A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Ana Paula Peixoto de Lima
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5241
Resumo: The present study aims to reflect, from the experience of children, on the image and power of affectation as a means of communication. Expressing the perception of the context in which one lives, what one feels and what one thinks, acting in the processes of interaction with people and the world around them, are part of the communicative process in its relational dimension and one of the ways of communicating is through images. Our proposal is based on the experience of drawings made by children to show the reality of their environment and daily life, a communicative strategy of the social project developed in the outskirts of Cuiaba by the Instituto Desportivo da Criança. With an appeal to images – drawings for the construction of an affective map of the “territory”, a geographic metaphor to account for the experience of places: neighborhood, school and home. The foundation of our study has Vera França's relational idea of communication as its theoretical axis. The operator concepts triggered for the research findings are framing with Erving Goffman and gesture with Vilém Flusser. As methodological procedures, we carried out a case study through a qualitative approach. The corpus of the research is shaped by the image, which reflects the children's point of view about the context of their daily lives, cultural situations, and as a genuinely contemporary communicational product.
id UFMT_a0995e8905a3cb05c70c7a0e49fae9ac
oai_identifier_str oai:localhost:1/5241
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de CuiabáComunicaçãoCultura do afetoImagemCotidianoCriançasCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESCommunicationCulture of affectionImageDailyChildrenThe present study aims to reflect, from the experience of children, on the image and power of affectation as a means of communication. Expressing the perception of the context in which one lives, what one feels and what one thinks, acting in the processes of interaction with people and the world around them, are part of the communicative process in its relational dimension and one of the ways of communicating is through images. Our proposal is based on the experience of drawings made by children to show the reality of their environment and daily life, a communicative strategy of the social project developed in the outskirts of Cuiaba by the Instituto Desportivo da Criança. With an appeal to images – drawings for the construction of an affective map of the “territory”, a geographic metaphor to account for the experience of places: neighborhood, school and home. The foundation of our study has Vera França's relational idea of communication as its theoretical axis. The operator concepts triggered for the research findings are framing with Erving Goffman and gesture with Vilém Flusser. As methodological procedures, we carried out a case study through a qualitative approach. The corpus of the research is shaped by the image, which reflects the children's point of view about the context of their daily lives, cultural situations, and as a genuinely contemporary communicational product.O presente estudo tem por objetivo refletir, a partir da experiência das crianças, sobre a imagem e poder de afetação como meio de comunicação. Expressar a percepção do contexto em que se vive, o que se sente e o que se pensa, o agir nos processos de interação com as pessoas e o mundo a sua volta, fazem parte do processo comunicativo em sua dimensão relacional e uma das formas de se comunicar é pelas imagens. A nossa proposta está baseada na experiência de desenhos feitos por crianças para dar conta de mostrar a realidade do seu ambiente e cotidiano, uma estratégia comunicativa do projeto social desenvolvido na periferia cuiabana pelo Instituto Desportivo da Criança. Com apelo às imagens – desenhos para construção de um mapa afetivo do “território”, metáfora geográfica para dar conta da experiência de lugares: bairro, escola e casa. A fundamentação do nosso estudo tem como eixo teórico a ideia relacional de comunicação da Vera França. Os conceitos operadores acionados para os achados da pesquisa são o enquadramento com Erving Goffman e de gesto com Vilém Flusser. Como procedimentos metodológicos realizamos um estudo de caso pelo viés da abordagem qualitativa. O corpus da pesquisa é conformado pela imagem, que reflete o ponto de vista de crianças sobre o contexto do seu cotidiano, das conjunturas culturais, e como produto comunicacional genuinamente contemporâneo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaOliveira, Pedro Pinto dehttp://lattes.cnpq.br/3658706629046864Oliveira, Pedro Pinto de492.058.037-15http://lattes.cnpq.br/3658706629046864Santos, Rita de Cássia Domingues dos152.155.598-21http://lattes.cnpq.br/1183331916028444492.058.037-15Silva, Ricardo Duarte Gomes da021.443.484-21http://lattes.cnpq.br/9700388431331181Jesus, Ana Paula Peixoto de Lima2024-02-27T14:03:47Z2023-09-272024-02-27T14:03:47Z2023-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJESUS, Ana Paula Peixoto de Lima. A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá. 2023. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.http://ri.ufmt.br/handle/1/5241porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-02-28T07:02:25Zoai:localhost:1/5241Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-02-28T07:02:25Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
title A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
spellingShingle A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
Jesus, Ana Paula Peixoto de Lima
Comunicação
Cultura do afeto
Imagem
Cotidiano
Crianças
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Communication
Culture of affection
Image
Daily
Children
title_short A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
title_full A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
title_fullStr A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
title_full_unstemmed A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
title_sort A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá
author Jesus, Ana Paula Peixoto de Lima
author_facet Jesus, Ana Paula Peixoto de Lima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Pedro Pinto de
http://lattes.cnpq.br/3658706629046864
Oliveira, Pedro Pinto de
492.058.037-15
http://lattes.cnpq.br/3658706629046864
Santos, Rita de Cássia Domingues dos
152.155.598-21
http://lattes.cnpq.br/1183331916028444
492.058.037-15
Silva, Ricardo Duarte Gomes da
021.443.484-21
http://lattes.cnpq.br/9700388431331181
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Ana Paula Peixoto de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Cultura do afeto
Imagem
Cotidiano
Crianças
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Communication
Culture of affection
Image
Daily
Children
topic Comunicação
Cultura do afeto
Imagem
Cotidiano
Crianças
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Communication
Culture of affection
Image
Daily
Children
description The present study aims to reflect, from the experience of children, on the image and power of affectation as a means of communication. Expressing the perception of the context in which one lives, what one feels and what one thinks, acting in the processes of interaction with people and the world around them, are part of the communicative process in its relational dimension and one of the ways of communicating is through images. Our proposal is based on the experience of drawings made by children to show the reality of their environment and daily life, a communicative strategy of the social project developed in the outskirts of Cuiaba by the Instituto Desportivo da Criança. With an appeal to images – drawings for the construction of an affective map of the “territory”, a geographic metaphor to account for the experience of places: neighborhood, school and home. The foundation of our study has Vera França's relational idea of communication as its theoretical axis. The operator concepts triggered for the research findings are framing with Erving Goffman and gesture with Vilém Flusser. As methodological procedures, we carried out a case study through a qualitative approach. The corpus of the research is shaped by the image, which reflects the children's point of view about the context of their daily lives, cultural situations, and as a genuinely contemporary communicational product.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-27
2023-07-31
2024-02-27T14:03:47Z
2024-02-27T14:03:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JESUS, Ana Paula Peixoto de Lima. A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá. 2023. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.
http://ri.ufmt.br/handle/1/5241
identifier_str_mv JESUS, Ana Paula Peixoto de Lima. A cultura da comunicação pela imagem no cotidiano de crianças da periferia de Cuiabá. 2023. 106 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2023.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/5241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648533682290688