Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/5903 |
Resumo: | This research aimed to analyse the specialized mathematical knowledge of mathematics undergraduate students in the distance learning modality of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT), at the Bela Vista Campus, during a formative action involving spatial geometry, more specifically, the subject of prisms, pyramids, and their relations. The data were collected virtually during a ten-hour formative action synchronous and asynchronous meetings, between March and April, in 2022. The research follows the interpretative paradigm, being exploratory in nature, with an interpretative focus and a qualitative methodological approach. The analysis of the specialised knowledge that participants in their initial mathematics teaching training used in the formative action included systematic comparisons between the units of analysis (excerpts from the transcripts), the definitions of the MTSK categories and subdomains and the theoretical lens of textual discourse analysis. The research identified MTSK domains and subdomains in several moments of the formative action, with a greater presence of Knowledge of Topics and a lesser presence of Knowledge of the Structure of Mathematics, leading us to propose guidelines to strengthen the initial formation of mathematics teachers related to spatial geometry. |
id |
UFMT_a34c67d8b9ac455ed051088643438ec1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5903 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacialConhecimento especializado do professor de matemáticaLicenciatura em matemáticaEnsino a distânciaFormação inicialAção formativaGeometria espacialCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAMathematics teacher expertiseMathematics undergraduate educationDistance learningInitial trainingFormative actionSpatial geometryThis research aimed to analyse the specialized mathematical knowledge of mathematics undergraduate students in the distance learning modality of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT), at the Bela Vista Campus, during a formative action involving spatial geometry, more specifically, the subject of prisms, pyramids, and their relations. The data were collected virtually during a ten-hour formative action synchronous and asynchronous meetings, between March and April, in 2022. The research follows the interpretative paradigm, being exploratory in nature, with an interpretative focus and a qualitative methodological approach. The analysis of the specialised knowledge that participants in their initial mathematics teaching training used in the formative action included systematic comparisons between the units of analysis (excerpts from the transcripts), the definitions of the MTSK categories and subdomains and the theoretical lens of textual discourse analysis. The research identified MTSK domains and subdomains in several moments of the formative action, with a greater presence of Knowledge of Topics and a lesser presence of Knowledge of the Structure of Mathematics, leading us to propose guidelines to strengthen the initial formation of mathematics teachers related to spatial geometry.Esta investigação analisou o conhecimento especializado mobilizado por licenciandos do curso superior de Licenciatura em Matemática (Modalidade de Ensino a Distância) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT), Campus Bela Vista, durante ação formativa envolvendo a geometria espacial, mais especificamente, o conteúdo referente a prismas, pirâmides e suas relações. A coleta de dados ocorreu em ambiente virtual por meio da execução de ação formativa compreendendo uma carga horária total de trinta horas distribuídas em encontros síncronos e assíncrono, no período entre março a abril de 2022. A investigação segue o paradigma interpretativo, possuindo um caráter exploratório, com enfoque interpretativo e encaminhamento metodológico qualitativo. A análise do conhecimento especializado do professor de matemática em situação de formação inicial mobilizado durante a execução da ação formativa envolveu comparações sistemáticas entre as unidades de análise (trechos das transcrições) e as definições das categorias dos subdomínios do MTSK, fazendo uso da lente teórica da análise textual discursiva. A pesquisa mostrou a presença dos domínios e subdomínios do MTSK em diversos momentos da ação formativa, com maior presença do Conhecimento de Tópicos Matemáticos e menor presença do Conhecimento da Estrutura da Matemática, levando-nos a propor orientações para fortalecer a formação inicial de professores de matemática relacionadas à geometria espacial.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEMWielewski, Gladys Denisehttp://lattes.cnpq.br/4154014326253864Wielewski, Gladys Denise502.478.161-91http://lattes.cnpq.br/4154014326253864Darsie, Marta Maria Pontin395.272.639-72http://lattes.cnpq.br/8469435827236724502.478.161-91Souto, Daise Lago Pereira707.804.209-34http://lattes.cnpq.br/5081235663667172Moriel Junior, Jeferson Gomes218.247.408-08http://lattes.cnpq.br/0929859728060256Montes, Miguel Angel RojasPAH881844http://lattes.cnpq.br/6492884206660874Mauso, Ana Paula Truzzi2024-09-09T16:05:05Z2023-12-202024-09-09T16:05:05Z2023-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisMAUSO, Ana Paula Truzzi. Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial. 2023. 197 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2023.http://ri.ufmt.br/handle/1/5903porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-09-19T07:01:33Zoai:localhost:1/5903Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-09-19T07:01:33Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
title |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
spellingShingle |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial Mauso, Ana Paula Truzzi Conhecimento especializado do professor de matemática Licenciatura em matemática Ensino a distância Formação inicial Ação formativa Geometria espacial CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematics teacher expertise Mathematics undergraduate education Distance learning Initial training Formative action Spatial geometry |
title_short |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
title_full |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
title_fullStr |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
title_full_unstemmed |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
title_sort |
Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial |
author |
Mauso, Ana Paula Truzzi |
author_facet |
Mauso, Ana Paula Truzzi |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Wielewski, Gladys Denise http://lattes.cnpq.br/4154014326253864 Wielewski, Gladys Denise 502.478.161-91 http://lattes.cnpq.br/4154014326253864 Darsie, Marta Maria Pontin 395.272.639-72 http://lattes.cnpq.br/8469435827236724 502.478.161-91 Souto, Daise Lago Pereira 707.804.209-34 http://lattes.cnpq.br/5081235663667172 Moriel Junior, Jeferson Gomes 218.247.408-08 http://lattes.cnpq.br/0929859728060256 Montes, Miguel Angel Rojas PAH881844 http://lattes.cnpq.br/6492884206660874 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mauso, Ana Paula Truzzi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento especializado do professor de matemática Licenciatura em matemática Ensino a distância Formação inicial Ação formativa Geometria espacial CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematics teacher expertise Mathematics undergraduate education Distance learning Initial training Formative action Spatial geometry |
topic |
Conhecimento especializado do professor de matemática Licenciatura em matemática Ensino a distância Formação inicial Ação formativa Geometria espacial CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Mathematics teacher expertise Mathematics undergraduate education Distance learning Initial training Formative action Spatial geometry |
description |
This research aimed to analyse the specialized mathematical knowledge of mathematics undergraduate students in the distance learning modality of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT), at the Bela Vista Campus, during a formative action involving spatial geometry, more specifically, the subject of prisms, pyramids, and their relations. The data were collected virtually during a ten-hour formative action synchronous and asynchronous meetings, between March and April, in 2022. The research follows the interpretative paradigm, being exploratory in nature, with an interpretative focus and a qualitative methodological approach. The analysis of the specialised knowledge that participants in their initial mathematics teaching training used in the formative action included systematic comparisons between the units of analysis (excerpts from the transcripts), the definitions of the MTSK categories and subdomains and the theoretical lens of textual discourse analysis. The research identified MTSK domains and subdomains in several moments of the formative action, with a greater presence of Knowledge of Topics and a lesser presence of Knowledge of the Structure of Mathematics, leading us to propose guidelines to strengthen the initial formation of mathematics teachers related to spatial geometry. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 2023-08-30 2024-09-09T16:05:05Z 2024-09-09T16:05:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MAUSO, Ana Paula Truzzi. Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial. 2023. 197 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2023. http://ri.ufmt.br/handle/1/5903 |
identifier_str_mv |
MAUSO, Ana Paula Truzzi. Conhecimento especializado de licenciandos de Matemática mobilizado em ação formativa sobre geometria espacial. 2023. 197 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Cuiabá, 2023. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/5903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1813550374975438848 |