning in a virtual environment and blogs. The research questions were: 1) What possible evidence of reflective processes can be observed in the interactions among the participants? And 2) How the group sought to build reflective processes in this virtual environment? The theoretical and methodological paradigm is based on interpretative and netnography approaches (ERICKSON, 1986/1990; KOZINETS, 2010). Results suggest some linguistic evidences that can characterize reflective-critical processes and collaboration in the blog, in different degrees of complexity, contributing to these language teachers’ starting constitution.
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Based on the interactions which occurred in and because of the blog, like posts, comments and emails, I analyzed how the group developed critical-reflective processes in a collaborative environment. The research theoretical foundation is provided by Smyth (1992), Zeichner (1994) and Mateus (2010) with respect to critical reflection. In Gomes (1995), Primo & Smaniotto (2006) and Signorini & Cavalcanti (2010) with regard to teaching and learning in a virtual environment and blogs. The research questions were: 1) What possible evidence of reflective processes can be observed in the interactions among the participants? And 2) How the group sought to build reflective processes in this virtual environment? The theoretical and methodological paradigm is based on interpretative and netnography approaches (ERICKSON, 1986/1990; KOZINETS, 2010). Results suggest some linguistic evidences that can characterize reflective-critical processes and collaboration in the blog, in different degrees of complexity, contributing to these language teachers’ starting constitution.Ao considerarmos a égide tecnológica sob a qual temos construído muitas de nossas relações nas últimas décadas, perceberemos que esse tipo de interação tem modificado e ressignificado as formas como aprendemos e ensinamos, fazendo com que tanto professores quanto alunos vejam este lugar social, a internet, propício também para aprender línguas. Considerando esse cenário, este trabalho se insere no contexto de educação em ambiente virtual e tem como objetivo investigar indícios de processos reflexivos e de que forma eles se desenvolvem em um blog colaborativo educacional. Os participantes que compunham a comunidade discursiva foram alunos do curso de Letras Português/Inglês de quatro universidades brasileiras durante um período de seis meses. A partir das interações ocorridas no e por causa do blog, ou seja, as postagens, comentários e e-mails, analisei de que forma o grupo desenvolveu processos reflexivo-críticos em ambiente colaborativo. O trabalho contou com suporte teórico em Smyth (1992), Zeichner (1994) e Mateus (2010) no que tange a reflexão crítica. Em Gomes (1995), Primo & Smaniotto (2006) e Signorini & Cavalcanti (2010) no que diz respeito ao processo de ensino-aprendizagem em ambiente virtual e os blogs. As questões que nortearam a pesquisa foram as seguintes: 1) Quais possíveis indícios de processos reflexivos podem ser observados nas interações entre os participantes? e 2) De que forma o grupo procurou construir processos reflexivos neste ambiente virtual? O percurso teórico-metodológico utilizado foi o interpretativismo de base netnográfica com apoio nos autores Erickson (1986/1990) e Kozinets (2010). Os resultados sugerem algumas evidências linguísticas que podem ser sinalizadores de que no blog ocorreram processos reflexivo-críticos e colaboração, em graus diferentes de complexidade, contribuindo assim na formação inicial do professor de línguas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemJesus, Danie Marcelo dehttp://lattes.cnpq.br/5826176151112581Jesus, Danie Marcelo de545.376.571-20http://lattes.cnpq.br/5826176151112581Aragão, Rodrigo Camargo.http://lattes.cnpq.br/1643952376890753545.376.571-20Padilha, Simone de Jesus432.858.131-72http://lattes.cnpq.br/3020979926140822Bresolin, Ana Regina2019-04-25T10:30:46Z2012-07-022019-04-25T10:30:46Z2011-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBRESOLIN, Ana Regina. O professor de línguas em formação: uma experiência reflexiva com blog. 2011. 147 f. 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