Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Andréia Batista
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3887
Resumo: This is a bibliographical research in the line of Teacher Training and Educational Public Policies that encourages a discussion about Youth and Adult Education. A conceptual analysis is carried out based on the following question: What are the contributions of scientific research from the Scielo base on teacher education policies in EJA (2015-2020)? For this, based on the Communicative Methodology from the following descriptors: EJA, Youth and Adult Education, Teacher Training Policies and Educational Public Policies, an analysis called between-texts was built in order to identify what scientific publications bring of excluding and transforming elements on public educational policies for teacher training in EJA. During the investigation, it was observed that the fight movements in the Mundo da Vida are fundamental for the provocation of the process of construction of State public policies. We also emphasize the importance of the role of public universities in seeking to fill spaces and establish dialogical communicative relationships between the public spheres, civil society, the scientific community and popular struggle in order to foster debates and pave solid paths for the implementation of educational public policies. Thus, teacher training in the modality can be a provocative path for the public sphere to assume the complexity of EJA and its specificities as a public policy of the State.
id UFMT_788604b1ec4866dafb5277ca2ea370b3
oai_identifier_str oai:localhost:1/3887
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)Educação de jovens e adultosPolíticas públicas educacionaisPolíticas de formação docenteEJACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOYouth and adult educationEducational public policiesTeacher training policiesEJAThis is a bibliographical research in the line of Teacher Training and Educational Public Policies that encourages a discussion about Youth and Adult Education. A conceptual analysis is carried out based on the following question: What are the contributions of scientific research from the Scielo base on teacher education policies in EJA (2015-2020)? For this, based on the Communicative Methodology from the following descriptors: EJA, Youth and Adult Education, Teacher Training Policies and Educational Public Policies, an analysis called between-texts was built in order to identify what scientific publications bring of excluding and transforming elements on public educational policies for teacher training in EJA. During the investigation, it was observed that the fight movements in the Mundo da Vida are fundamental for the provocation of the process of construction of State public policies. We also emphasize the importance of the role of public universities in seeking to fill spaces and establish dialogical communicative relationships between the public spheres, civil society, the scientific community and popular struggle in order to foster debates and pave solid paths for the implementation of educational public policies. Thus, teacher training in the modality can be a provocative path for the public sphere to assume the complexity of EJA and its specificities as a public policy of the State.Esta é uma pesquisa bibliográfica na linha de Formação de Professores e Políticas Públicas Educacionais que incentiva uma discussão sobre a Educação de Jovens e Adultos. É realizada análise conceitual a partir da seguinte pergunta: Quais são as contribuições das pesquisas científicas da base Scielo sobre políticas de formação docente em EJA (2015- 2020)? Para isso, com base na Metodologia Comunicativa a partir dos seguintes descritores: EJA, Educação de Jovens e Adultos, Políticas de Formação Docente e Políticas Públicas Educacionais, foi construída uma análise chamada de entre-textos a fim de identificar o que as publicações científicas trazem de elementos excludentes e transformadores sobre políticas públicas educacionais de formação docente em EJA. Durante a investigação foi observado que os movimentos de luta no Mundo da Vida são fundamentais para a provocação do processo de construção de políticas públicas de Estado. Ainda ressaltamos a importância da atuação das universidades públicas na busca por preencher os espaços e estabelecer relações comunicativas dialógicas entre as esferas púbcas, sociedade civil, comunidade científica e luta popular a fim de fomentar debates e calçar caminhos sólidos para a implementação de políticas públicas educacionais. Assim, a formação docente na modalidade pode ser um caminho provocador para a esfera pública assumir a complexidade da EJA e suas especificades como política pública de Estado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonopólisPrograma de Pós-Graduação em Educação - RondonópolisRodrigues, Eglen Silvia Pipihttp://lattes.cnpq.br/3996413567500385Rodrigues, Eglen Silvia Pipi535.132.151-34http://lattes.cnpq.br/3996413567500385Souza, Leila Cristina Aoyama Barbosa487.111.101-63http://lattes.cnpq.br/3657542832112382535.132.151-34Braga, Fabiana Marini180.891.878-97http://lattes.cnpq.br/1103496815216263Coelho, Andréia Batista2023-03-24T20:09:10Z2022-02-022023-03-24T20:09:10Z2021-11-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCOELHO, Andréia Batista. Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais: mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020). 2021. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3887porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-03-27T07:01:58Zoai:localhost:1/3887Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-03-27T07:01:58Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
title Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
spellingShingle Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
Coelho, Andréia Batista
Educação de jovens e adultos
Políticas públicas educacionais
Políticas de formação docente
EJA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Youth and adult education
Educational public policies
Teacher training policies
EJA
title_short Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
title_full Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
title_fullStr Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
title_full_unstemmed Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
title_sort Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais : mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020)
author Coelho, Andréia Batista
author_facet Coelho, Andréia Batista
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Eglen Silvia Pipi
http://lattes.cnpq.br/3996413567500385
Rodrigues, Eglen Silvia Pipi
535.132.151-34
http://lattes.cnpq.br/3996413567500385
Souza, Leila Cristina Aoyama Barbosa
487.111.101-63
http://lattes.cnpq.br/3657542832112382
535.132.151-34
Braga, Fabiana Marini
180.891.878-97
http://lattes.cnpq.br/1103496815216263
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Andréia Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Políticas públicas educacionais
Políticas de formação docente
EJA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Youth and adult education
Educational public policies
Teacher training policies
EJA
topic Educação de jovens e adultos
Políticas públicas educacionais
Políticas de formação docente
EJA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Youth and adult education
Educational public policies
Teacher training policies
EJA
description This is a bibliographical research in the line of Teacher Training and Educational Public Policies that encourages a discussion about Youth and Adult Education. A conceptual analysis is carried out based on the following question: What are the contributions of scientific research from the Scielo base on teacher education policies in EJA (2015-2020)? For this, based on the Communicative Methodology from the following descriptors: EJA, Youth and Adult Education, Teacher Training Policies and Educational Public Policies, an analysis called between-texts was built in order to identify what scientific publications bring of excluding and transforming elements on public educational policies for teacher training in EJA. During the investigation, it was observed that the fight movements in the Mundo da Vida are fundamental for the provocation of the process of construction of State public policies. We also emphasize the importance of the role of public universities in seeking to fill spaces and establish dialogical communicative relationships between the public spheres, civil society, the scientific community and popular struggle in order to foster debates and pave solid paths for the implementation of educational public policies. Thus, teacher training in the modality can be a provocative path for the public sphere to assume the complexity of EJA and its specificities as a public policy of the State.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-25
2022-02-02
2023-03-24T20:09:10Z
2023-03-24T20:09:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COELHO, Andréia Batista. Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais: mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020). 2021. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3887
identifier_str_mv COELHO, Andréia Batista. Educação de Jovens e Adultos e as políticas públicas educacionais: mapeamento da produção bibliográfica na base SciELO (2015-2020). 2021. 76 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3887
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis
UFMT CUR - Rondonopólis
Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – Rondonópolis
UFMT CUR - Rondonopólis
Programa de Pós-Graduação em Educação - Rondonópolis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1784465114002358272