Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3887 |
Resumo: | This is a bibliographical research in the line of Teacher Training and Educational Public Policies that encourages a discussion about Youth and Adult Education. A conceptual analysis is carried out based on the following question: What are the contributions of scientific research from the Scielo base on teacher education policies in EJA (2015-2020)? For this, based on the Communicative Methodology from the following descriptors: EJA, Youth and Adult Education, Teacher Training Policies and Educational Public Policies, an analysis called between-texts was built in order to identify what scientific publications bring of excluding and transforming elements on public educational policies for teacher training in EJA. During the investigation, it was observed that the fight movements in the Mundo da Vida are fundamental for the provocation of the process of construction of State public policies. We also emphasize the importance of the role of public universities in seeking to fill spaces and establish dialogical communicative relationships between the public spheres, civil society, the scientific community and popular struggle in order to foster debates and pave solid paths for the implementation of educational public policies. Thus, teacher training in the modality can be a provocative path for the public sphere to assume the complexity of EJA and its specificities as a public policy of the State. |
id |
UFMT_788604b1ec4866dafb5277ca2ea370b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3887 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)Educação de jovens e adultosPolíticas públicas educacionaisPolíticas de formação docenteEJACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOYouth and adult educationEducational public policiesTeacher training policiesEJAThis is a bibliographical research in the line of Teacher Training and Educational Public Policies that encourages a discussion about Youth and Adult Education. A conceptual analysis is carried out based on the following question: What are the contributions of scientific research from the Scielo base on teacher education policies in EJA (2015-2020)? For this, based on the Communicative Methodology from the following descriptors: EJA, Youth and Adult Education, Teacher Training Policies and Educational Public Policies, an analysis called between-texts was built in order to identify what scientific publications bring of excluding and transforming elements on public educational policies for teacher training in EJA. During the investigation, it was observed that the fight movements in the Mundo da Vida are fundamental for the provocation of the process of construction of State public policies. We also emphasize the importance of the role of public universities in seeking to fill spaces and establish dialogical communicative relationships between the public spheres, civil society, the scientific community and popular struggle in order to foster debates and pave solid paths for the implementation of educational public policies. Thus, teacher training in the modality can be a provocative path for the public sphere to assume the complexity of EJA and its specificities as a public policy of the State.Esta é uma pesquisa bibliográfica na linha de Formação de Professores e Políticas Públicas Educacionais que incentiva uma discussão sobre a Educação de Jovens e Adultos. É realizada análise conceitual a partir da seguinte pergunta: Quais são as contribuições das pesquisas científicas da base Scielo sobre políticas de formação docente em EJA (2015- 2020)? Para isso, com base na Metodologia Comunicativa a partir dos seguintes descritores: EJA, Educação de Jovens e Adultos, Políticas de Formação Docente e Políticas Públicas Educacionais, foi construída uma análise chamada de entre-textos a fim de identificar o que as publicações científicas trazem de elementos excludentes e transformadores sobre políticas públicas educacionais de formação docente em EJA. Durante a investigação foi observado que os movimentos de luta no Mundo da Vida são fundamentais para a provocação do processo de construção de políticas públicas de Estado. Ainda ressaltamos a importância da atuação das universidades públicas na busca por preencher os espaços e estabelecer relações comunicativas dialógicas entre as esferas púbcas, sociedade civil, comunidade científica e luta popular a fim de fomentar debates e calçar caminhos sólidos para a implementação de políticas públicas educacionais. Assim, a formação docente na modalidade pode ser um caminho provocador para a esfera pública assumir a complexidade da EJA e suas especificades como política pública de Estado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonopólisPrograma de Pós-Graduação em Educação - RondonópolisRodrigues, Eglen Silvia Pipihttp://lattes.cnpq.br/3996413567500385Rodrigues, Eglen Silvia Pipi535.132.151-34http://lattes.cnpq.br/3996413567500385Souza, Leila Cristina Aoyama Barbosa487.111.101-63http://lattes.cnpq.br/3657542832112382535.132.151-34Braga, Fabiana Marini180.891.878-97http://lattes.cnpq.br/1103496815216263Coelho, Andréia Batista2023-03-24T20:09:10Z2022-02-022023-03-24T20:09:10Z2021-11-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCOELHO, Andréia Batista. Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais: mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020). 2021. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3887porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-03-27T07:01:58Zoai:localhost:1/3887Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-03-27T07:01:58Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
title |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
spellingShingle |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) Coelho, Andréia Batista Educação de jovens e adultos Políticas públicas educacionais Políticas de formação docente EJA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Youth and adult education Educational public policies Teacher training policies EJA |
title_short |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
title_full |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
title_fullStr |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
title_full_unstemmed |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
title_sort |
Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020) |
author |
Coelho, Andréia Batista |
author_facet |
Coelho, Andréia Batista |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues, Eglen Silvia Pipi http://lattes.cnpq.br/3996413567500385 Rodrigues, Eglen Silvia Pipi 535.132.151-34 http://lattes.cnpq.br/3996413567500385 Souza, Leila Cristina Aoyama Barbosa 487.111.101-63 http://lattes.cnpq.br/3657542832112382 535.132.151-34 Braga, Fabiana Marini 180.891.878-97 http://lattes.cnpq.br/1103496815216263 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho, Andréia Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Políticas públicas educacionais Políticas de formação docente EJA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Youth and adult education Educational public policies Teacher training policies EJA |
topic |
Educação de jovens e adultos Políticas públicas educacionais Políticas de formação docente EJA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Youth and adult education Educational public policies Teacher training policies EJA |
description |
This is a bibliographical research in the line of Teacher Training and Educational Public Policies that encourages a discussion about Youth and Adult Education. A conceptual analysis is carried out based on the following question: What are the contributions of scientific research from the Scielo base on teacher education policies in EJA (2015-2020)? For this, based on the Communicative Methodology from the following descriptors: EJA, Youth and Adult Education, Teacher Training Policies and Educational Public Policies, an analysis called between-texts was built in order to identify what scientific publications bring of excluding and transforming elements on public educational policies for teacher training in EJA. During the investigation, it was observed that the fight movements in the Mundo da Vida are fundamental for the provocation of the process of construction of State public policies. We also emphasize the importance of the role of public universities in seeking to fill spaces and establish dialogical communicative relationships between the public spheres, civil society, the scientific community and popular struggle in order to foster debates and pave solid paths for the implementation of educational public policies. Thus, teacher training in the modality can be a provocative path for the public sphere to assume the complexity of EJA and its specificities as a public policy of the State. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-25 2022-02-02 2023-03-24T20:09:10Z 2023-03-24T20:09:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COELHO, Andréia Batista. Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais: mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020). 2021. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/3887 |
identifier_str_mv |
COELHO, Andréia Batista. Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais: mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020). 2021. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3887 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis UFMT CUR - Rondonopólis Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis UFMT CUR - Rondonopólis Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1784465114002358272 |