Modelagem matemática na educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2116 |
Resumo: | This paper presents a tool that has been employed for the process of teaching mathematics learning in basic education. A historical overview is presented of mathe- matical modeling in Brazil and its connection with the Ethnomathematics, highlighting the use of mathematical modeling in mathematics teaching in the classroom, pointing steps for the use of modeling, following the ideas of Hein e Biembengut (2003); Bassanezi (2002); Barbosa (2001a). Besides the application of this tool in math classes with students of the State School 13 de Maio, at Tangar ́a da Serra/MT, whose results were reported at the end of this work. |
id |
UFMT_9c6c6ed4fbd771e5efe4ffbc2378bd76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2116 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Modelagem matemática na educação básicaModelagem matemáticaEtnomatemáticaContextualizaçãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMathematical modellingEthnomathematicsContextualizationThis paper presents a tool that has been employed for the process of teaching mathematics learning in basic education. A historical overview is presented of mathe- matical modeling in Brazil and its connection with the Ethnomathematics, highlighting the use of mathematical modeling in mathematics teaching in the classroom, pointing steps for the use of modeling, following the ideas of Hein e Biembengut (2003); Bassanezi (2002); Barbosa (2001a). Besides the application of this tool in math classes with students of the State School 13 de Maio, at Tangar ́a da Serra/MT, whose results were reported at the end of this work.CAPESNeste trabalho ́e apresentada uma ferramenta que vem sendo empregada para o processo de ensino aprendizagem de Matem ́atica na Educa ̧c ̃ao B ́asica. O trabalho apresenta um panorama hist ́orico da modelagem matem ́atica no Brasil e a sua liga ̧c ̃ao com a Etnomatem ́atica, destacando a utiliza ̧c ̃ao da modelagem matem ́atica no ensino de Matem ́atica na sala de aula, apontando etapas para o uso da modelagem, seguindo as ideias de Hein e Biembengut (2003); Bassanezi (2002); Barbosa (2001a). Al ́em da aplica ̧c ̃ao desta ferramenta nas aulas de Matem ́atica com os alunos da Escola Estadual 13 de Maio, em Tangar ́a da Serra-MT, cujos resultados foram relatados no final deste trabalho.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Matemática - PROFMATDiniz, Geraldo Luciohttp://lattes.cnpq.br/2259358703656931Diniz, Geraldo Lucio355.165.936-20http://lattes.cnpq.br/2259358703656931Santos, Vinícius Machado Pereira dos082.502.188-09http://lattes.cnpq.br/4543504070083751355.165.936-20Bassanezi, Rodney Carlos042.448.428-53http://lattes.cnpq.br/6541957090000783Sella, Adilson Antonio2020-10-07T13:33:16Z2016-07-222020-10-07T13:33:16Z2016-06-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSELLA, Adilson Antonio. Modelagem matemática na educação básica. 2016. 50 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2016.http://ri.ufmt.br/handle/1/2116porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-10-10T07:04:05Zoai:localhost:1/2116Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-10-10T07:04:05Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelagem matemática na educação básica |
title |
Modelagem matemática na educação básica |
spellingShingle |
Modelagem matemática na educação básica Sella, Adilson Antonio Modelagem matemática Etnomatemática Contextualização CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematical modelling Ethnomathematics Contextualization |
title_short |
Modelagem matemática na educação básica |
title_full |
Modelagem matemática na educação básica |
title_fullStr |
Modelagem matemática na educação básica |
title_full_unstemmed |
Modelagem matemática na educação básica |
title_sort |
Modelagem matemática na educação básica |
author |
Sella, Adilson Antonio |
author_facet |
Sella, Adilson Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Diniz, Geraldo Lucio http://lattes.cnpq.br/2259358703656931 Diniz, Geraldo Lucio 355.165.936-20 http://lattes.cnpq.br/2259358703656931 Santos, Vinícius Machado Pereira dos 082.502.188-09 http://lattes.cnpq.br/4543504070083751 355.165.936-20 Bassanezi, Rodney Carlos 042.448.428-53 http://lattes.cnpq.br/6541957090000783 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sella, Adilson Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem matemática Etnomatemática Contextualização CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematical modelling Ethnomathematics Contextualization |
topic |
Modelagem matemática Etnomatemática Contextualização CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematical modelling Ethnomathematics Contextualization |
description |
This paper presents a tool that has been employed for the process of teaching mathematics learning in basic education. A historical overview is presented of mathe- matical modeling in Brazil and its connection with the Ethnomathematics, highlighting the use of mathematical modeling in mathematics teaching in the classroom, pointing steps for the use of modeling, following the ideas of Hein e Biembengut (2003); Bassanezi (2002); Barbosa (2001a). Besides the application of this tool in math classes with students of the State School 13 de Maio, at Tangar ́a da Serra/MT, whose results were reported at the end of this work. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-22 2016-06-03 2020-10-07T13:33:16Z 2020-10-07T13:33:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SELLA, Adilson Antonio. Modelagem matemática na educação básica. 2016. 50 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2016. http://ri.ufmt.br/handle/1/2116 |
identifier_str_mv |
SELLA, Adilson Antonio. Modelagem matemática na educação básica. 2016. 50 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2016. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648503713988608 |